Tohle jsou nejprodávanější auta v Evropě za červen 2019. Růst SUV začíná zpomalovat
Růst SUV už není takový jako kdysi, v červnu ale v top 10 nejprodávanějších modelů v Evropě byli hned tři zástupci této kategorie.
Evropský trh se ani v létě 2019 nevzpamatoval a nadále pokračuje v poklesu. Analytici už naznačují, zda nedosáhl svého limitu. Letos v červnu se prodeje většiny nejprodávanějších modelů výrazně propadly.
„Červnové výsledky potvrzují, že se podmínky v Evropě zhoršují. Nadále se opakuje stejný vzorec, nižší důvěra spotřebitelů ovlivňuje prodeje naftových automobilů, které dříve dominovaly evropské krajině,“ říká Felipe Munoz, globální analytik společnosti JATO.
Pokles vznětových aut se týká hlavně Skandinávie, kde už je v prodejích překonaly elektromobily. Sever Evropy je ale v tomto směru výjimkou, jinde na kontinentu zatím nárůst elektřinou poháněných vozů nedokáže kompenzovat pokles dieselových aut.
Spíše si ale analytici všímají červnového zpomalení nárůstu SUV. Jejich prodeje meziročně vzrostly jen o 0,7 %. „Dva faktory ovlivňují nižší nárůst SUV. Jednak jde o špatné podmínky na celkovém trhu, které definitivně ovlivnily i SUV, která jsou obvykle dražší než konvenční auta. Druhak, a to je znepokojující, mohla poptávka SUV po letech dosáhnout vrcholu. Pokud se toto vysvětlení ukáže jako pravdivé, může Evropa ztratit hlavního tahouna svého růstu,“ vysvětluje Munoz. Dodává však, že i přes zpomalení nárůstu byl červen 2019 stále třetí nejúspěšnější měsíc pro SUV v Evropě vůbec.
V červnu nicméně meziroční srovnání ovlivnil fakt, že před rokem prodeje v Evropě výrazně rostly. Před příchodem nových emisních norem v září 2018 se automobilky zbavovaly skladových zásob, což mělo pozitivní vliv na jejich loňské červnové výsledky.
A jak v červnu vypadal žebříček nejprodávanějších modelů? Nejvýše setrvává Volkswagen Golf, a to přestože jeho prodeje dlouhodobě klesají, v červnu spadly o 13,9 %. Spadl ale i druhý v pořadí, Renault Clio (o 9,9 %), a tak si Golf udržuje svůj náskok. Oba každopádně čekají na příchod nové generace, což jejich výsledky jistojistě ovlivňuje.
Na novou (druhou) generaci čeká i Renault Captur, přesto se v červnu stal třetím nejprodávanějším autem na starém kontinentu. Za minulý měsíc je to zároveň nejprodávanější SUV a navíc jeden z mála modelů, co si meziročně polepšil. Červnových 28.186 registrovaných kusů bylo o 5,2 % více než před rokem.
V top 10 jsou tentokrát hned tři SUV. Dlouhodobě se daří Dacii Duster, tentokrát skončila šestá, s meziročním nárůstem o 10,8 %. Nejlepší desítku pak uzavírá Volkswagen Tiguan, který však meziročně spadl o 17,5 %.
Mezi deseti nejprodávanějšími modely na evropském trhu pak tentokrát není Škoda Octavia. S meziročním poklesem o 11,5 % na 20.167 registrovaných kusů skončila dvanáctá. Na 24. Příčce je pak Škoda Fabia s poklesem o 10,9 %.
Ono si většina nejprodávanějších aut meziročně pohoršila. V top 10 jsou jen tři, kterým prodeje meziročně vzrostly. Vedle zmíněného Capturu a Dusteru se jedná o Dacii Sandero. Obsadila pátou příčku s meziročním nárůstem o 4,5 %. Dokazuje tak, že o levné auto je napříč kontinentem obří zájem, klientele přitom nevadí stáří tohoto modelu.
Hodně si pak polepšil celkově jedenáctý Ford Focus (+21,7 %), obří skok hlásí též dvacátý Mercedes-Benz třídy A (+42 %). Loňské výsledky obou však ovlivnila tehdejší mezigenerační obměna.
Evropský trh v červnu 2019: Nejprodávanější auta podle modelů | |||
Poř. | Model | Prodej 6/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | VW Golf | 37.569 | -13,9 |
2. | Renault Clio | 35.972 | -9,9 |
3. | Renault Captur | 28.186 | +5,2 |
4. | VW Polo | 24.005 | -32,1 |
5. | Dacia Sandero | 23.150 | +4,5 |
6. | Dacia Duster | 21.663 | +10,8 |
7. | Opel/Vauxhall Corsa | 20.932 | -6,8 |
8. | Ford Fiesta | 20.922 | -18,5 |
9. | Peugeot 208 | 20.907 | -4,3 |
10. | VW Tiguan | 20.603 | -17,5 |
11. | Ford Focus | 20.220 | +21,7 |
12. | Škoda Octavia | 20.167 | -11,5 |
13. | Toyota Yaris | 19.720 | -4,0 |
14. | Citroën C3 | 19.089 | -11,5 |
15. | VW T-Roc | 19.025 | +14,4 |
16. | Nissan Qashqai | 18.877 | -14,5 |
17. | Fiat 500 | 17.108 | -13,4 |
18. | Peugeot 3008 | 16.884 | -17,9 |
19. | Fiat Panda | 16.284 | +11,8 |
20. | Mercedes-Benz A | 16.050 | +42,0 |
21. | Toyota Corolla | 15.577 | - |
22. | Peugeot 2008 | 15.509 | -16,6 |
23. | Renault Mégane | 15.461 | -11,5 |
24. | Škoda Fabia | 15.300 | -10,9 |
25. | Mini 3D/5D | 13.900 | -6,9 |
Statistiky JATO Dynamic sledují prodeje v 27 státech Evropy.