Mercedes na oslavu navrhuje oblečení z airbagů
Moderní doba šetrného přístupu k zeměkouli přináší bizarní spojení automobilového prostředí a světa módy. Oblečení se šije z vystřelených airbagů, které by jinak putovaly do méně ekologické likvidace.
Airbagy vznikly v Americe díky vynálezci Johnu Hetrickovi. O pokus zavést nafukovací pytle do podvědomí zákazníků se pokoušel Ford, ale teprve Mercedes-Benz zařídil rozšíření základního prvku pasivní bezpečnosti do sériové výroby.
Obecně uznávané zásluhy za zavedení airbagů tak připadají Mercedesu, který do třídy S W126 zabudoval senzory nárazu napojené na měkké polštáře vystřelované patronou. Bílé vaky musí vydržet vysoký tlak a zároveň nepoškozují lidskou kůži v okamžiku doteku například obličeje s vnější stranou polyamidové tkaniny.
Airbagový materiál má po letech další využití, opět Němci používají bezpečnostní tkaniny k výrobě originálního oblečení. Proces udržitelnosti je součástí tak zvané „upcyklace“, kdy se odpad už nepotřebných produktů cíleně mění na hodnotnější výrobky ještě lepší kvality. Jinak řečeno se u Mercedesu rozhodli tvořit módní kolekce z vystřelených airbagů.
Polyamidy nevypadají jako konvenční struktura oblečení, ale u Mercedesu jsou ochotni podstoupit risk a nechají ušít bílé oděvy pro extravagantní zájemce. Ambiciózní nabídka může změnit vnímání airbagů jako pouhý polštář v nouzi, který se po zákroku vyhodí. Ekologicky orientované funkcionáře zřejmě dráždila pouze jedna primární funkce pevného materiálu před definitivní likvidací zatěžující přírodu. Šetrný přístup oslovil amerického návrháře Herona Prestona, který spolupracuje na nezvyklé automobilové konfekci.
Na obranu zelených fanatiků nutno dodat ještě jeden faktický důvod připomenutí existence a složení airbagů. Letos uplyne 50 let od zkušební série Fordů s airbagy, zároveň nastane 40 let od efektivnějšího nasazení v Mercedesech, tudíž kulatá výročí doplní nositelné modely upcyklované ze starých vyfouknutých pytlů.
Návrhář Preston šije na míru, během formování bizarní kolekce dokázal přeměnit cáry bezpečností látky například na nezvyklé tašky, kalhoty, kabáty anebo bundy futuristického vzhledu. Zastánce udržitelnosti věří, že jeho způsob proměny starých airbagů na oblečení podnítí trend automobilové bezpečnosti. Do kolekce si dovolil zakomponovat některé prvky známé z testovacích procesů automobilové bezpečnosti, typické jsou barvy, nášivky, loga, speciální švy či značky používané v laboratořích.
Marketingová myšlenka automobilky spočívá v ukázce uvědomělého přístupu Mercedesu. Jak říká Bettina Fetzer za oddělení komunikace, oblečení z airbagů odráží hodnoty společnosti a zároveň umožňuje dále posouvat udržitelný luxusní design do budoucnosti. Fetzer dále dodala, že „Heronův jedinečný pohled na udržitelnost a způsob, jakým k tématu přistupuje optikou kultury, z něj činí vynikajícího partnera pro spolupráci na tomto projektu“.