TEST Mercedes-Benz A 180 d – Když si s autem povídáte
Design, interiér
Vstupenka mezi Mercedesy v podobě třídy A je tu s námi již přes dvě desetiletí. Během toho se ale dost zásadním způsobem změnila, od nadčasového modelu se sendvičovou podlahou se před šesti lety propracovala k poměrně konvenčnímu pětidveřovému hatchbacku. V jeho šlépějích teď pokračuje zbrusu nová generace, kterou zaručeně poznáte už podle těch zamračených světel charakterizujících poslední Mercedesy.
Mezigeneračně áčko výrazně narostlo, je o 120 milimetrů delší, s čímž jde ruku v ruce o 30 milimetrů delší rozvor. Je také o něco širší a o trochu vyšší. Obecně se auto hlavně natáhlo a rozšířilo, což kromě prostornějšího interiéru zajistilo také o poznání lepší proporce, než tomu bylo u předchůdce. Vedle toho se inženýrům podařilo shodit 20 kilogramů z hmotnosti, což je vždycky dobrá zpráva.
Design auta je minimalističtější a omezuje se jen na několik důležitých křivek. Na boku už proto nenajdete ten výrazný prolis, který charakterizoval minulou generaci. V základní verzi tak auto může vypadat trochu fádně, to ale neplatilo u testovaného kousku.
mercedesbenz testy video malevozy redakcnivideo |
Krom červeného laku Jupiter (bez příplatku) za to mohl hlavně paket AMG (+ 84.500 Kč), který vedle spousty dalších prvků přidává třeba diamantovou masku chladiče, osmnáctipalcové disky nebo agresivněji tvarované nárazníky. Sportovně se ale áčko jenom tváří, jakmile přijdete blíž, zjistíte, že výrazné boční otvory v předním nárazníku jsou zaslepené, stejně jako koncovky výfuku vzadu. Dnes už je to spíše standardem, zatímco poctivé koncovky výfuku se stávají výjimkou. Zvláštní doba.
Rozumí řeči vašeho kmene
Je obvyklé, že se různé komfortní prvky z vlajkových modelů postupem času dostávají do levnějších modelů. A tady tomu není jinak. Interiéru vládnou dva obří spojené displeje, které vystupují z palubní desky.
Architektura palubní desky je moderní a zpracování je přesně takové, jaké od modelu prémiové automobilky očekáváte. Použité materiály snesou ty nejpřísnější měřítka, měkčené plasty, jemná kůže, radost se dotýkat. Trochu nešťastné je jen použití leskle černých plastů, které jsou doslova magnetem na otisky. Jinak je ale interiér špičkový, ve třídě prémiových hatchbacků aktuálně nic lepšího nenajdete.
Interiér nestrádá ani v otázce prostornosti, a to nejen v podélném směru. Výborná je pozice za volantem, což ještě umocňují sportovní sedačky s integrovanou hlavovou opěrkou. Dostatek prostoru nabídne interiér i na šířku a na poměry kompaktních hatchbacků nebudou trpět ani pasažéři na zadních sedadlech. Sedáky jsou sice ukotveny poměrně nízko, což bude vadit hlavně na delších cestách, ale prostor pro kolena je více než dostatečný. Mezigeneračně narostl i zavazadelník, a to na 370 litrů.
Minimalistické pojetí interiéru přesunulo většinu nastavení do infotainmentu. A tady přichází ta opravdová revoluce, kterou jsem už hodně dlouho v žádném jiném autě nezažil. Jmenuje se MBUX a je to nová generace multimediálního systému. Displeje jsou možná stejné jako u jiných mercedesů, ale „mozek“ auta je úplně nový. A tady si vývojáři opravdu vyhráli.
mercedesbenz testy video malevozy redakcnivideo |
Kromě ovládání skrze dotykové displeje můžete všechno nastavovat z volantu přes dotykové plošky, případně přes rozměrný touchpad. A je jen na vás, čemu dáte přednost. Nejste tedy třeba jako u Audi nuceni ovládat všechno přes dotykový displej. Trochu mě ale mrzí nahrazení ovládacího kolečka dotykovým touchpadem, který není tak intuitivní.
Vedle toho ovšem mercedes disponuje také hlasovým ovládáním, které nemá obdoby. K pokrytí všech funkcionalit se nejspíš nevyhnete otevření manuálu, protože šíře možností je v automobilovém světě neuvěřitelná. Stačí jen vyslovit pokyn „Můj Mercedesi“ a auto čeká na další pokyn. Můžete se ho zeptat na aktuální dojezd, nebo třeba nejbližší pekárnu.
Stejně snadno ale dokáže změnit třeba i teplotu v interiéru, stačí jenom říct: „Nastav teplotu na 22 stupňů“, a vy přitom vůbec nemusíte spustit ruce z volantu. Díky připojení k internetu se auta klidně můžete zeptat na předpověď počasí nebo mu říct, ať vás naviguje domů. Odvézt už se ale musíte sami, byť i tohle vám áčko zvládne s adaptivním tempomatem a udržováním auta v jízdním pruhu dost ulehčit.
Aby byl dojem z interiéru opravdu „wow“, má áčko v rukávu schovaných ještě několik parádiček. Třeba podsvícení těch nádherných výdechů klimatizace mění barvu během nastavování teploty podle toho, jestli volíte studenější, nebo teplejší vzduch. Je to pěkné na pohled, ale to je tak všechno. Na rozdíl od navigace, která disponuje funkcí rozšířené reality. Když se blížíte ke křižovatce, tak se mapa s vyznačenou trasou změní na obraz z čelní kamery, do které mercedes přidává grafiku, kudy máte jet.
Na domech se také graficky zobrazují popisná čísla, což hodně usnadňuje hledání. A jde o jeden z mála prvků, který přináší výhody oproti navigaci v telefonu zrcadlené na displeji skrze systémy Android Auto nebo Apple Carplay. To áčko samozřejmě podporuje také, jen musíte počítat s výhradně novým USB typu C, tradiční USB konektor byste tady hledali marně.
Motor, jízdní vlastnosti
Motor
V nabídce motorizací drtivým způsobem převažují zážehové jednotky. Výkonnější vznětové agregáty budou záhy následovat, aktuálně je však jediným dieselem v nabídce patnáctistovka s označením A 180 d, která má původ u automobilky Renault. Mercedes jej ale doplnil vlastním softwarem, motor má variabilní geometrii lopatek turbodmychadla a vstřikování common-rail pracuje s tlakem až 2000 barů. A nově se také nevyhnete dolévání močoviny.
Svým výkonem motor příliš neoslní, nabídne 85 kW a 260 Nm točivého momentu. Na stovku se podívá za 10,5 sekundy, takže to není žádný sprinter. Spíš rozvážný kliďas. Předjíždění si proto musíte naplánovat, výkonová rezerva není příliš velká. Dynamice jde naštěstí naproti sedmistupňová samočinná převodovka, která na sešlápnutí plynu hbitě reaguje podřazením do ideálních otáček klidně o několik stupňů dolů.
Při svižnější jízdě ale automat tu a tam zazmatkuje, tady se vyplatí sáhnout po pádlech pod volantem. Jinak převodovka řadí hladce a pochopitelně drží otáčky co nejníže volnoběhu. To má pozitivní vliv nejen na spotřebu, ale také na klid na palubě. Při dálniční stotřicítce motor točí jen 2250 otáček.
Zvuk motoru na volnoběh je trochu hrubší, to ale vynahrazuje výborné odhlučnění kabiny. Jakmile se motor dostane na provozní teplotu, nebude vám jeho projev vadit ani v nejmenším. Při jízdě se naplno projeví kvality prémiového zaměření modelu.
V interiéru je ticho i ve vyšších rychlostech, a to i vlivem velmi propracované aerodynamiky. Ani prostor okolo zrcátek nepřináší jindy rušivý svist. Ne náhodou je odvozený sedan třídy A nejaerodynamičtějším autem na trhu. O to více si tak užijete třeba skvělý audiosystém Burmester (+ 13.207 Kč).
Co nedokáže naftová patnáctistovka nabídnout v otázce dynamiky, to vynahrazuje spotřebou paliva. Tu se podařilo udržet příjemně nízko přísným emisním normám navzdory. Průměrně se spotřeba pohybovala okolo pěti litrů, s lehkou nohou klesla až na 4,7 litru na sto, což není tak vzdálené od tabulkových hodnot automobilky.
mercedesbenz testy video malevozy redakcnivideo |
Prémiově vypadá, prémiově jezdí
Díky výraznému prodloužení karoserie je auto celkově stabilnější než předchůdce, slušně potlačuje nedotáčivost a karoserie se příliš nenaklání. Škarohlídi asi budou namítat, že u slabších motorizací (mezi kterými je i A 180 d) použil Mercedes jednodušší zadní nápravu s torzní příčkou, podvozek je ale odladěn velmi dobře.
Pokud nemáte sportovní ambice, bude lepší se v konfigurátoru vyhnout políčku Sada AMG se sníženým podvozkem a osmnáctipalcovými disky. Na nerovnostech auto trochu znervózní, byť zůstává stále stabilní a neodskakuje, jízda ovšem není tak uklidňující, jak by s menšími koly mohla být. Ani s osmnáctkami se naštěstí od zadních kol neozývají žádné hlučné rány, za což áčko kromě poctivé vrstvy odhlučnění vděčí také přepracovanému uložení obou náprav.
Kde Mercedes trochu ztrácí, je řízení. Je neurčité, postrádá zpětnou vazbu a obtížně se ve volantu odhaduje přilnavost předních kol. Z hlediska jízdního projevu je to ale asi to jediné, co se dá novému áčku vytknout, ve všem ostatním se řadí na špičku mezi prémiovými hatchbacky. Což asi příliš nepřekvapí, protože z německé trojky je to právě Mercedes, kterému datum v rodném listě ještě pořádně nezaschlo. Takže teď už asi pomalu tušíte, jaký bude závěr…
Závěr
Závěr
Byl jsem po dlouhé době z nějakého auta opravdu nadšený, jak velké změny přináší. A je s podivem, že to není u třídy S, kde se technologický pokrok tak nějak očekává, ale právě u malého áčka. Jeho interiér výborně vypadá, je skvěle smontovaný a tak dále, nic z toho vás u Mercedesu nepřekvapí.
Multimediální systém MBUX ale přináší opravdovou revoluci, která od uživatele nežádá prakticky žádné ústupky z jeho návyků na ergonomii. Dvojice obrazovek s moderní grafikou nabídne široké možnosti ovládání, které vyhoví snad každému. A pokud ne, není nic jednoduššího, než na auto promluvit. Funguje to výborně a ani po týdnu mě to nepřestalo bavit. A na rozdíl od dotykového displeje to vůbec neodvádí pozornost od řízení.
A abych nezapomněl, kromě displejů a sci-fi prvků, jako je navigace s rozšířenou realitou, má třída A (pořád ještě) také volant a umí jezdit. A to velmi dobře, oproti předchozí generaci udělala velký krok kupředu z hlediska jízdního projevu, je výtečně odhlučněná a v kombinaci se základním dieselem nabízí příjemně nízkou spotřebu.
Mercedes si za to pochopitelně nechá zaplatit, navíc základní cena 629.200 Kč bude jen těžko představovat ideál, k tomu má mnohem blíže náš testovaný kus, který je na dostřel milionu. Svoji cenu si však bez problémů obhájí, je to výborné auto ušité na míru moderní počítačové generaci. Jen si na naše silnice dobře rozmyslete onu Sadu AMG, která sice skvěle vypadá, ale trochu narušuje komfortní přístup zbytku auta.
mercedesbenz testy video malevozy redakcnivideo |
Nejlevnější verze modelu | 629.200 Kč (A 160) |
Základ s testovaným motorem | 775.610 Kč (A 180 d) |
Testovaný vůz bez příplatků | 775.610 Kč (A 180 d) |
Testovaný vůz s výbavou | 940.819 Kč (A 180 d) |
Plusy
- Výborný, moderně pojatý interiér
- Prostorná kabina
- Úsporný motor
- Vynikající odhlučnění
Mínusy
- Tužší AMG podvozek
- Občas zmatkující automat
- Jednodušší konstrukce zadní nápravy
Foto: Ondřej Kroutil