TEST Mitsubishi ASX 1.3 DI-T MHEV 103 kW – Zlatá střední cesta
Nové Mitsubishi ASX se letos dočkalo výrazného faceliftu, při němž přišlo u plug-in hybridní pohon. Jak se s ním ale žije se zlatou střední cestou pod kapotou, tedy přeplňovaným mild-hybridním čtyřválcem s manuálem?
Design, interiér
Když se japonská značka Mitsubishi rozhodla navázat na vlastní úspěšný model ASX, využila už několik let trvajícího partnerství s francouzským Renaultem. Druhá generace populárního ASX sice vzbudila jistou kontroverzi, ale stala se sňatkem z rozumu. Automobilka vsadila na ověřenou techniku a s relativně nízkými náklady mohla na evropském trhu uvést nové malé SUV, díky němuž si snížila i celkové flotilové emise. To se v minulosti prodávalo i s plug-in hybridem, ale po aktuálním faceliftu už bohužel chybí.
Letos na jaře se totiž představila zásadní modernizace, jež zůstává věrná originálu, ale Mitsubishi s ní vyslalo do světa jasnou zprávu – takhle mělo druhé ASX vypadat už od začátku, protože nejvýraznější změnou je nová tvář respektující identitu značky. Zezadu stále vypadá jako výchozí Renault Captur, ale s modernější přídí se sourozenec s japonským jménem začíná stávat sám sebou.
Poprvé jsem se s ním mohl seznámit už během prvních jízd na jihu Itálie a už na první pohled příjemně překvapilo. Nejnovější Mitsubishi ASX naživo vypadá opravdu dobře a dává původně francouzskému modelu trochu sportovnější image, kterou volává hlavně kontrast mezi velkou černou maskou chladiče, pojmenovanou „dynamický štít“, a barvou karoserie. A když teď stojím v našich redakčních garážích před bílým kouskem v odstínu Crystal, vlastně se mi pořád docela líbí.
Dostává modernější výbavu
Ale dost tlachání o exteriérovém designu, názor na něj si udělejte sami. V redakční garáži nám přistálo faceliftované ASX s motorem s potenciálem být u nás tím nejžádanějším. Než se k němu pořádně dostaneme, pojďme se nejprve trochu seznámit s interiérem. Mitsubishi ASX sice nijak neskrývá svůj původ v oblíbeném capturu, ale s novou modernizací má pokročilejší výbavu než předchozí verze.
Novinka se v Česku prodává v celkem čtyřech výbavách. K otestování máme k dispozici kousek v druhé nejvyšší výbavě Intense+, která však bohužel nemá jednu z největších novinek faceliftu. Mitsubishi totiž při modernizaci uvedlo nový infotainment s integrovanými službami Google, ale ten je standardem až v nejvyšší výbavě Instyle. V té nejvyšší výbavě ASX může mít integrovanou navigaci s Mapami Google nebo obchod Google Play pro stahování aplikací.
Standardem všech modelů je vertikální 10,4“ dotykový displej infotainmentu, ale velikost digitálního přístrojového štítu závisí na konkrétní výbavě. První tři totiž mají jen menší 7“ displej bez možnosti projekce obrazu z navigace – to je k dispozici až v nejvyšší výbavě Instyle s 10“ obrazovkou virtuálního kokpitu.
Vrchol není nutností
„Naše“ o jen o stupeň nižší výbava nicméně nabízí všechno, co ke každodennímu životu potřebujete. Zatmavená zadní skla vám umožní schovat si v autě třeba batoh (pozor, auto není trezor!), v zimních měsících máte k dispozici vyhřívaná přední sedadla a volant, v létě si uděláte kabinu příjemnější díky automatické klimatizaci, telefon si dobijete v bezdrátové nabíječce a s pomocí funkce My Sense si můžete vybrat jízdní režim. Nechybí ani bezdrátová podpora služeb Apple CarPlay nebo Android Auto.
K tomu se navíc váže další věc, kterou známe z výchozích renaultů. Nové Mitsubishi ASX stále sleduje váš styl řízení a snaží se vás vychovávat. Každou chvíli jsem byl v kolonách svědkem toho, že mi monitoring mého řidičského umu říkal, že bych měl být pečlivější při řazení. A než se posunu dál, připomenu, že si můžeme pomoci i asistentem pro rozjezd do kopce – stačí jen trochu víc prošlápnout brzdu, abyste si jej aktivovali.
Vraťme se však ještě do interiéru, jízdním dojmům se budeme věnovat až za chvíli. Nejnovější ASX sice je docela obyčejným autem, ale v dnešní době až přehnaných výstřelků je to jedině dobře. A ačkoliv má nový dotykový displej infotainmentu, pro běžný život jej vlastně ani moc nepotřebujete.
Základ v Renaultech navíc znamená, že díky tlačítku My Safety Perso nalevo od volantu máte rychlý přístup k představené individuální kombinaci jízdních asistentů. Jednoduše tak můžete po každém nastartování vypnout „eurohlásič“ Intelligent Speed Assist (ISA) a přizpůsobit si vůz tak, aby vám vyhovoval.
Praktičnost
Konečně, než se budeme věnovat jízdním vlastnostem, připomenu jen to nejdůležitější co do praktičnosti. Mitsubishi ASX je stále použitelné jako auto pro čtyři osoby a s klasickými spalovacími motory má i docela solidní kufr se základním objemem 484 litrů. U skvěle fungujícího, ale zároveň i nejdražšího hybridu, je výrazně menší a má jen 348 litrů.
Motor, jízdní vlastnosti
Druhá generace Mitsubishi ASX se v Česku prodává s celkem čtyřmi motory, ale každý z nich nabízí trochu jinou specifikaci a bohužel tak nemůžete mít vždy to, co byste chtěli. Základní litrový tříválec je jen s manuálem, slabší čtyřválcová třináctistovka rovněž, silnější třináctistovka je výhradně s dvouspojkovým automatem a na vrcholu stojí hybridní šestnáctistovka s multimódovou automatickou převodovkou, která je systémem E-Tech od Renaultu.
Nám se k našemu prvnímu redakčnímu testu dostala slabší verze mild-hybridní třináctistovky – turbodmychadlem přeplňovaná zážehová čtyřválcová jednotka DOHC s maximálním výkonem 103 kW (140 koní) při 4500 až 6000 otáčkách za minutu, nejvyšším točivým momentem 260 newtonmetrů od 1750 otáček za minutu a pohonem předních kol. A z našeho výčtu už víte, že má výhradně šestistupňový manuál.
A než se vrhneme na jízdní dojmy, tak musím připomenout, že verze se sedmistupňovým automatem je silnější a má až 116 kW (158 koní) při 5500 až 6000 otáčkách za minutu a 270 newtonmetrů od 1800 otáček za minutu. Bližší srovnání obou třináctistovek najdete v naší tabulce.
Ve středních otáčkách příjemně táhne
A jak vypadá život za volantem? Mitsubishi ASX od nízkých otáček působí trochu líněji, za což u dnešních aut může vynucená emisní prodleva, ale jakmile se okolo dvou tisíc dostanete do středních otáček, příjemně zabere a začne konečně táhnout.
Se správnou zařazenou rychlostí je v městských ulicích nicméně docela pružným autem a s manuálem vždycky víte, kolik výkonu v daných otáčkách a na daný kvalt dostanete, takže se na to skvěle zvyká. S touhle motorizací rozhodně chybu neuděláte, protože ochotně táhne v celém středním pásmu a nechá vás i předjíždět. Jen raději využívejte živého středního pásma a dřív řaďte, protože ve vysokých otáčkách už ztrácí dech.

Projevilo se to i ve chvílích, kdy jsem s ním vyrazil na dálnici – při pružném zrychlení nad hranici 100 kilometrů v hodině už je druhá nejslabší motorizace nového ASX trochu pomalejší. Na dálnicích si současně řekne o trochu více benzinu než v městském provozu, protože při mém každodenním dojíždění do Prahy si řeklo i o 8 litrů na 100 kilometrů, pokud jsem s ním chtěl jet trochu dynamičtěji.
Pro úspornou jízdu je lepší se pohybovat v nižších otáčkách a nemusíte se bát řadit vyšší rychlostní stupně, než jaký zrovna očekáváte. Ukazatele řazení na přístrojovém štítu se však zbytečně nedržte, protože vás nutí podtáčet motor, ale 30 kilometrů v hodině na trojku nebo 50 kilometrů v hodině na čtyřku zvládne vůz bez problémů. Při jízdě padesátkou točí zhruba 1600 otáček a umí se z nich rozjet bez nutnosti podřadit, jen s malou prodlevou turbodmychadla.
Za kolik jezdí?
A jak si stojí reálnou spotřebou paliva? Mitsubishi uvádí, že jezdí za 5,7 l na 100 kilometrů v režimu WLTP. Během testování jsem se s ním po městech pohyboval okolo 6,5 litru a týdenní test jsem s častými přesuny po dálnicích, byť klidnějším tempem, absolvoval za 7,1 litru na 100 kilometrů.
Celkový jízdní projev se přitom při faceliftu pochopitelně nijak nezměnil a ASX na základech capturu nevyniká žádným směrem – je normálním autem pro každodenní život. Při dynamické jízdě v zatáčkách se znatelně naklání, pod plynem si v nich sedá na zadní kola a celkově je trochu tužší, ale na kvalitním asfaltu stále komfortní.
Závěr
Facelift aktuální druhé generaci Mitsubishi ASX příjemně prospěl. Konečně má svou osobitou tvář a jedním z největších lákadel modelu je i modernější infotainment se službami Google. Není to však nic, co byste k životu nutně potřebovali, a tak si většina potenciálních zájemců nepochybně vystačí i s námi testovanou specifikaci s druhou nejvyšší výbavou a klasickou kombinací mild-hybridního čtyřválce s manuální převodovkou.
Mitsubishi ASX je malým SUV pro každodenní život ve městech, z něhož budete dobře vidět při parkování, a když se s ním naučíte rozjíždět, oblíbíte si jej. Pokud však častěji cestujete po dálnicích, nemusí vám stačit svou dynamikou, a navíc je ve vyšší zátěži už trochu hladovější.
Srovnání s hlavní konkurencí | Mitsubishi ASX 1.3 DI-T | Škoda Kamiq 1.5 TSI | Renault Captur mild hybrid 140 |
Motorizace | přeplňovaná zážehová | přeplňovaná zážehová | přeplňovaná zážehová |
Zdvihový objem [cm3] | 1332 | 1498 | 1333 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Maximální výkon spalovacího motoru [kW/min] | 103/4500-6000 | 110/5000-6000 | 103/4500-6000 |
Převodovka | šestistupňová manuální | šestistupňová manuální | šestistupňová manuální |
Max. rychlost [km/h] | 180 | 214 | 180 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,3 | 8,3 | 10,3 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,9 | 5,7-6,1 | 5,8-5,9 |
Emise CO2 [g/km] | 134 | 129-137 | 132-134 |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 484 | 400 | 422 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1341 | 1233-1316 | 1354 |
Rozměry d x š x v [mm] | 4227 x 1797 x 1576 | 4241 x 1793 x 1531 | 4239 x 1797 x 1575 |
Rozvor [mm] | 2639 | 2639 | 2639 |
Cena od [Kč] | 548.850 | 579.900 | 575.000 |
Plusy
Minusy
Nejlevnější verze modelu | 479.850 Kč (Inform, 1.0 MPI-T 67 kW) |
Základ s testovaným motorem | 548.850 Kč (Invite+, 1.3 DI-T 103 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 612.850 Kč (Intense+, 1.3 DI-T 103 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 637.850 Kč (Intense+, 1.3 DI-T 103 kW) |
