Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Modernizovaný Smart Fortwo Electric Drive II nyní s 55 kW, 130 Nm a delším dojezdem

David Bureš
Diskuze (1)
Třetí generace elektrického Smartu nabídne vyšší výkon, větší dojezd a vyšší maximální rychlost.

Smart zveřejnil první informace o modernizovaném Smartu Fortwo Electric Drive druhé generace. Elektromobil se bude vyrábět ve francouzské továrně Hambach, prodej začne na jaře příštího roku. Krátce na to se začne prodávat i elektrické kolo s logem Smartu.

Pohon modernizovaného Fortwo Electric Drive zajišťuje elektromotor s maximálním výkonem 55 kW (dlouhodobě dává 35 kW), vrchol točivého momentu je 130 Nm. Předchozí provedení dosahovalo maximálního výkonu 35 kW, ten dlouhodobý činil 20 kW.

Silnější motor je prvním výsledkem spolupráce koncernu Daimler s firmou Bosch.

Díky významnému zvýšení výkonu se zlepšily i parametry městského elektromobilu. Faceliftovaný Smart Fortwo Electric Drive II zrychlí z 0 na 60 km/h za 5 s, z 0 na 100 km/h za 13 s a jede více než rychlostí 120 km/h. Právě vyšší maximální rychlost a lepší akceleraci nad rychlostí 60 km/h si přála většina uživatelů aktuální verze.

Důležitějším parametrem v případě elektromobilů je ale údaj o dojezdu, který v tomto případě činí 140 km. Oproti předchůdci je zlepšení zanedbatelné, dojezd je jen o 5 km delší. Smart to vysvětluje tím, že zákazníci jsou s dojezdem vozu spokojeni.

Sadu lithium-ionových baterií o kapacitě 17,6 kWh nově dodala firma Deutsche Accumotive, která na jejich vývoji spolupracovala se společnosti Evonik Industries. Dosud elektrický Smart používal akumulátory od americké automobilky Tesla Motors.

Pokud je baterie zcela vybitá, její nabití trvá z domácí zásuvky maximálně osm hodin. Díky 22kW palubní nabíječce však může být vůz v rychlonabíjecí stanici nabit do hodiny. Stav nabití baterie, spotřebu energie a její rekuperaci je možné sledovat na dvou kulatých přístrojích v interiéru.

Oproti předchůdci má modernizovaný elektrický Smart větší masku chladiče, novinkou jsou i diodová světla pro denní svícení a širší prahy dveří. Nabídka barev je totožná s benzinovými a dieselovými Smarty. Vedle standardní pevné střechy je možné Fortwo Electric Drive možné objednat i s panoramatickou střechou nebo ve verzi kabrio.

Smart Fortwo Electric Drive je standardně vybaven klimatizací, elektricky ovládanými zpětnými zrcátky a bočními skly, koženým volantem a řadicí pákou, posilovačem řízení a palubním počítačem s ukazatelem zbývajícího dojezdu. Pokud je vůz připojen k elektrické síti, je možné klimatizaci na dálku zapnout, nově i pomocí internetu nebo smartphonu. Navigační systém je dodáván za příplatek.

Výrobce zareagoval na úspěch iPhonu vlastní aplikací a možností dobití tohoto mobilu uvnitř auta. Aplikace umožňuje volání přes hands-free systém či poslouchání internetových rádií během jízdy. Také dokáže najít automobil na parkovišti.

Prodej faceliftovaného elektromobilu začne na jaře 2012, cílem Smartu je vyrobit více než 10 tisíc exemplářů. Současné verze se od konce roku 2009 vyrobilo zhruba 2.000 kusů. Elektromobil bude nabízen na více než 30 trzích.

Smart i na dvou kolech

Spolu s faceliftem elektrického modelu ForTwo Smart rovněž představuje sériovou verzi elektrického kola ebike, které se ukázalo už na loňském pařížském autosalonu. Jeho prodej začne v Evropě a Spojených státech v polovině roku 2012, cena je v Německu stanovena na 2.900 euro (zhruba 70.800,- Kč).

Rám kola, jehož tvary navrhli designéři Smartu, je z hliníku. Kolo je dále vybaveno kotoučovými brzdami od firmy Magura vpředu i vzadu, diodovými světly či přípojkou USB.

Maximální výkon elektromotoru je 250 wattů, kapacita lithium-ionových baterií, umístěných pod trojúhelníkovým plastovým krytem v dolní části rámu, pak 400 Wh. Akumulátor se dobíjí pomocí zásuvky nebo silou cyklisty – šlapáním do pedálů a rekuperací energie při brzdění.

Cyklista pomocí tlačítka na řidítkách může rozhodnout, kolik výkonu bude motor poskytovat. V závislosti na zvoleném výkonu může kolo ujet více než 100 km na elektrický pohon.

O výrobu ebiku se postará vyhlášený výrobce elektrických kol firma Grace, sídlící nedaleko Berlína. Prodeje těchto kol rostou, loni se jich v Evropě prodalo asi 700 tisíc, o 40 % více než v roce 2009.



David Bureš
Diskuze (1)
17. 8. 2011 11:21
Nikdo neni doma prorokem
Ani Dieter Zetsche, ktery vzdy tvrdil, ze elektromobil je nepouzitelny a sazel na palivove clanky. Jakkoliv jsou palivove clanky fajn, baterie maji dnes daleko bliz k praktickemu pouziti v autech. Daimler chce zacit seriove vyrabet f-cell vozidla v roce 2014. Muj odhad je, ze v te dobe budou akumulatory zase o 50% lepsi (oboje, vykonova i energeticka hustota), kdezto vodik bude nejspis tam, kde je ted.