Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mercedes-Benz SL
Mercedes-Benz SL
Mercedes-Benz SL
Mercedes-Benz SL
65
Fotogalerie

TEST Mercedes SL 350 – Jak SLadké je žít

Zcela nová hliníková karoserie se skládací střechou a nový základní šestiválec. Seznamte se: Mercedes-Benz SL šesté generace.

Příchod nové generace Mercedesu třídy SL, to není zrovna běžná událost. Zatím poslední vydání má teprve pořadové číslo šest a přichází letos, v roce šedesátého výročí uvedení původního modelu. Dlouhé modelové cykly ale nevadí – podobných vozů na trhu mnoho není, a tak mají klidnější život.

To však neznamená, že by Mercedes nevěnoval nové generaci náležitou pozornost. Naopak, novinek je snad víc než kdy předtím. S předchůdcem se shodují jen základní charakteristiky, samotné auto je od základu nové a přináší řadu nových řešení.

Sport-Leicht pošesté

Karoserie je po vzoru modelu SLS AMG vyrobena z hliníku. Slitiny tohoto kovu tvoří 89 % plechů (předchozí SL mělo z hliníku jen kapotu a dveře), zbytek tvoří další moderní materiály – rám čelního okna je z vysokopevnostní oceli, záď z hořčíku, který je ještě lehčí než hliník, a víko zavazadlového prostoru z kompozitu. Do něj konstruktéři zatavili anténu, takže zadní partie neruší žádné výstupky.

mercedesbenz testy kabrioletmercedesbenz testy kabriolet | acz 

Výsledkem je o pětinu lepší torzní tuhost skeletu a také o 140 kg nižší hmotnost. Třída SL se tak vrací k původní ideji Sport Leicht. I když 1675 kg není žádná muší váha, na poměry roadsterů je to velmi slušný výsledek.

Design prošel radikální proměnou. Masku chladiče ve stylu SLS měl sice v závěru kariéry už i předchůdce, jinak je ale všechno nové. Přední světlomety se inspirují u SLK, zadní lampy zase rozvíjí svébytný styl, který nové SL odliší od ostatních modelů. V souladu s trendy nechybí zrcátka na stopkách a ostřejší prolisy na bocích.

Zajímavé je, že auto vypadá lépe z bezprostřední blízkosti. V odstupu totiž vyniknou relativně dlouhé převisy karoserie a vytratí se část elegance.

mercedesbenz testy kabrioletmercedesbenz testy kabriolet | acz 

Testovaný vůz je ze série Edition 1, která je speciálním paketem příplatkové výbavy. Na venek se projevuje matně stříbrným lakem designo magno kristallsilber a AMG paketem se sportovními nárazníky a 19palcovými koly. Uvnitř čeká celokožený interiér z programu designo, hliníkový dekor a strop čalouněný syntetickým vláknem Dinamica, které je obdobou italské Alcantary.

Luxus a sport v jednom

Horizontálně členěná palubní deska nezapře inspiraci modelem SLS AMG. Pohodlná křesla nabízí široký rozsah nastavení, takže je možné se v kokpitu usadit hezky nízko, jak se na tento typ auta sluší. I v takové situaci SL překvapí výhledem z kabiny, který je do všech stran ukázkový, a to i směrem vzad.

Sportovní nádech zdůrazňuje nejen hliníkový dekor nebo přístrojový štít v závodnickém stylu, ale také ovládání automatické převodovky. Místo klasického voliče se na středovém tunelu nachází malá páčka (zase, jako v SLS…) s pozicemi R, N a D. Parkovací režim řidič vybírá tlačítkem, stejně ekonomický, sportovní nebo manuální mód řazení. Celé to funguje skvěle, nebýt jednoho nedostatku: pozice blízko k řidiči občas hrozí nechtěným vyřazením na neutrál – páčka totiž leží v cestě k ovládacímu panelu klimatizace.

mercedesbenz testy kabrioletmercedesbenz testy kabriolet | acz 

U třídy SL ale nejde jen o zážitky z jízdy. Nechybí proto příjemné opce, například panoramatická střecha Magic Sky Control, která stiskem tlačítka změní sklo z čirého na zatmavené. O pohodu se střenou střechou se zase stará elektricky výsuvná větrná clona a ofukování krku horkým vzduchem (Airscarf – poprvé představenou v minulé generaci). To ale přijde ke slovu hlavně v zimních měsících.

K zajímavostem patří i nový systém stěračů Magic Vision Control. Nejžhavější novinkou jsou ale reproduktory Frontbass zabudované přímo do podlahy mezi motorovým prostorem a kabinou, které využívají podélné nosníky jako rezonanční komory. Za příplatek 33 tisíc (nebo zdarma u modelu Edition 1) je možné navíc získat fenomenální audio Harman Kardon Logic7, které SL promění v otevřenou koncertní síň. Mimochodem, komu by nestačilo ani to, může zvolit soustavu Bang & Olufsen BeoSound AMG.

mercedesbenz testy kabrioletmercedesbenz testy kabriolet | acz 

Šestiválec se obejde bez turba

I když název SL 350 ani základní parametry nenaznačují, že by pod kapotou došlo k zásadní změně, pohon zajišťuje zcela nový motor M276. Nezměnil se vlastně jen počet šesti válců a objem 3498 cm3, jinak je všechno zásadně přepracované. Změna úhlu sevření válců z 90° na 60° nemusí zákazníky nijak zajímat, nová technika přímého vstřikování BlueDirect je ale velmi podstatnou a citelnou inovací.

Tento systém se vyznačuje mimořádně přesným dávkováním paliva a rychlým zapalováním směsi, takže dokáže držet motor v režimu chudé směsi. Takže motor je na jedné straně úspornější, ale zároveň si může dovolit vysoký kompresní poměr vhodný pro podávání vysokých výkonů (a to při zachování rozumné účinnosti).

Zatím jsme se s šestiválcovou novinku jen krátce projeli při představení modernizovaného E 350 BlueDirect a týdenní test potvrdil to nejlepší z dosavadních zkušeností. Kultivovaný šestiválec rychle reaguje na plynový pedál a jde ochotně do otáček. K tomu přidává sice tlumenou, avšak podmanivou zvukovou kulisu. Takže jestli dnes někdo dokáže nabídnout výkonný a řidičsky přitažlivý šestiválec, je to – možná překvapivě – Mercedes.

mercedesbenz testy kabrioletmercedesbenz testy kabriolet | acz 

Nedílnou součástí dobrého pohonu je ale převodovka, v tomto případě automatická a opět nová – sedmistupňový 7G-Tronic Plus. V plně automatickém módu dokáže fungovat sametově hladce a rychle střídat klidnou jízdu v nízkých otáčkách s ostrým vytáčením, v manuálním režimu zase hbitě poslouchá pokyny z páček pod volantem. Logika řazení i rychlost reakcí se nebezpečně přiblížila dvouspojkové skříni v SLS AMG.

Kromě kultivované i dynamické jízdy ale vychází i příslib (relativně) nízké spotřeby. Na dálnici při 130 km/h motor točí 2400 min-1 a spotřeba činí buď 8,0 l/100 km s nataženou střechou, nebo 9,5 l/100 km s nebem nad hlavou. Ve stavu pro roadster přirozeném pak lze jezdit mimo město za 7,5 l/100 km, v městském provozu nároky na palivo kolísají kolem desetilitrové hranice.

Sluší se doplnit, že dálniční rychlosti se staženou střechou neznamenají nejmenší problém. V kabině panuje klid ještě daleko za hranicí českého rychlostního limitu. Až od zhruba dvousetkilometrového tempa není jízda s otevřenou kabinou příjemná.

Pokud cítíte potřebu jezdit opravdu rychle, bude pro vás zajímavý fakt, že už se základním motorem dosahuje SL nejvyšší rychlosti elektronicky omezené na 250 km/h. Bez střechy se rychloměr vinou horší aerodynamiky otevřeného vozu zastaví na 247 km/h.

mercedesbenz testy kabrioletmercedesbenz testy kabriolet | acz 

Základní motor ale netrpí nedostatkem sil ani při pružném zrychlování. Atmosférický třiapůllitr se svými parametry (225 kW, 370 Nm) přibližuje mnichovskému třílitru s turbem a svoji sílu dokáže náležitě prodat. Nejen, že akcelerace z 0 na 100 km/h symbolicky prolamuje 6 sekund, zrychlování je také doopravdy působivé. Vyšší výkon by se samozřejmě v autě jako je SL dobře uplatnil, ale už samotný základ je výbornou volbou.

Všestranný talent

A pak je tu podvozek, s paketem AMG snížený o 10 mm a tvrdší, navíc ozdobený 19palcovými koly. To jsou dost kruté překážky pohodlného svezení a přesto ho Mercedes SL s pomocí adaptivních tlumičů zvládá jako něco zcela samozřejmého. Přes drobné nerovnosti se roadster přenáší velmi ladně, zavěšení protestuje až proti výtlukům z kategorie „oprava nutná“.

Zároveň se ale dvoudveřový Mercedes nevzdává dynamické jízdy. Aktivní tlumiče a nízké těžiště předcházejí výraznějším bočním náklonům. Tento základ je předpokladem vyváženého chování v zatáčkách. Zatáčení a brzdění ale nejsou zrovna ukázkou ostře sportovních vlastností. Mercedes zde zůstal u kompromisu, kdy auto dá jemně, ale znatelně pocítit svoji velikost a hmotnost.

mercedesbenz testy kabrioletmercedesbenz testy kabriolet | acz 

Nakonec s hmotností 1,7 tuny sice SL není žádný drobek, ale málokterý šestiválcový vůz je se srovnatelnou výbavou výrazněji lehčí. Naladění šasi je navíc velmi přívětivé – podvozek si nechá líbit i opravdu nevybíravé zacházení, a tak se ani méně zkušení řidiči nemusí bát záludných reakcí.

Lehkou nervozitu může vyvolat jedině rychlé střídání směrů. Pro tyto případy má Mercedes v záloze systém ABC (+89 tisíc Kč), který aktivně potlačuje náklony karoserie. Větší uplatnění ale najde v osmiválcových modelech, relativně lehký šestiválec se i při sportovní jízdě obejde bez něj.

mercedesbenz testy kabrioletmercedesbenz testy kabriolet | aczElektromechanické řízení si bere to nejlepší z modelů jako je CLS. Neposkytuje přímou mechanickou vazbu, ale má vyrovnaný chod s dobře naladěným odporem i délkou převodu. Výsledek přesně odpovídá zaměření auta – řízení je dostatečně přesné, aby umožnilo rychlou jízdu v zatáčkách, a přitom komfortní i pro dlouhé cesty.

Závěr

A nakonec to nejdůležitější – případné obavy, že byste za nějaké tři miliony dostali rozhrkané auto, naštěstí nemají reálný základ. Karoserie je tak tuhá, že by jí leckteré hatchbacky mohly závidět. Ani na rozbité silnici se při stažené střeše nerozklepe, s nataženou střechou zase nehrozí vrzání, známé z kompaktních kupé-kabrioletů.

Když pomineme ryze subjektivní záležitost, jako je lehce kontroverzní design exteriéru, pak se na novém SL chyby hledají těžko – vlastně žádné nemá. Nový atmosférický šestiválec znamená velký skok vpřed a důkaz, že přeplňování u větších objemů není ani dnes nutností. Navíc je výkonově i zážitky z jízdy zcela dostačující, úspora 600 tisíc proti osmiválcovému SL 500 s sebou nepřináší trest v podobě nudně pomalé jízdy. Perfektní je i naladění převodovky, podvozku a řízení. Když se v extrémních situacích přece jen vyskytnou rezervy, mají oprávněné vysvětlení: vedle dobré ovladatelnost klade SL stejný důraz i na jízdní pohodlí.

Zkrátka tato třída od Mercedesu je nejdražším roadsterem s motorem vpředu, a to zcela oprávněně. BMW Z4, Nissan 370Z Roadster a samozřejmě i Mercedes třídy SLK se musí na SL dívat s uctivým odstupem.

mercedesbenz testy kabrioletmercedesbenz testy kabriolet | acz 

Druhý pohled (Aleš Jungmann)
Z jízdy novým SL 350 si odnáším jeden zásadní dojem: pocit naprostého zvládnutí výroby roadsterů Mercedesem. Karoserie se nekroutí, interiér je skvěle zpracován (je také o něco příjemnější na dotek) a všemu kraluje bezvadný atmosférický šestiválec.

Jeho zvuk mi připomíná (bez nadsázky) zvuk motoru Formule 1. Samozřejmě ne před omezovačem, ale takový ten zvuk „roztahování se“ z nižších otáček. Trochu škoda, že u Mercedesu SL už s rostoucími otáčkami moc nevygraduje, každopádně se to nádherně poslouchá. Pochvalu automatu si dovolím trochu zmírnit, při sportovní jízdě byla absence dvouspojkové převodovky docela podstatným důvodem k zamyšlení. Převodovce je prostě lépe v klidu, sice nezmatkuje, ale občas si dá (v rámci ostrých měřítek, která na roadster za 3,4 milionu máme) na čas.

Škoda, protože podvozek je naprosto špičkový. Zavěšení se může opřít do pevného základu, takže je schopno nabídnout naprosto precizní vedení kol a tlumiče přitom nemusejí být tak tvrdé. Výsledkem je plavná jízda plná kontroly nad vozem a předvídatelného chování. Pro roadster rozhodně ideální nastavení.

První cena vozu2.388.000,- Kč (SL 350)
První cena vozu s testovanou motorizací2.388.000,- Kč (SL 350)
Základní cena testovaného vozu2.962.258,- Kč (SL 350 Edition 1)
Cena testovaného vozu vč. příplatků3.381.988,- Kč (SL 350 Edition 1)

Plusy

  • Prostorný interiér, výhled do všech stran
  • Kombinace ovladatelnosti a komfortu, perfektně naladěné řízení
  • Živý a mimořádně úsporný základní motor
  • Rychlé a hladké řazení automatické převodovky

Minusy

  • Těžkopádný design přídě
  • Umístění ovladače automatické převodovky
  • Vysoká pořizovací cena
  • Velké cenové skoky mezi jednotlivými motory