Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes prodává svoji továrnu ve Francii. Produkce smartů zůstává, doplní je však offroady

David Bureš
Diskuze (0)

Mercedes potvrzuje prodej továrny ve francouzském Hambachu vyrábějící minivozy Smart. Nový majitel však bude pokračovat v jejich výrobě. Aspoň prozatím.

Zprávy, o kterých se spekulovalo už několik měsíců, se potvrdily. Automobilka Mercedes-Benz prodává svoji továrnu ve francouzském Hambachu, která vyrábí vozy značky Smart. Přebírá ji společnost Ineos, která má ambice začít vyrábět offroad ve stylu originálního Defenderu. Nový Ineos Grenadier se začne vyrábět právě v Hambachu, a to od konce roku 2021.

„Hambach nám nabídl jedinečnou příležitost, kterou jsme prostě nemohli ignorovat, tedy koupit moderní závod na výrobu automobilů se špičkovou pracovní silou,“ vysvětluje akvizici závodu předseda skupiny Ineos Sir Jim Ratcliffe. Zároveň oznámil, že vedle samotného vývoje auta už mohou konečně začít i přípravné práce pro zahájení sériové produkce.

Původně přitom Ineos plánoval vyrábět chystaný Grenadier v Portugalsku a ve Velké Británii. Zatímco na jihu Evropy měly vznikat podvozky, ve Walesu měla probíhat finální montáž. Přesun produkce pod jednu střechu tak bude logisticky výhodnější.

Ineos ostatně vyzdvihuje fakt, že Hambach se nachází na výhodném místě. Lokalita na hranici Francie a Německa je ideální díky blízkosti dodavatelů a také díky blízkosti cílových trhů. Nepochybným plusem jsou také zkušenosti zdejších zaměstnanců a moderní technologie. I díky tomu Ineos splní svůj plán uvést Grenadier na trh v roce 2022.

Video se připravuje ...

Krok Ineosu přitom zajistí místní zaměstnanost, ať už přímo v továrně nebo u dodavatelů. Konkrétně se to má týkat asi 1.300 pracovních míst.

Na rozdíl od původních plánů nakonec v Hambachu bude pokračovat i produkce vozů Smart. Daimler se totiž s novým majitelem dohodl, že zajistí produkci miniaturních elektromobilů značky Smart i v následujících letech.

„Přeskupením a přemístěním kapacity v rámci naší globální výrobní sítě zvyšujeme udržitelným způsobem efektivitu výroby společnosti Mercedes-Benz AG. Při prodeji závodu v Hambachu bylo naším cílem pokračovat ve výrobě současných elektrických modelů Smart a zajistit zaměstnanost v závodě. Dosáhli jsme obou cílů,“ říká k prodeji francouzského závodu Jörg Burzer, člen představenstva Mercedesu zodpovědný za produkci a dodavatelský řetězec.

Historie závodu v Hambachu se datuje do roku 1997, kdy byl slavnostně otevřen za účasti tehdejšího francouzského prezidenta Jacquese Chiraca a německého kancléře Helmuta Kohla. Jednalo se o tehdy nejmodernější závod v Evropě, kterému se s ohledem na produkci miniaut značky Smart říkalo Smartville. Samotná výroba pak začala v roce 1998, a to první generací Smartu Fortwo. V roce 2012 pak konvenční varianty doplnil i elektromobil, Hambach se tak stal prvním závodem v Evropě velkosériově vyrábějícím auta se spalovacím a elektrickým motorem v jedné továrně.

Smart byl ale zároveň dlouhodobě ztrátový podnik, a tak se v posledních letech stále více řešilo, co se značkou bude Mercedes dělat. Nakonec došlo v roce 2019 k dohodě s čínským Geely, díky němuž se rozhodlo o společné výrobě vozů Smart v Číně. To mohlo znamenat postupný konec francouzského závodu, protože pro něj automobilka najednou neměla využití. Měl se tu sice začít vyrábět elektromobil EQB, kvůli němuž byla továrna upravena pro výrobu větších automobilů, i tyto plány se však v rámci šetření změnily. Mercedes tak raději hledal kupce, kterým se nakonec stala firma Ineos, jak se ostatně už měsíce spekulovalo.

Doporučujeme

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme