Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Midual Type 1 je extrémně exkluzivní boxer z Francie

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Značka Midual je poměrně mladým výrobcem motocyklů s dnes poněkud neobvyklým příčným uložením plochého dvouválec.

Kořeny značky Midual sídlící ve francouzském městě Angers zhruba 300 kilometrů jihozápadně od Paříže sahají do první poloviny devadesátých let, když Olivier Midy začal projektovat plochý dvouválec vhodný pro příčné uložení v motocyklu. Toto řešení má potlačit klopný moment, který je pro tyto motory typický při jejich podélném uložení.

Nejedná se přitom o nijak revoluční myšlenku, ale spíše pozapomenuté řešení, vždyť například britský Douglas nabízel takto usazené ploché dvouválce u svých motocyklů v letech 1907 až 1957. Jako zajímavost pak lze zmínit konkrétní Douglas EW 350 z roku 1926, který vlastnil malíř Kamil Lhoták. V současnosti má tento stroj ve svých sbírkách Národní technické muzeum.

Vraťme se však k francouzské značce Midual. Ta představila maketu svého motocyklu na pařížské motocyklové výstavě v roce 1999 a následně se zdálo, že zmizela ze scény, ale nové zprávy o jejím plochém dvouválci se objevily o osm let později a o další tři roky později začal Olivier Midy se svým bratrem pracovat na motocyklu, do nějž měl být motor usazen.

Midual Type 1 se pak médiím i veřejnosti představil v roce 2014, kdy bylo oznámeno, že se produkce limitované edice pětatřiceti strojů rozběhne o dva roky později. Malý rodinný podnik se bohužel nevyhnul zdržení způsobeným vývojem, s nímž čas od času bojují i velké koncerny a produkční provedení nastupuje s ročním zpožděním.

Výsledek nadšení francouzského konstruktéra a jeho bratra ovšem stojí za to a Midual Type 1 není výjimečným strojem pouze po technické stránce ale rovněž i díky svému designu.

Hlavní pozornost samozřejmě přitahuje v úhlu 25 stupňů skloněný plochý dvouválec o objemu 1036 cm3, disponující výkonem 78 kW (106 k) při 8200 min-1 a točivým momentem 93 N.m při 5500 min-1. Tyto hodnoty míří prostřednictvím šestistupňové převodovky a řetězu na zadní kolo.

Vedle samotné pohonné jednotky pak rozhodně zaujme i monokok z hliníkové slitiny, který je hlavním nosným prvkem celého motocyklu a jeho součástí je i palivová nádrž. Podvozek využívá komponenty značky Öhlins, vpředu vidlice FGRT a vzadu tlumič TTX36. Brzdový systém pochází rovněž od renomovaného výrobce a nese značku Brembo. Přední 320mm kotouče spolupracují se čtyřpístkovými třmeny a zadní 245mm je kombinován s dvoupístkovým třmenem.

Midual Type 1 s rozvorem kol 1505 mm, sedlem ve výšce 800 mm a hmotností 239 kg má mít finální povrchovou úpravu vždy podle představ svého majitele, jenž si může vybírat z podobné palety laků a odstínů kůže jako zákazníci značky Bentley. Tomu spolu s omezenou produkci odpovídá i cena, která se v přepočtu pohybuje kolem 4.125.000 Kč.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)