Milion aut v ČR má stočený tachometr, stáčí se v průměru o 100 tisíc km
Počítadla
V České republice je podle údajů Auto ESA v provozu zhruba 1 milion vozidel se stočenými kilometry. Od začátku letošního roku do konce září bylo nově registrováno okolo 100 tisíc ojetých vozů z dovozu, z nichž má 1/3 upravený tachometr. Díky tomu průměrné navýšení ceny představuje zhruba 30 tisíc Kč.
Zajímavé údaje o stáčení kilometrů uvedl během čtvrteční tiskové konference Ing. Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. Při ověřování původu a historie vozidel má 42 % stočený tachometr. Průměrné stáčení je o 100.000 km a cena automobilu se díky tomu navýší v průměru o 20 tisíc Kč. Podle praxe společnosti Cebia se stáčejí kilometry u vozidel z dovozu i u těch, která byla jako nová zakoupena na území České republiky.
Ing. Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting uvedl nejčastější triky a podvody při prodeji ojetých automobilů. Zhruba polovina vozidel kontrolovaných Auto AZ Consulting má stočený tachometr. V inzerci je často uváděno, že vůz je po prvním majiteli, ale v TP jsou v drtivé většině zapsáni minimálně dva nebo i více předchozích majitelů. Havarované vozy jsou nabízeny jako nehavarované a o větších opravách se takticky mlčí. Prodávající uvádí, že vůz je bez investic, ale ve skutečnosti vyžaduje vysoké náklady na výměnu opotřebených či nefunkčních dílů.
Knížky
Vedle stáčení kilometrů jsou fenoménem současnosti i podvody se servisními knihami, bez nichž prodávané automobily ztrácejí mnoho ze své zajímavosti pro kupující. Z toho důvodu je dnes většina ojetých vozů nabízena se servisní knihou, která je v řadě případů prakticky bezcenná.
Podle příkladů z praxe Auto AZ Consulting se servisní kniha vedená a ověřitelná do doby blízké prodeji vozidla (max. půl roku) vyskytuje u 10 až 20 % vozů.
Záznamy končící se záruční dobou a následně několik let chybějící údaje jsou u 40 % procent servisních knih.
Zfalšované servisní knihy, v nichž jsou údaje neověřitelné nebo přímo lživé se vyskytují ve 20 až 30 % případů.
Poslední variantou je servisní kniha uvedená v inzerátu, která se ovšem při prohlídce nenajde a prodejce kupujícímu tvrdí, že ještě byla nedávno ve voze. Tento případ se objevuje u 10 až 20 % ojetých vozů.
Zákony
V případě stočených kilometrů je současná situace problémem nejen v rovině finanční, protože kupující zaplatí za vůz více, než by ve skutečnosti měli, ale také problémem bezpečnostním.
Může se totiž stát, že nový majitel vozu se stočenými kilometry, v domnění, že ještě nenastal okamžik některého servisního úkonu, tento úkon neprovede. Tato skutečnost ale může mít fatální následky. Například výměna rozvodového řemene nebo brzdové kapaliny má jasně stanovené servisní intervaly. Nedodržení těchto intervalů může vést k až poškození vozu, případně nehodě.
V České republice bohužel v současnosti chybí zákonná úprava, která by účelovou manipulaci s tachometrem postihovala jako trestný čin. Existuje pouze paragraf trestného činu podvodu, ale v případě stáčení kilometrů je pouze malá šance na prokázání úmyslu obohatit se. Zatím není znám případ, kdy by byl někdo za toto odsouzen. Podle současné legislativy je totiž přetáčení tachometrů legální, což dokazují desítky firem, které toto nabízejí jako běžnou službu.
Petice
Podle Auto ESA je potřeba v legislativě definovat účelové přetáčení tachometru jako trestný čin. Zakázat manipulaci s tachometrem bez záznamu o takové manipulaci do TP vozidla. Stáčení tachometrů by měly provádět pouze firmy s příslušnou certifikací a manipulaci s tachometrem by měly mít umožněnu pouze STK a autorizované servisy. Při registraci ojetého vozidla dovezeného ze zahraničí by měla být povinnost předložit potvrzení o stavu tachometru.
Právě tyto výše popsané změny obsahuje petice, která je společným dílem Auto ESA, SOVA, Cebia a Auto AZ Consulting a byla odeslána na Ministerstvo dopravy 1.9.2010. Tato petice má své vlastní stránky na facebooku – www.facebook.com/peticekilometry.
Ministerstvo dopravy na petici odpovědělo 13.9.2010. Podle této odpovědi je novela zákona ve stadiu finalizace před předložením ke schválení vládě. Nově mají být vymezeny povinnosti ve vztahu k počítači ujetých km a povinný zápis stavu počítače km při změně vlastníka do TP. Předpokládaný termín pro schválení zákona je v průběhu roku 2011. Trestný čin však spadá do gesce Ministerstva spravedlnosti.
Autobazar Auto ESA prozatím učinil vlastní kroky proti vozidlům s přetočenými kilometry, které představuje využívání systému Autotracer od společnosti Cebia. Následuje také kontrola, prostřednictvím dopravního inspektorátu, registru dlužníků, leasingových společností a detailní technická prohlídka. V současnosti výkup Auto ESA díky těmto opatřením odmítá denně zhruba 60 % nabízených vozidel (okolo 40 automobilů), protože jsou u nich odhaleny stočené kilometry.