Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motory už nejsou pro zákazníky tak důležité, prozradil bývalý šéf Mercedesu

Ondřej Mára
Diskuze (61)

Dieter Zetsche pracoval pro Daimler přes 40 let a posledních 13 let stál dokonce v jeho čele. Začátkem roku však ze své pozice odstoupil a nyní nechal nahlédnout do zákulisí automobilového průmyslu.

V nedávném rozhovoru pro Top Gear pak Zetsche například prozradil, že motory už nehrají při rozhodování zákazníků takovou roli. A skvěle to prý bylo vidět například na Mercedesu třídy A, pod jehož kapotou může být uložen i naftový motor původem od Renaultu.

„Dělali jsme spolu s Renaultem motory a podařilo se nám zdvojnásobit prodeje třídy A. Motory už zkrátka nepředstavují takové rozdíly  - pro vás ano, ale ne pro většinu zákazníků,“ uvedl Zetsche pro Top Gear. O motory a jejich původ už se tak zkrátka starají jen nadšenci, jenže ti už dávno netvoří většinu kupujících.

A do stejné kategorie jako motory prý spadají i technologie autonomního řízení a mobilních služeb – pro většinu zákazníků zkrátka nejsou rozhodující a tak si i automobilka jako Mercedes-Benz může dovolit na jejich vývoji spolupracovat s dalšími společnostmi. Stejně, jako když na vývoji motoru spolupracovala s Renaultem. Pro zákazníky to zkrátka není věc, která by měla ovlivnit jejich výběr.

Byl to přitom právě Zetsche, který pro Mercedes vyjednal řadu partnerství v oblasti vývoje a techniky. Pro značku Mercedes je přitom vývoj nové techniky jedním z pilířů dlouhodobého úspěchu. Zetsche proto nechce, aby došlo k nějakému nedorozumění. „Nemyslím si, že bychom jen vyráběli komodity a měli šikovné oddělení marketingu. To vůbec. Existuje pro to mnoho technických důkazů. A Mercedes je stále Mercedes.“

Spolupráce mezi výrobci automobilů navíc nejsou v dnešní době ničím výjimečným. Automobilky se tak snaží rozložit náklady na vývoj nových technologií, jako jsou elektromobily, asistenční systémy, nové možnosti mobility, plně autonomní vozy, atd.

V posledních letech navíc tradiční automobilky, jako je i Daimler, General Motor nebo Toyota, musí čelit nové konkurenci, kterou představují společnosti jako Tesla. Očekávání a přání zákazníků se tak v posledních letech mění a zůstává jen otázkou, jak se bude měnit a prohlubovat spolupráce mezi automobilkami.

Ondřej Mára
Diskuze (61)

Doporučujeme

2. 8. 2019 15:08
Ha ha
Vtipny rozhovor s loajalnim (byvalym) zamestnancem.

Zaujala me veta: Nemyslím si, že bychom jen vyráběli komodity a měli šikovné oddělení marketingu. To vůbec. Existuje pro to mnoho technických důkazů. A Mercedes je stále Mercedes.
:-)
Dobry marketing.. Pravda je podle me opacna.
Ano krome marketingu ma Mercedes sice jeste design. Ale to je skoro vse, obzvlaste na poli elektromobility.
2. 8. 2019 10:10
Re: Co zákazníky tedy zajímá?
Argumentujes cenou s praktickostou, ja tam ale davam na prve miesto dizajn. Nechcel som to v prispevku rozpytvavat, ale mozes mat akokolvek prakticke auto aj za dobry peniaz, pokial je "skarede" bude tomu zodpovedat aj predaj. Este by sme mohli do toho zahrnut aj prvky vybavy, ktore Dobla a ekvivalent proste nedas. Naopak, mozes mat akokolvek pekne auto, pokial je zabite cenou, moze byt aj prakticke, ale bude tomu zodpovedat predaj.
SUV voci HB ma nevyhodu v cene, ale v praktickosti naopak stupa a dizajnovo moze byt pre zakaznika zaujimavejsie. SUV vs kombik je uz na zvazeni konkretnych potrieb. Cena hra v prospech kombi (zvecsa), priestor je uz ale otazny - kombi vyhrava ak potrebujes prevazat skor dlhsie veci, ktore su pre SUV problem. Na strane druhej s porovnatelnym SUV, ktore je kratsie sa bude lepsie manevrovat pri parkovani ako s kombikom. Male MPV tratia na dizajne a uz normalne MPV su drahsie ako C segment. Naviac su to porovnatelne krabice s SUV, takze 90% zaporov maju s MPV totoznych.

Ako som napisal v prvom prispevku - pomer dizajn, uzitok a cena. V tomto poradi a trochu to miesaju priority.
2. 8. 2019 09:51
Re: No tak přiznejme si....
Od urcitej hranice je uz ten vykon v podstate nedolezity, ale rozdiel medzi priemernou motorizaciou a slabou je priepastny.
Prave dana 1.6 tdi vs. 2.0 je toho dobrym prikaldom. 2.0 ide pekne aj v Superbe, 1.6 je trapenie aj vo Fabii :-)

Osobne mam hranicu okolo 10kg na kona, kde uz je auto dostatocne dynamicke. To akurat splna dana Octavia.
Pod 15kg / kon je to mizeria a naopad nad 7 kg / kon je to uz rychle.
Samozrejme zavisi aj od odstupnovania prevodovky, atmo vs. turbo a dalsich veci, ale to uz su detaily.
Avatar - JuckiCZ
2. 8. 2019 09:39
Re: Co zákazníky tedy zajímá?
Jistě, takže jsi mi dal za pravdu a shodli jsme se, co kupce nezajímá.
A opravdu kupce zajímá design a poměr prostoru vs ceny?
Proč by se pak kupovalo tolik SUV? To nedává smysl. SUV je dražší, než stejně prostorný HB nebo kombi, je méně prostorné, než stejně drahé MPV, ve srovnání s dodávkami nemá vůbec šanci!
Kdyby platilo to, co Ty tvrdíš, tak nejprodávanější jsou dodávky.
Takový Fiat Qubo nebo Doblo poskytnou super prostor za výbornou cenu, Ford Tourneo Courier či Connect jsou na tom podobně a jezdí moc dobře!
Dalším faktem proti Tvému tvrzení je úbytek malých kombíků - Clio Grandtour mizí, Fabia Combi má zmizet apod.
Takže si nemyslím, že by to bylo jen o Tebou zmiňovaném poměru.
Co tedy běžného zákazníka zajímá? Podle čeho si vybírá auto? Co je tou bernou mincí?
Já si myslím, že v tom bude mít prsty vymývání mozků marketingem, že automobilky chtějí prodávat SUV, protože na tom víc rýžují.
Proč jinak kupovat něco dražšího, těžšího, s vyššími provozními náklady?
2. 8. 2019 08:58
Re: Co zákazníky tedy zajímá?
Ja ti skusim odpovedat. Vecsina ludi auto berie ako dopravny prostriedok. Co zaujima takmer kazdeho je dizajn. Ten predaval, predava a bude predavat vzdy. Hned dalsi faktor je praktickost. Treti je cena. Tieto 3 veci musia byt rozumne nastavene a nesmie jeden parameter ist vyznamne na ukor ineho. No a potom su za tym tie dalsie veci.
Motor - vecsina ludi prejde zo stareho do noveho a citia zlepsenie. Lebo vykon sa posuva, uzivatelsky to vnimaju ako posun vpred, spotreba tiez vie ist dole. Ze to bude robit iny zvuk? Pokial ti ludia jazdili na traktorovom dizli, prejav a kultura chodu ich vobec nezaujima. A povedzme si zase uprimne, kto nejazdil aspon benzinovymi R6, tak zvuk a kultura chodu ho netrapi.
Podvozok - viacprvok este nie je zarukou nejakeho komfortu a ludia chcu byt pohodlni. Ked som skusal kandidata s viacprvkom, aj tak som skoncil u toho, co mi tam dava torzku. Lebo spravil ten podovozk ako celok lepsie.
Spolahlivost - zaruky dnes mozu byt na dost dlhu dobu, nikoho spolahlivost netrapi (a uz vobec nie u motorov) Okrem toho atmosfera nie je zaruka spolahlivosti a turbo nie je pricina nespolahlivosti. A dnes uz neplati ani to, ze atmosfera je jednoduchsia nez turbo. Platilo mozno kedysi, dnes sa pausalizovat neda.
Jazdne vlastnosti - pri beznej jazde nespozorujes nejaky extra rozdiel pokial to netlacis na limit. Rozdiel samozrejme je, akurat, ze je znacny az za tou beznou hranicou pouzitia kam sa bezny vodic normalne nedostava a tudiz to adekvatne ocenit nevie.

Hovorime o vecsine ludi, ktori robia realne predaje. Na diskusiach, kluboch a v beznych konverzaciach sa sice clovek dozveda veci, ktore zaujimaju aj teba a clovek potom nadobuda falosny pocit, ze to riesi kazdy. Tito ludia ale robia minimalne predaje a tak potom aj ponuka vyzera.