Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motory Scania V8 mají fascinující budoucnost

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)

 Společnost Scania od konce šedesátých let dvacátého století nabízí pro nejvýkonnější provedení svých nákladních vozidel vznětové vidlicové osmiválce z vlastního vývoje. Budoucnost těchto motorů má být velmi zajímavá.

Od roku 1969, kdy Scania uvedla na trh první motor V8, prošly tyto pohonné jednotky dalekosáhlým vývojem. Od první čtrnáctilitrové jednotky s výkonem 257 kW (350 k) až k dnešním modelům Euro 6 o objemu 16,4 litru a výkonu až 537 kW (730 k) jsou motory Scania V8 vždy technickými skvosty.

Anders Gau, hlavní inženýr pro motory V8 ve společnosti Scania, je přesvědčen, že i přes současné změny, zasahující dopravní průmysl, mají vznětové vidlicové osmiválce švédské značky budoucnost. Robustní a vysoce výkonný motor, který však vyniká i z hlediska hospodárnosti má a i nadále bude mít uplatnění v dopravě těžkých nákladů a také v dřevařském i těžebním průmyslu.  

Pro další vývoj a využití vidlicových osmiválců značky Scania bude mít velký význam jejich konektivita, která má umožnit další snížení spotřeby paliva a také se má podílet na ještě přesnějším plánování jejich údržby. V případě spotřeby paliva mají inteligentní pohonné jednotky přispět k jejímu snížení výraznějším využíváním kinetické energie nákladního vozidla ve stoupáních i klesáních.

Důležité má být pro budoucnost vidlicových osmiválců značky Scania vedle moderních elektronických řídicích systémů snižování hmotnosti motorů i samotných nákladních vozidel, v jejichž konstrukci mohou být v hojnějšími míře využívány materiály jako jsou hliníkové slitiny či uhlíková vlákna. Tím může být zajištěna vyšší účinnost motorů.

Prozatím poslední generace 16,4litrových motorů V8 byla představena v roce 2017 a přinesla řadu vylepšení. Scania vyzdvihovala především snížení celkové hmotnosti, nižší náklady na údržbu a opravy i vyšší celkovou provozuschopnost. Samostatnou kapitolu pak má představovat snížení spotřeby paliva o 7 až 10 procent s dosavadními osmiválcovými motory švédské značky.

Scania při představení nové generace motorů V8 v roce 2017 uvedla, že vychází ze stejného motorového bloku a stejné základní konfigurace jako její předchůdce, ale tím veškerá podobnost končí. Na trh míří aktuální osmiválce o objemu 16,4 litru ve verzích s výkony 382 kW (520 k), 427 kW (580 k), 479 kW (650 k) a 537 kW (730 k) při 1900 otáčkách za minutu. Nejvyšší hodnoty točivého momentu jsou pak 2700 N.m, 3000 N.m, 3300 N.m a 3500 N.m.

Zdroj: Scania AB

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)

Doporučujeme

Avatar - Ada je zase tady
12. 9. 2019 20:51
Zkrátka diesel pumpe-duese vítězí
nic nového pod sluncem TDI PD také :-)