Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz Vito Tourer L 124 CDI 4x4 – Chudý příbuzný?

Stanislav Švarc
Diskuze (15)

Pokud máte velkou rodinu, větší počet zvířat, nebo třeba rádi jezdíte do přírody za různými sporty, které vyžadují objemnější vybavení či opravujete chalupu a snadno zaplníte vozidlo nářadím nebo materiálem, potom jednoznačně potřebujete velké auto.

Naštěstí jsou tu osobní verze dodávek. Ty v posledních letech prodělaly zajímavý vývoj, postupně se z nich totiž stala zajímavá alternativa k velkoprostorovým minivanům, tedy kategorii vozů, která bohužel zřejmě pomalu vymírá.

Současné osobní dodávky jsou totiž civilizovanější než kdy dřív. Mohou nabídnout nejen přepychovou výbavu, ale už i jízdním projevem mají často k osobním vozům docela blízko. Hezkým příkladem civilizované dodávky je Mercedes-Benz třídy V, ten dovede nabídnout opravdu luxusní svezení.

Německá automobilka však nemá jen “véčko”, nabízí také “chudšího příbuzného” jménem Vito Tourer. Obě auta jsou v některých důležitých ohledech prakticky stejná, v některých jiných se ale liší. Hlavně pojetím interiéru. Ale dovnitř se podíváme až za chvíli.

Pojďme si nejprve připomenout novinky, které přinesla loňská modernizace. Na pohled se toho moc nezměnilo, Vito dostalo zejména upravenou mřížku chladiče. V kabině zaujme nová nabídka multimediálních systémů, novinkami jsou infotainmenty Audio 30 a 40, vybavené sedmipalcovou dotykovou obrazovkou, které podporují Android Auto nebo Apple Car Play. Audio 40 současně nabízí i zabudovanou navigaci aktuálními dopravními informacemi.

Facelift přinesl také vznětový dvoulitrový čtyřválec OM 654, známý z osobních mercedesů, možnost vybavit auto adaptivním odpružením Airmatic nebo rozšířený seznam bezpečnostních asistentů

Je to na vás

Vito Tourer i nadále těží z široké nabídky verzí. A možností je fakt spousta. Vybírat můžete ze tří velikostí: standardní K, dlouhé L a extra dlouhé XL. Dál jsou tu tři výbavové linie: Base, Pro, Select a Sport. A existují také akční verze Vito Family, Vito Start, Vito Start+.

Pro každou velikostní variantu pak výrobce nabízí několik konfigurací sedadel, maximálně Vito Tourer může být devítimístné. No a pochopitelně musím zmínit i poměrně bohatou paletu motorizací. Všechny spalují naftu, zajímavé však je, že v závislosti na motoru Vito může být předokolkou, nebo zadokolkou. K mání je také pohon všech kol.

Mercedes-Benz Vito Tourer L 124 CDI 4x4 Mercedes-Benz Vito Tourer L 124 CDI 4x4

Teď bych tedy už mohl představit naše auto. Jde o prostřední Vito Tourer L v provedení Select, s nejvýkonnějším motorem a osmimístným interiérem. “Elko” je dlouhé 5.140 milimetrů, jeho rozvor dosahuje 3.200 mm.

Verzi Select pak poznáte podle lakovaných nárazníků, linie Base a Pro je mají nelakované. I díky tomu se naše Vito opravdu silně podobá honosnější V Klasse, prostší původ prozradí jen nelakované kliky a zrcátka. Liší se samozřejmě ještě označení modelu, nejen samotného vozu (Vito Tourer), ale také motorizace. Na zádi se totiž objevuje nápis 124 CDI 4x4. U třídy V byste v případě stejně vybavené verze našli V 300 d 4Matic.

Mimochodem, označení 124 CDI orientačně naznačuje výkon vozu: když si dvě číslovky na konci vynásobíte deseti, dostanete přibližný počet koní. U našeho auta to tedy vychází přesně na skutečných 240 koní, ale třeba u 114 CDI výkon dosahuje 136 koní, ne 140. Ale to jen tak pro zajímavost.

Osobní dodávka, jak má být

Osmimístný interiér tvoří dvě samostatná sedadla vpředu a dvě třímístné lavice ve druhé a třetí řadě. Lavice jsou dělené na dvousedadlo a samostatné sedadlo vpravo, které je sklopné. S oběma lavicemi se dá díky upevnění v kolejnicích také hýbat.

Praktickou stránku asi nemá cenu zevrubně rozebírat, Vito Tourer poskytuje obvyklé věci, kvůli nimž jsou osobní dodávky tak oblíbené: namátkou posuvné boční dveře (vlevo jsou za příplatek), příjemný přístup do kabiny, plnohodnotné sezení pro každého pasažéra nebo praktický zavazadlový prostor. Pro ten Mercedes udává objem 990 litrů. A kromě velikosti potěší také tvarem a přístupem s nízkou nakládací hranou. Co jiného ostatně čekat od dodávky. Zajímavá je také ložná plocha, zvlášť její maximální délka: 2.503 milimetrů. Užitečná hmotnost testované motorizace s pohonem všech kol činí 1.023 kilogramů, jiné verze umí až 1.088 kg.

Největší rozdíl oproti třídě V spočívá ve zpracování interiéru. Vito má jinou palubní desku, odlišně tvarovanou a především výhradně plastovou. To samozřejmě působí laciněji a tenhle dojem ještě podtrhuje starší infotainment s pouze sedmipalcovou dotykovou obrazovkou.

Ale upřímně, ani mi to vlastně nevadilo. Ano, pro nápaditější palubku bych se klidně přimlouval, ale i s tímhle se dá naprosto v pohodě žít. Zpracování je totiž fajn, potěší také dostatek odkládacích prostor nebo klasické tlačítkové ovládání nejdůležitějších funkcí. Výhrady nemám ani k multimediálnímu systému, byť na dnešní poměry může vypadat zastarale, nenašel jsem nic, čím by mě štval. Dokonce bych řekl, že pořád vypadá lépe než aktuální systémy v některých japonských autech. Tohle je podle mě v pohodě.

Naše auto navíc dostalo několik příplatkových prvků, které výrazně povýšili komfortní výbavu, například vyhřívané přední sedačky, kožený volant, automatickou klimatizaci s výdechy do prostoru pro cestující, LED světlomety, elektricky ovládaná větrací výklopná okénka vzadu, parkovací senzory nebo zadní kameru.

Mercedes-Benz Vito Tourer L 124 CDI 4x4 Mercedes-Benz Vito Tourer L 124 CDI 4x4

Vrchol pod kapotou

O novém motoru, který přinesla modernizace, už byla trochu řeč. Testované Vito mělo pod kapotou jeho nejvýkonnější variantu - silnější jednotku v téhle dodávce mít nemůžete. Dvoulitrový turbodiesel s obchodním označením 124 CDI dává nejvyšší výkon 176 kW a maximální točivý moment 500 N.m. Při akceleraci však dokáže krátkodobě zvýšit točivý moment o dalších 30 N.m. Akcelerace z klidu na stovku zabere jen 7,9 sekundy, nejvyšší rychlost činí 210 km/h.

Motor splňuje emisní normu Euro 6d-TEMP, čemuž pomáhá zástavba vysokotlakého i nízkotlakého systému recirkulace výfukových plynů, filtr pevných částic a selektivní katalytická redukce. 

Standardně je dvoulitr spojený s devítistupňovou automatickou převodovkou a roztáčí zadní kola. Testované auto bylo vybaveno pohonem všech kol.

A jak vrcholný diesel funguje? Stručně řečeno, moc příjemně. Motor má opravdu hodně síly a s dvoutunovou dodávkou nemá potíže. Vlastně mě překvapilo, jak přesvědčivou dynamiku předvádí. Vito se v žádném případě netrápí ani na dálnici, suverénně dovede akcelerovat i v tempu za rychlostními limity. Čtyřválec potěší také pružností a schopností fungovat v poměrně širokém spektru otáček - maximum “krouťáku” ostatně přichází už v 1.600 min-1, výkon vrcholí ve 4.200 min-1.

Vito Tourer 124 CDI je tedy docela rychlá dodávka. Sice jsem si občas tak trochu posteskl po šestiválci, který by měl sametovější a vyhlazenější projev, ale brzy jsem chmury zase zahnal. Ano, luxusnější třídě V by šestiválec vyloženě slušel, v případě dostupnějšího Vita nemám problém s nahnaným čtyřválcem. Naopak, jsem rád, že i papírově chudší příbuzný dostal takhle výkonný motor.

Zbývá nám ještě spotřeba. Ve městě jsem jezdil za 12,6 l/100 km, v provozu mimo Prahu a dálnice za 8,8 l/100 km. Přesuny po dálnici znamenaly odběr 10,1 l/100 km. Řekl bych, že dlouhodobě by neměl být problém apetit držet mezi 9 až 11 l/100 km. Jen pro jistotu znovu připomínám, že jsem měl auto s pohonem všech kol.

Jen chválu Vitu posílám za jízdní vlastnosti. Předně jeho podvozek příkladně pruží a poctivě tlumí nerovnosti. Ve velké dodávce asi nikdy nebude komfort stejný jako v běžném osobním autě, připravenost vozu na těžkou práci a rozměrná karoserie způsobuje, že o nekvalitní silnici budete vědět, ale na poměry dodávek jezdí Vito Tourer skvěle. Působí totiž takovým pevným, tuhým a skoro až kompaktním dojmem. Na tak velkou krabici je kvalita jízdy obdivuhodná. Zahanbit se Mercedes nenechá ani v zatáčkách, i když se při svižných změnách směru vcelku pochopitelně trochu naklání, nebo ve vysokých rychlostech. Ovladatelnost i stabilita jsou jednoduše na skvělé úrovni. Na vůz takového druhu určitě.

Mercedes-Benz Vito Tourer L 124 CDI 4x4 Mercedes-Benz Vito Tourer L 124 CDI 4x4

Mercedes-Benz Vito Tourer na mě udělal moc dobrý dojem. I když jako chudý příbuzný třídy V žije trochu v jejím stínu, dává mi smysl. I jako rodinné MPV. S “véčkem” ho totiž spojuje vysoká míra praktičnosti i velice solidní jízdní vlastnosti. A i ten náš motor je stejný, jaký dostanete k V 300 d.

Hlavní překážkou tak může být jen plastový a laciněji vyhlížející interiér. To je ale na vás, jak moc vám na takových věcech záleží. Roli totiž hrají také peníze a Vito Tourer je samozřejmě díky některým ústupkům levnější.

Testované auto by přesto totiž vyšlo na 1.748.138 Kč, což není málo. Nezapomeňte ale, že jde o vrcholnou motorizaci s pohonem všech kol, navíc s řadou příplatků. Jen ta čtyřkolka stojí nějakých 126 tisíc korun. Základ v kratší délce (K), výbavě Select a s 240koňovým motorem stojí 1.119.250 Kč, srovnatelná třída V 300 d začíná na 1.410.860 Kč.

Se slabšími motory se Vito Tourer Select v prostřední délce pohybuje bez příplatků okolo milionu korun. Třeba 119 CDI (140 kW) startuje na 1.074.480 Kč.

 

Plusy

  • Praktický a prostorný interiér
  • Jízdní vlastnosti
  • Silný motor

Minusy

  • Laciněji vyhlížející interiér
  • Vyšší cena a drahé příplatky

Mercedes-Benz Vito Tourer L 124 CDI 4x4 Mercedes-Benz Vito Tourer L 124 CDI 4x4

Nejlevnější verze modelu 703 615 Kč (Mercedes-Benz Vito Tourer K 110 CDI Base)
Základ s testovaným motorem 958.925 Kč (Mercedes-Benz Vito Tourer K 124 CDI Base)
Testovaný vůz bez příplatků 1.138.610 Kč (Mercedes-Benz Vito Tourer L 124 CDI Select)
Testovaný vůz s výbavou 1.748.138 Kč (Mercedes-Benz Vito Tourer L 124 CDI 4x4 Select)

 

Stanislav Švarc
Diskuze (15)

Doporučujeme

Mercedes-Benz Vito Tourer L 124 CDI 4x4
Cena základní sestavy 1 138 610 Kč
Výbava základní sestavy 17palcová kola, volant s možností nastavení výšky a sklonu, volant multifunkční s palubním počítačem, lakované nárazníky a boční lišty, rádio digitální (DAB), dvoupásmové reproduktory vpředu, zásuvka 12 V, vyhřívaná a elektricky seřiditelná zpětná zrcátka, rozvod topení do prostoru pro cestující, determální skla, asistent pro potlačení vlivu bočního větru, dešťový senzor, komunikační modul LTE pro digitální služby, sdružený přístroj multifunkční s grafickým displejem, posuvné dveře vpravo a další Kč
Cena testované sestavy 1 748 138 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (43.137 Kč), volant v kůži (6.207 Kč), rádio Audio 40 (34.214 Kč), regulace odstupu Distronic Plus (32.203 Kč), paket parkování s kamerou (39.469 Kč), paket zrcátek (13.473 Kč), vyhřívaná sedadla vpředu (14.532 Kč), automatická klimatizace (22.927 Kč), klimatizace a tepelný výměník do prostoru pro cestující (27.724 Kč), paket jízdního pruhu (29.910 Kč), systém inteligentního osvětlení LED (59.291 Kč), odnímatelné tažné zařízení, koule (34.284 Kč), posuvné dveře vlevo (27.582 Kč), elektricky ovládaná větrací výklopná okénka vzadu (12.556 Kč), pohon všech kol 4Matic (126.167 Kč) a další Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1950
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 176 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1600 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 990 / 0
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2077 / 1023
Rozměr pneu: 225/55 R17
Mercedes-Benz Vito Tourer L 124 CDI 4x4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5140
b) šířka (mm): 1928
c) výška (mm): 1901
d) rozvor (mm): 3200
e) rozchod vpředu (mm): 1666
f) rozchod vzadu (mm): 1646
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1640
l) šířka vzadu (mm): 1640
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - MS-sport
3. 1. 2022 14:06
Objednal jsem si ho
Sice až na druhý pokus, protože nejdříve jsem byl rozhodnutej pro Fiat Talento Panorama 170k. Bohužel už mně ho nevyrobili/nedodali......poměr cena/výkon a účel mně naprosto vyhovoval. Teď jsem v případě Vita připlatil 800tis, což už jsem údělat nechtěl, ale nebyla jiná dle mě rozumnější alternativa.
Avatar - mariov8
22. 3. 2021 10:11
Re: Fuj
A na co by tam ty mlhovky byly, když to má inteligentní LED světla!

Kdo nechce Junior verzi Vito Select, může si připlatit za Třídu V 300d, jenom to teda pak bude spíše za 2,2 mil. A dá se jít i výše, taková V 300d EXCLUSIVE s vysypaným ceníkem však bude klidně i za 2,7 mil s DPH. A přesto se dnes na ně čeká...
Avatar - Blue Sun
7. 2. 2021 11:41
Re: To je výkon, sakra...
No jo, neměl bych číst tyhle diskuse večer. :-D
Avatar - KANKUNEN
7. 2. 2021 08:58
Re: To je výkon, sakra...
Jenže kW a W si v diskuzi nepopletl ani ten největší trouba, u redaktorů jsou tyto chyby pravidlem, musí to dělat schválně, aby měli námět do diskuze.
7. 2. 2021 06:27
Re: To je výkon, sakra...
Každý občas udělá chybu. Nevidím důvod plevelit diskuze nějakou zbytečnou omluvou za každou prkotinu.