Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mitsubishi ASX 1.3 DI-T MHEV (103 kW)
Mitsubishi ASX 1.3 DI-T MHEV (103 kW)
Mitsubishi ASX 1.3 DI-T MHEV (103 kW)
Mitsubishi ASX 1.3 DI-T MHEV (103 kW)
45 Fotogalerie

Mitsubishi nechce do party s Hondou a Nissanem. Jeho hodnota klesá

Roman Šitner

Japonský deník Jomiuri šimbun přišel se zprávou, že Mitsubishi se neplánuje spojit s Hondou a Nissanem, jak se avizovalo koncem loňského roku.

Podle zdrojů deníku se Mitsubishi chce zůstat samostatnou automobilkou a  soustředit se na posilování své pozice na trzích jihovýchodní Asie. Oficiálně mluvčí automobilky řekl, že ještě není nic k oznamování a vše se řekne až ve správný čas.

V prosinci oznámily automobilky Honda, Nissan a Mitsubishi, že jednají o fúzi. Trh na to zareagoval jako na dobrou zprávu a hodnota všech tří výrobců rostla. V pátek akcie Mitsubishi po vydání zprávy o tom, že o fúzi dál jednat nehodlá, klesly téměř o deset procent.

Trojice automobilek by mohla po spojení vytvořit jednoho z největších výrobců aut na světě. Na velikost Toyoty by ale nestačily. Motivací ke spojení bylo hned několik. Značky naráží na tvrdou konkurenci v Číně, nedaří se jim tolik s nástupem elektromobility a na globálních trzích musí čelit korejské a nově i čínské konkurenci.

To všechno zvedá tlak na snižování nákladů, se kterým může pomoci právě příslušnost k většímu celku. V tomto případě se do popředí měla dostat Honda, která je z trojice značek v nejlepší kondici.

Největším akcionářem Mitsubishi je se čtvrtinovým podílem právě Nissan, největším akcionářem Nissanu je se 36 procenty Renault. Je tak možné, že i kdyby se Mitsubishi s dalšími automobilkami přímo nespojilo, dál by pokračovalo sdílení techniky s Nissanem a Renaultem. To je znát i na českém trhu, kde většinu prodejů Mitsubishi tvoří přeznačené modely Renaultu.

Video placeholder
Mitsubishi 3000 GT: Technologická ikona devadesátek v testu Martina Vaculíka • auto.cz

K případnému spojení Hondy a Nissanu, ať již s Mitsubishi či bez něj, by podle informací deníku mělo dojít v srpnu příštího roku. Vše se má ještě nyní během ledna oznámit.

Variantou zůstává i to, že zesílí spolupráce na ose Renault-Nissan-Mitsubishi a stranou nakonec zůstane Honda. To by ale bylo nutné překonat francouzsko-japonskou rivalitu o tom, kdo by a jak měl točit kormidlem.