Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Městské autobusy: Výzva ke změně

Městské autobusy: Výzva ke změně

Městské autobusy: Výzva ke změně Zdroj: acz

Diskuze (9)
Česko patří co do výroby autobusů na jednu osobu ke světovým velmocím. Na českém vozovém parku to však není vůbec vidět.

Průměrné stáří autobusů registrovaných v tuzemsku činí 14,56 roku. Najdou se však exempláře starší než dvacet či pětadvacet let, provozované na málo frekventovaných linkách. O bezpečnosti a ekologičnosti provozu těchto vysloužilců nelze vůbec uvažovat. V městském hromadné přepravě osob se však na technickou úroveň autobusů více dbá, a proto jde o segment, který je v registracích nových autobusů na druhém místě po linkových vozidlech. Ty jsou však v posledních letech často během pracovních dní využívány v městském provozu.

K obnově autobusových vozových parků by přispělo zavedení nízkoemisních zón, pokud by však vozidla MHD neměla výjimku. Přesto aspoň částečně, byť nedostatečně dochází k vyřazování vysloužilých a registrování nových městských autobusů. Ty v celém segmentu busů loni dosáhly podílu 29 procent.

Registrace nových městských autobusů v Česku (2012)
Výrobce Počet (ks)
Iveco Irisbus 57
MAN 8
Mercedes-Benz 10
Solaris 55
SOR 81
Volvo Buses 1
Celkem 212
Zdroj: SDA

Přesto souhlasíme s tvrzením ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka, že „obnova českého parku autobusů je nedostatečná, jedná se o krajně nepříznivý vývoj s negativními vlivy na životní prostředí a bezpečnost silničního provozu“. Nejvíce nových autobusů směřovalo loni do Prahy, těsně následované Moravskoslezským krajem. Ostatní kraje nedosáhly ani na stovku nových autobusů.

Za přímo tragický lze označit zejména fakt, že v loňském roce nepřesáhlo dvacítku nových busů pět ze čtrnácti regionů (Karlovarský, Královehradecký, Olomoucký, Plzeňský a Ústecký). Lze tedy předpokládat, že stáří autobusů dále naroste, a s tím je třeba něco dělat.

Potenciál k omlazení autobusů v Česku je obrovský. Výroba těchto vozidel v tuzemsku v loňském roce dosáhla počtu 3217, což je třetí nejproduktivnější rok v celé historii České republiky po letech 2008 a 2011. Vysokomýtské společnosti Iveco Czech Republic se daří vozidla v obrovské míře vyvážet, proto loni navýšila podíl mezi domácími výrobci autobusů o 2,36 procenta na celkových 85,79 %. Druhý největší český producent autobusů SOR je ve velké míře závislý na dodávkách vozidel do Prahy, proto loni z tržního podílu ztratil 2,22 procenta.

Přehledové téma městských autobusů na následujících stranách nabízí konkrétní sortiment jednotlivých výrobců. Možnosti obnovit český park autobusů a dosáhnout větší bezpečnosti cestujících spolu s nižším emisním zatížením hustě obydlených oblastí jsou velmi široké.

Registrace nových autobusů v ČR podle krajů (2012)
Kraj Počet (ks)
Praha 146
Jihočeský 47
Jihomoravský 83
Karlovarský 14
Královéhradecký 20
Liberecký 38
Moravskoslezský 124
Olomoucký 14
Pardubický 70
Plzeňský 18
Středočeský 46
Ústecký 17
Vysočina 67
Zlínský 27
Zdroj: SDA

Vstoupit do diskuze (9)