Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mobilní kontroly emisí: Téměř čtvrtina aut nesplnila limity

ČTK
Diskuze (37)

Nejčastějšími prohřešky byl špatný stav výfuku nebo kouřivost motoru kvůli špatné údržbě. Ukázaly to pilotní kontroly mobilního měření, jejichž výsledky dnes společně představili ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) a ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).

"Zhoršená kvalita ovzduší přispívá k předčasným úmrtím tisíců lidí nejenom v České republice a doprava je jedním z faktorů, které mají na kvalitu ovzduší vliv," uvedl Brabec. Podle něj kontroly ukázaly, že zákonné požadavky nesplňuje výrazné množství vozidel. Upozornil, že se to však netýká pouze starých vozů, ale velkou část zplodin vypouští i novější auta ve špatném technickém stavu.

Druh závady Počet
kouřivost 9
OBD + hodnoty 3
kouřivost/rozpětí 6
OBD 10
kouřivost/rozpětí/OBD 1
vizuální kontrola 3
OBD/vizuální kontrola 1
Celkem 33

Měření bylo součástí pilotní kontroly mobilního měření Centra služeb pro silniční dopravu. To během tří letních měsíců kontrolovalo vozy v Praze, zda splňují zákonné požadavky. Pracovníci centra k tomu používali speciální zařízení v autě. Mobilní jednotky zkontrolovaly celkem 444 vozidel, z nichž 141 vytipovala k měření emisí. Technicky nezpůsobilých bylo 33, tedy čtvrtina z vytipovaných vozů a sedm procent z celkových kontrol. Vozidla pro měření emisí byla vybírána cíleně podle vizuálního stavu auta.

Vedle mechanických poškození výfuků a kouřivosti motorů, která byla způsobena nejčastěji špatnou údržbou, kontroly odhalily další závady řídících jednotek emisních systémů a také vozidla se signalizovanou chybou motoru. Specifickým problémem je provoz aut s motorem, který má poškozený nebo špatně udržovaný filtr pevných částic. Všechna vozidla, které v testech nevyhověla, musela do 30 dní na novou technickou prohlídku a přeměření emisí.

  počet závad kouřivost OBD vizuální kontrola
Osobní automobily 45 12 7 5 0
Dodávky 56 16 7 6 3
Autobus 8 3 0 3 0
Nákladní vozidla 32 2 1 1 0
Celkem 141 33 15 15 3

Kontroly budou pokračovat i v příštím roce, a to po celé republice. Ministerstvo dopravy k tomuto účelu nakoupilo další dva přístroje. "Všechna zařízení chceme využívat maximálně efektivně, a to jak v rámci běžných silničních kontrol, tak při speciálních příležitostech jako jsou velké motoristické akce," podotkl Kremlík.

Vedle mobilního měření emisí obě ministerstva v minulosti spolupracovala na zpřísnění technických i emisních kontrol pro naftová vozidla, které platí od loňska. Resort dopravy také připravuje preventivní akce, kdy si zájemci budou moci nechat zdarma a bez sankcí přeměřit emise svých aut.

ČTK
Diskuze (37)

Doporučujeme

12. 12. 2019 16:09
emise
Já si myslím, že bychom se měli pomalu poroučet z EU a tu naši pakáž ve vládě vyházet z oken, jako defenestrace. :yes:
Avatar - Hammunasakra
9. 12. 2019 21:30
Re: Toto je ta správná cesta, ne idiotská elektromobilita
Ze spotřeby CNG náš předseda vlády nic nemá = z prodeje nafty adBlue a benzínu balíky = divný že zaostáváme v dobíjecích místech pro EV a propadli sme na úroveń Rumunska a nezajímaj ho vodíkový čerpačky žejo :-)
9. 12. 2019 15:04
Re: Toto je ta správná cesta, ne idiotská elektromobilita
tak třeba na CNG se od příštího roku hezky zvedá spotřební daň.... ekologická politika vlády v praxi.... ;-)

jinak je masakr že i relativně normální lidi, kteří by v životě nevysypali bordel do lesa nebo neumyli auto v potoce, si klidně to DPF nechají vyndat.... asi je to tím že ten bordel z výfuku není vidět.... ovšem to bohužel fakt neznamená že tam není.... ;-\
9. 12. 2019 14:54
cajk
Jen tak dále a nejlépe plošně. Ono stačí zastavovat cokoliv s nápisem TDI na zádi a mají úlovky zaručeny, stejně tak starší dodávky Ford Transit. Tyhle dieselotiny jsou na cestách katastrofa, protože je za nima spolehlivě nedýchatelno natož, když někde stojí a bezohledně ty smraďochy ještě nechají kvedlat dlouho na volnoběh, prostě humusáci.
9. 12. 2019 14:00
Re: Prazske autobusy
Správný postřeh. V mém blízkém okolí mám člověka, který pracoval u DP v Praze ještě za komunistů a teď se tam před penzí vrátil. Prý se tam právě u autobusů prakticky nic nezměnilo a lidi, kteří zažili vylévání oleje do kanálu a podobné chuťovky, tam pracují i dnes. Asi je jasné, že takoví lidé si moc hlavu s moderními předpisy a ekotrendy hlavu nelámou a jejich prioritou je ať se hlavně jezdí.

Tento známý dostal nedávno na linku autobus, s kterým odjel směnu a spotřebu měl prý snad asi 80l / 100km a pod plynem šla solidní kouřová clona. Autobus po směně vrátil a k tankování napsal, že by se na ten bus měli podívat mechanici, ale jinak jezdí. Kolik toho odjel v tomhle stavu těžko říct, jestli tak nejezdí dodnes :D