Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes SL 63 AMG – Silniční raketa

Diskuze (79)
AMG je synonymem pro výkon. Z roadsteru SL vytvořili závodní inženýři dobře ovladatelný projektil.

Když pánové Aufrecht a Melcher zakládali firmu AMG, zaměřili se hlavně na závodění. Brzy se ale pustili i do úprav silničních Mercedesů a ve svém snažení byli natolik úspěšní, až sama automobilka firmu odkoupila a vytvořila z ní svoji sportovní divizi.

Třída SL v úpravě AMG existuje již po čtyři generace, nejnovější je v prodeji s motory V8 a V12 od loňského roku. Slabší model se jmenuje opět SL 63 AMG, název ale maskuje skutečný objem osmiválce: 5,5 litru. Úbytek osmi decilitrů ovšem víc než bohatě vynahrazuje dvojice turbodmychadel. Díky nim má motor 395 kW (tedy 537 koní) a hlavně 800 N.m – už od 2000 otáček. Tomu nemůže předchozí atmosférický motor konkurovat, měl 630 Newtometrů a až za pěti tisíci.

mercedesbenz testy sportovni mercedesbenz testy sportovni  

Osmiválec dostal celou plejádu moderních technologií a jako přídavek odlehčený sportovní výfuk AMG. Turbomotory nemají výrazný zvuk sání, ale právě laděný výfuk to bohatě vynahradí. SL 63 AMG se obejde bez aktivních prvků, takže zvuková kulisa je univerzálním kompromisem – ale velmi dobrým! Při startu Mercedes spustí dunivý zvuk, který je jasnou identifikací mocného osmiválce. Není příliš hlučný, což oceníte při delší jízdě, zní ale působivě. Navíc řazení automatické převodovky doprovází efektní práskání.

Síla motoru je jedním slovem brutální. K rychlosti nejsou potřeba otáčky, AMG umí zatlačit do sedaček i bez podřazování. Osmiválci chybí výkonová špička, místo toho ale nabízí jistotu, že budete rychlí vždy a všude. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezená na 250 km/h a její dosažení je dílem okamžiku – vždyť na 100 km/h se SL 63 AMG rozjede za 4,3 sekundy, potřebuje k tomu něco okolo 100 metrů.

mercedesbenz testy sportovni mercedesbenz testy sportovni  

Jenže třída SL je stále primárně cestovním vozem, takže jednostranné zaměření na rychlou jízdu nestačí. Nikam nespěcháte? Stačí přepnout převodovku na komfortní nastavení a užívat si nenuceného tahu motoru už od volnoběžných otáček. I taková jízda je zábavná, rozhodně neobtěžuje nedostatečným využíváním výkonu.

Převodovka AMG Speedshift MCT v zásadě vychází z klasického sedmistupňového automatu. Místo měniče ale využívá spojku, která dovoluje agresivnější rozjezdy a podřazování s elektronicky dávkovanými meziplyny. V nejostřejším režimu potřebuje převodovka k zařazení pouhých 100 ms. Nevýhodou jsou poněkud kostrbaté rozjezdy, které vyžadují trochu zvyku, a prodleva při řazení pomocí hliníkových pádel na volantu. Faktem ale je, že dvouspojková převodovka v modelu SLS AMG už není v žádném ohledu výrazně lepší.

mercedesbenz testy sportovni mercedesbenz testy sportovni  

Silnou zbraní Mercedesu je adaptivní podvozek Active Body Control (ABC). U každého kola se nachází hydraulická jednotka s integrovanou pružinou, která se stará o tlumení i pružení. Aktivně vzpěry mají za cíl kompenzovat pohyby karoserie ve svislém, příčném i podélném směru. V praxi to funguje výborně – roadster si i na nízkoprofilových pneumatikách zachovává vysokou úroveň komfortu, nerovnosti překonává s nečekanou lehkostí a klidem a ovladatelnost patří do zcela jiné dimenze než u běžných sportovních podvozků.

Že SL 63 AMG váží 1845 kg? Ano, ale v zatáčkách to rozhodně není na obtíž. Systém ABC totiž dokáže pracovat proti setrvačnosti hmoty, karoserie se nepředklání při brzdění, v zatáčkách nezaklekává na vnější kola a neznervózní ani na nerovnostech. Přidejte výkonné a přesně dávkovatelné brzdy a ostré reakce řízení – výsledkem je hravé a poslušné auto. Zatáčí okamžitě po sebemenším natočení volantu a nechá si líbit dobrzďování do zatáčky jako sportovní auto s motorem uprostřed.

mercedesbenz testy sportovni mercedesbenz testy sportovni  

Podobně samozřejmě funguje i přenos hnací síly na asfalt. Elektronika dokáže krotit oněch 800 Newtonmetrů přesněji, než by dokázal sám člověk, takže plynulý rozjezd zvládnou i řidiči bez zkušeností se silnými auty. Stačí ale přepnout do režimu ESP Sport a síla motoru ukáže drápky – elektronika pustí na zadní kola víc, takže SL naznačí (stále bezpečně), že limity trakce často leží už v první polovině dráhy plynového pedálu.

Podvozek i hnací řetězec pracují prakticky bezchybně, to ale neznamená strojově dokonale. Ovládání auta je v jádru komfortní, přesto vedle pohodlí a rychlosti dokáže nabídnout patřičnou radost z jízdy. A nejde jen o zvuk…

mercedesbenz testy sportovni mercedesbenz testy sportovni  

Pokud by snad standardních 250 km/h bylo málo, Mercedes má řešení – za příplatek 82 tisíc korun posune omezovač rychlosti na 300 km/h. SL 63 AMG je možné dále vylepšit 40% samosvorným diferenciálem, ostřejším podvozkem AMG Performance, keramickými brzdami nebo paketem, který díky vyššímu tlaku turbodmychadel přidá 20 kW a 100 N.m. Nabídka technických vylepšení zkrátka těžko hledá konkurenci. A to ještě existuje dvanáctiválcové SL 65 AMG.

Takto vycizelovaný roadster má samozřejmě svoji cenu, osmiválcové SL 63 AMG startuje na 4,084 milionech korun. To je vysoko nad úrovní srovnatelně rychlého Jaguar F-Type V8 S a nebezpečně blízko Ferrari California. Jenže značka AMG si to může dovolit – zvlášť když přidá bohatou výbavu. Standardem je navigace, bi-xenonové světlomety, vyhřívání všestranně nastavitelných ortopedických sedadel, ale i čalounění kůží Nappa, karbonový dekor v interiéru nebo analogové hodiny IWC. Nabídka příplatků i tak v ceníku pokrývá celých 14 stránek, ve všech případech jde ale o individualizaci nebo vysoce nadstandardní komfortní výbavu.

mercedesbenz testy sportovni mercedesbenz testy sportovni  

Za své peníze zákazník získá mimořádně rychlý a všestranný roadster se skládací střechou, který má extrémně tuhou karoserii, prostorný dvoumístný interiér a luxusní výbavu. Jeho provozování přitom není tak nákladné, jak by pořizovací cena mohla naznačovat. Při ostré jízdě si sice řekne o nějakých 25 litrů, po městě se ale dá jezdit za 14 a na dálnici při dodržování limitů za 9 l/100 km. Z toho všeho se nakonec rýsuje jediná výraznější nevýhoda – až se budete balit na víkend, musíte si promyslet, co všechno si do těch skromných 241 litrů zavazadlového prostoru naložíte.

Video se připravuje ...
První cena vozu 2.444.200 Kč (SL 350)
První cena vozu s testovanou motorizací 4.083.750 Kč (SL 63 AMG)
Základní cena testovaného vozu 4.083.750 Kč (SL 63 AMG)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 4.633.826 Kč (SL 63 AMG)

Plusy

  • Vysoký výkon a zvukový projev osmiválce
  • Prostorný interiér, výhled do všech stran
  • Kombinace ovladatelnosti a komfortu, perfektně naladěné řízení

Minusy

  • Těžkopádný design přídě
  • Vysoká pořizovací cena
  • Velké cenové skoky mezi jednotlivými motory

Foto: Petr Homolka

Diskuze (79)
Cena základní sestavy 4 083 750 Kč
Výbava základní sestavy 19‘‘ kola AMG, sportovní sedadla AMG, elektricky nastavitelná sedadla, vyhřívání sedadel, čalounění kůží Nappa, výplně interiéru AMG carbon, černé čalounění stropu, sportovní volant AMG Performance, tempomat, automatická dvouzónová klimatizace, sklopná střecha Vario, bi-xenonové světlomety Intelligent Light System, ostřikovače čelního skla Magic Vision Control, navigační systém Comand Online a další. Kč
Cena testované sestavy 4 633 826 Kč
Výbava testované sestavy Matný metalický lak designo magno šedá alanite (+110.991,-), kůže Exclusive červená Bengal (+74.096,-), sada jízdních asistentů Plus včetně adaptivního tempomatu (+68.607,-), parkovací asistent Parktronic (+22.259,-), vyhřívaná a ventilovaná sedadla (+21.649,-), vyhřívání opěrek hlavy Airscarf (+16.771,-), panoramatická střech Vario (+21.344,-), černé matové disky kol AMG (+74.705,-), sada karbonových doplňků exteriéru AMG (+89.037,-), Surround Soundsystem Harman Kardon Logic 7 (+33.541,-), vyhřívané stěrače Magic Vision Control (+7.928,-), servozavírání dveří (+9.148,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 5461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 395 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 800 / 2000 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.9 / 7.6 / 9.9
Emise CO2: 231
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 241 / 381
Objem nádrže (l): 75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1845 / 335
Rozměr pneu: 255/35 R19, 285 30 R20
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4633
b) šířka (mm): 1877
c) výška (mm): 1300
d) rozvor (mm): 2585
e) rozchod vpředu (mm): 1600
f) rozchod vzadu (mm): 1604
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 865 / 1125
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 525
výška opěradla vpředu (mm): 700
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
19. 7. 2013 23:01
Re: Video = tragédie
:-) A jak by podle vás měl ten test vypadat.....
Avatar - Hammunasakra
18. 7. 2013 10:32
Re: Za ty prachy se dá koupit mnohem lepší kára
Jasně Californie je sice dražší ale výborná konkurence :yes:
18. 7. 2013 08:47
Re: Testerova trefa
Příplatek za Californii je asi 20 tisíc € (základ proti základu). To není zase tak hrozné.
18. 7. 2013 08:37
Re: Za ty prachy se dá koupit mnohem lepší kára
Vážně? Co takhle Ferrari, nebo Aston Martin? Osobně mezi velkými roadstery preferuji právě SL, ale to je dané preferencemi - mám u nich rád relativní pohodlí. Vzhled mě sice neodradí, ale radost mi rozhodně také nedělá.
18. 7. 2013 08:30
Re: Za ty prachy se dá koupit mnohem lepší kára
Samozřejmě, že R8 má boční airbagy. Nejsme v roce 1990. Přijdeš o ně, když si objednáš skořepiny.