Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Moderní technika z Británie. Nové motory představují Aston Martin, Jaguar i McLaren

David Bureš
Diskuze (30)
Britští výrobci se chlubí novou technikou. Je libo dvoulitrový čtyřválec, čtyřlitrový osmiválec nebo raději dvanáctiválec o objemu 6,5 litru?

U britských automobilek se tento týden doslova roztrhl pytel s novou technikou. Nové motory totiž postupně představily automobilky Aston Martin, Jaguar Land Rover a McLaren. Jedná se přitom o různorodou společnost, mezi novinkami je dvoulitrový čtyřválec i 6,5litrový dvanáctiválec!

Začněme nejmenší novinkou, která pochází z dílny Jaguar Land Roveru. Moderní rodina motorů nazvaná Ingenium se nově rozšiřuje o avizovaný zážehový čtyřválec, který bude možné objednávat už tento měsíc. Turbodmychadlem přeplňovaný hliníkový dvoulitr s proměnným zdvihem ventilů a přímým vstřikováním pracujícím až s tlakem 200 bar nahradí techniku ještě z dob Fordu. Dostupný bude ve dvou výkonových verzích – 20t pro XE a XF nabídne 200 koní (147 kW), zatímco 25t dokonce 250 koní (184 kW).

Jaguar pak v modelech F-Pace, XF a XE nově nabídne i dvoulitrový vznětový čtyřválec twin-turbo, který se představil již loni v modernizovaném Range Roveru Sport. Motor s obchodním označením 25d i v případě modelů Jaguar nabídne výkon 177 kW a točivý moment 500 N.m.

Čtyřlitr se skvělým zvukem

Teď už se přesuňme k McLarenu, který se pomalu připravuje na příchod nástupce modelové řady Super Series (modely 650S a 675LT). Novou generaci tohoto supersportu uvidíme již v březnu na ženevském autosalonu, přičemž se pochlubí zcela novou technikou. Tu výrobce postupně odhaluje, a tak po představení nové generace karbonového monokoku potvrdil příchod nového čtyřlitrového osmiválce, který nahradí stávající 3,8litrový osmiválec se dvěma turby.

Technická data nové jednotky s interním označením M840T výrobce zatím tají. Výkon by však měl přesáhnout hodnotu 650 koní (478 kW), aby novinka přeplňovaná dvěma turbodmychadly typu twin-scroll překonala stávající generaci. Tomu by napovídala informace, že chystané superauto zrychlí z 0-200 km/h za 7,8 sekundy. Stávající McLaren 650S s 650koňovým osmiválcem tuto disciplínu zvládne za dlouhých 8,4 sekundy.

McLaren pak zdůrazňuje parádní zvuk nové jednotky, který má zajistit speciálně navržený výfukový systém. Komu by ani to nestačilo, bude si moci objednat sportovní výfuk.

6,5 litru, 12 válců, žádné turbo

Čtyřlitrový osmiválec twin-turbo sice umí zaujmout, to však není nic proti odhalené technice Aston Martinu. Britský výrobce avizuje, že jeho připravovaný hypersport AM-RB 001 vyvíjený ve spolupráci s expertem Adrianem Neweyem, geniálním konstruktérem z formule 1, bude poháněn dvanáctiválcem.

V době turbodmychadel je osvěžující fakt, že nový agregát o objemu 6,5 litru bude atmosférický! Vyvinutý bude ve spolupráci s firmou Cosworth, přičemž podle dřívějších zpráv by automobil měl dosahovat výkonu až 1.000 koní (746 kW). Cílem je dosáhnout poměru výkonu a hmotnosti jednoho koně na jeden kilogram. K tomu však patrně dopomůže hybridní pohon. Ve výzbroji totiž nebude chybět hybridní bateriový systém od chorvatské značky Rimac, proslavené elektrickým supersportem Concept_One. Samotný spalovací motor bude spolupracovat se sedmistupňovou automatickou převodovkou z dílny Ricarda.

Aston Martin AM-RB 001 se zatím představil ve formě konceptu, první jeho exempláře poputují k zákazníkům během roku 2019. Firma postaví 150 exemplářů homologovaných pro silniční provoz, a to včetně prototypů, které doplní 25 vozů výhradně určených pro závodní okruhy.

David Bureš
Diskuze (30)
Avatar - Barrichello
17. 2. 2017 20:12
Re: V12 s elektromotorem
Kde melu nesmysly? Vysokooáčkový motory mě obecně až tolik neberou, ale u závodních aut nebo sportáků to má určité kouzlo.

Jinak já mam kompresorový motory rád.

Avatar - Dinar
17. 2. 2017 16:55
Re: V12 s elektromotorem
Meleš úplný nesmysly, pokud neslyšíš rozdíl mezi zpěvem víceválcového motoru a ječením kompresoru, které naopak devastuje zvuk jakéhokoliv motoru, tak se podobných diskusí raději zdrž, jen přidáváš další důvod, proč jsi pro smích. ;-)
Avatar - Barrichello
17. 2. 2017 14:09
Re: V12 s elektromotorem
Nepletu, hlavní je že něco ječí ne, když máte rádi ječení.

Já mam radši bublání.

Jinak tuhle sem drandil Camarem po krásné rovince 50 a točilo to asi 950 otáček. Posadit do toho průměrného uberwagenistu, myslí že jede na volnoběh.

No a proto to taky nežere 15 na sto když to jede na 1000 otáček ;-)
17. 2. 2017 13:38
Re: V12 s elektromotorem
Pleteš si ječení kompresoru s motorem. Myslím, že jsi sportovnější V12 neslyšel, ale odkážu tě na tvůj oblíbený YT.

A u V8 mám radši italský ječák než nízkootáčkové bublání ;-) Moc hezky ale zní třeba V8 v CTS-V
Avatar - Barrichello
17. 2. 2017 12:34
Re: V12 s elektromotorem
Když chceš ječení, kup si kompresorovou V8, ty umí ječet hezky >:D