Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Omlazený Mercedes-Benz Vito a eVito Tourer slibuje vyšší výkony i delší dojezd

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Rozsáhlá vylepšení přinášejí kromě upraveného designu i novou techniku, díky které nabídne Vito nový motor o výkonu až 176 kW a elektrické eVito dojezd až 421 kilometrů.

Omlazený interiér a exteriér

Největší změnou designu nového Vita je upravená mřížka chladiče, která je nově vybavena systémy Distronic a Active Break Assist. Za zmínku pak stojí i lakované nárazníky a hvězda Mercedes, která je umístěna ve středu mřížky a je standardně obklopena třemi černými lamelami. Pro všechny verze Vita je však k dispozici i chromová mřížka chladiče, ve které jsou lamely vyvedené v chromovém designu.

V kabině zaujme nová nabídka přístrojů infotainmentu, které i včetně samotné předinstalace pro rádio přijímají digitální vysílání DAB+.Novinkou jsou infotainmenty Audio 30 a 40, vybavené sedmipalcovou dotykovou obrazovkou, které podporují Android Auto nebo Apple Car Play. Audio 40 současně nabídne i zabudovanou navigaci., která v kombinaci se službou Mercedes PRO Connect nabídne (poprvé u modelu Vito) i aktuální dopravní informace Live Traffic Information.

Užitečným pomocníkem na cestách bude i nové digitální zpětné zrcátko, které je vybaveno TFT LCD obrazovkou o rozlišení 1600 x 320 px. Na tu je přenášen obraz z HDR kamey na zadních dveřích, která obsáhne dvakrát širší výhled než zrcátko limitované rozměry zadního okna. Kamera přijde vhod především při plně naloženém nákladovém prostoru, ovšem nerozhodí ji ani přímý sluneční svit.

Elektrický dojezd až 421 km

Nejvýznamnější změny se však odehrály pod kapotou, což platí jak pro konvenční Vito, tak pro elektrické eVito Tourer, kterým začneme. Výkon a dojezd nově představeného eVita by měl totiž představovat „zcela nový rozměr pro městskou dopravu“, jak uvádí tisková zpráva.

Na první pohled je eVito Tourer téměř k nerozeznání od verze se spalovacím motorem, prozradí ho pouze dvířka nabíjecí zásuvky pod levým předním světlometem. Pod kapotou se však ukrývá elektrický motor ATS, pohánějící přední nápravu, o stálém výkonu 70 kW (95 k) a maximálním výkonu 150 kW (204 k) a točivém momentu 362 N.m. S ním by mělo být eVito svižné v městském i příměstském provozu a na dálnici nabídne maximální rychlost 140 km/h (volitelně až 160 km/h).

Video se připravuje ...

Elektromotor čerpá energii z lithium-iontové baterie, uložené pod podlahou a nijak neomezující přepravní kapacitu, o maximální kapacitě 100 kWh a využitelné kapacitě 90 kWh. Baterie by měla nabídnout dojezd až 421 km a současně se chlubí podporou rychlonabíjení stejnosměrným proudem (DC) o výkonu až 110 kW. Nabití z 10 na 80 % by tak mělo být možné již po 45 minutách u nabíječky. U slabší rychlonabíječky s výkonem 50 kW potrvá nabití z 0 na 80 % zhruba 80 minut.

Nechybí však ani vodou chlazená nabíječka pro nabíjení střídavým proudem (AC) o výkonu až 11 kW, se kterou potrvá nabití z veřejné nabíječky či dostatečně výkonného wallboxu z 0 na 100 % necelých 10 hodin.  S nabíjením ovšem pomáhá i samotné eVito, které nabízí volbu intenzity rekuperace pomocí pádel pod volantem. Zvláště příjemnou jízdu by pak měl zajistit režim DAUTO, který by měl prediktivně měnit intenzitu rekuperace podle aktuální situace, rozpoznaného dopravního značení a informací z bezpečnostních a asistenčních systémů.

Mercedes-Benz eVito Tourer slibuje stejnou variabilitu a funkcionalitu interiéru jako jeho sourozenec se spalovacími motory. Vůz lze objednat ve dvou délkách (standard 5.140 mm/extra dlouhá 5.370 mm) a s různými konfiguracemi sedadel. Od dvou zadních lavic, přes devítimístnou konfiguraci až po sedadla natočená k sobě.

Nový diesel pro všechny

Facelift přináší také vznětový dvoulitrový motor OM 654, známý z nabídky osobních vozidel a modelů Vito Tourer, který posílá točivý moment primárně na zadní kola. Volitelně však nebude chybět ani stálý pohon všech kol. Novinka by se měla objevit v modelech s označením Vito 110 CDI (75 kW/270 N.m), Vito 114 CDI (100 kW/330 N.m), Vito 116 CDI (120 kW/380 N.m) a Vito 119 CDI (140 kW/440 N.m).

Vrcholnou motorizací modelů Vito Tourer a Vito Mixto, registrovaných jako osobní vozy, bude varianta 124 CDI o výkonu 176 W s maximálním točivým momentem 500 N.m. Při akceleraci však Vito 124 CDI dokáže krátkodobě zvýšit točivý moment o dalších 30 N.m a akceleraci z 0 na 100 km/h pak pokoří za 7,9 sekundy a dosáhne rychlosti až 210 km/h.

Všechny modely s pohonem zadních kol a motorizací OM 654 se navíc mohou těšit na automatickou převodovku 9G-Tronic, která byla doteď dostupná pouze pro Vito Tourer. A chybět nebude ani volitelný permanentní pohon všech kol, s nímž se Vito stále vejde do maximální výšky dvou metrů, což by mu mělo zaručit pohodlný vjezd do většiny garáží i myček.

Vito však bude dostupné i s pohonem předních kol, který zajišťuje motor z rodiny OM 622. Kompaktní čtyřválec o objemu 1,7 litru uložený napříč je dostupný ve dvou výkonnostních variantách (Vito 110 CDI 75 kW/Vito 114 CDI 100 kW) v kombinaci s šestistupňovým manuálem.

Komfortní i sportovní

Pro všechny modely nového Vita s motorem 654 a registrací jako osobní bude rovněž k dispozici i systém adaptivního odpružení Airmatic, který by se měl od října 2020 objevit i u modelů eVito, třída V nebo EQV. Ten slibuje vyšší komfort za všech okolností díky vyšší světlé výšce a rychlé regulaci odskoku a komprese tlumiče pro každé kolo.

Ve spolupráci s přepínačem jízdních režimů Dynamic Select si řidič může vybrat ze tří jízdních režimů a tím současně ovlivnit i světlou výšku. Tu lze při jízdě rychlostí do 30 km/h zvýšit až o 35 mm, v jízdním režimu Comfort zůstává výška standardní a v režimu Sport se vůz snižuje o 10 mm. To ostatně dělá automaticky i při jízdě rychlostí nad 110 km/h.

Bezpečnostní pomocníci

S modernizací dostává Vito vůbec poprvé i systém Distronic, který dokáže udržovat vzdálenost od vpředu jedoucího vozu tak, aby řidiči usnadnil řízení například na dálnici nebo při popojíždění. Současně je také Vito osazeno systémem Active Break Assist, který dokáže předvídat riziko srážky s vozem jedoucím vpředu. Kromě toho dokáže systém reagovat i na pevné překážky či chodce. Ve volitelné výbavě pak nechybí systémy jako Aktivní parkovací asistent, Asistent pro hlídání mrtvého úhlu, Asistent pro jízdu v pruzích nebo systém Pre-Safe, který zmírňuje následky nehody.

Nové Vito bude možné objednávat od 16. března 2020 za ceny začínající na 549.000 Kč bez DPH (platí pro skříňovou dodávku). eVito Tourer dorazí na český trh ve druhém pololetí 2020.

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Doporučujeme