Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mototest Honda Forza 125 Special Edition: Šampionův menší brácha

Leoš Káňa
Diskuze (23)

Aktuální Honda Forza 350 se zcela nečekaně stala vítězem ankety Motocykl roku 2023 v ČR. Na test jsme si ale vzali její slabší sestru o objemu 125 cm3, kterou mohou řídit i držitelé oprávnění na osobní automobily.

Skútr Honda Forza je navržen speciálně pro evropské uživatele, kteří si potrpí na sportovnějších jízdních vlastnostech. Svou premiéru si odbyl v roce 2014 a hned v následujícím roce se dostal k zákazníkům. Honda ho vylepšuje postupně. Pro modelový rok dostal zcela novou kapotáž, které dominují diodová světla – vlastně tutéž jako silnější verze 350.

Oba skútry tak na první pohled vypadají stejně a pro stopětadvacítku to znamená, že působí větším a mohutnějším dojmem. Ostře řezaná zadní kapotáž a dynamicky ztvárněné rozeklané zadní světlo s integrovanými blikači ukazuje na sportovní duch stroje.

Skvělý je elektricky nastavitelný štít (ovládaný tlačítkem na levé rukojeti) s rozsahem vysunování 180 mm. Nový je také přístrojový panel tvořený dvojicí analogových ukazatelů (rychloměr a otáčkoměr), mezi nimiž se nachází digitální displej, na němž je možné zvolit jeden z tří režimů. V dnešní době barevných obrazovek sice působí trochu nostalgicky, ale nám se líbí.

Hlavně v provedení Special Edition s tmavě červenými až vínovými číselníky. Ve stejném odstínu jsou také kola, švy na sedadle, loga a další detaily, které hezky kontrastují s matně šedou metalízou karoserie. Další zajímavostí provedení Special Edition je cena 138.900 Kč, což je o pět tisíc méně než za standardní verzi, protože nemá zadní přepravní box.

Štít na tlačítka

Forza potěší i praktickými vlastnostmi. Do schránky pod sedlem se vejdou dvě integrální přilby a po straně je praktické vykousnutí na nářadí. Lze ji také přepažit a do jedné části uložit přilbu, nebo vybavení do deště. Druhá poslouží pro uložení tašek ve formátu listu A4. Další přihrádku najdete v kapotáži. Je uzamykatelná a obsahuje integrovanou zásuvku USB-C. Komfort používání zvyšuje i bezklíčový systém.

Kromě standardního ovládání zapalování a schránky pod sedlem umí zamykat a odemykat také volitelný 45litrový vrchní kufr. S inteligentním klíčem v kapse jezdce se automaticky odemkne a poté, co od stroje odejde, se opět uzamkne. Šířka řídítek zůstala zachována na 750 mm a ve spojení se sedlem 780 mm nad zemí vytvářejí příjemnou pozici. Široké sedlo je pohodlné nejen pro jezdce, ale také pro druhého cestujícího.

Video se připravuje ...

Spousta síly

Čtyřventilový kapalinou chlazený jednoválec zůstal nezměněn. Ze zdvihového objemu 125 cm3 vydoloval výkon 10,7 kW při 8750 min-1 a maximum točivého momentu 12,3 Nm při 6500 min-1. Je to dost na svižné cestování nejen po městě, ale i za jeho hranicemi. Díky vysokému výkonu ve středních otáčkách se zlepšila pružnost mezi 40 a 60 km/h. Stroj bez problému udrží rychlost kolem 90 km/h a na strop se dostane při 108 km/h.

V motoru se uplatňuje celá řada technologií pro snižování tření, označovaných Honda eSP. Samozřejmostí je stop-start, který vypne motor po třech sekundách běhu na volnoběh. Systém startování přes alternátor funguje bezproblémově a rychle jsme si na něj zvykli.

Všechny tyto a další technologie mají za cíl snížit spotřebu. Jedním z původních cílů u modelu Forza 125 bylo, aby průměrný uživatel musel k čerpací stanici zajíždět nanejvýš jednou týdně. A to se technikům Hondy rozhodně povedlo. My jsme jezdili v průměru za 2,5 l/100 km, což je jen o deci více, než deklaruje výrobce. V kombinaci s 11,7litrovou nádrží to znamená akční rádius přes 450 km, což na týdenní dojíždění do práce většině uživatelů bohatě stačí.

Jistá sama sebou

No vlastně možná ne, protože forza jezdí tak skvěle, že během týdne vydáte víc. Základem výborných jízdních vlastností je pevná konstrukce s trubkovým rámem. Robustní 33mm teleskopická vidlice je doplněna dvěma zadními tlumiči s pětiúrovňovým nastavením předpětí, jež jsou spojeny s jednodílným hliníkovým kyvným ramenem. Podvozek s 15“ kolem vpředu a 14“ vzadu výrazně převyšuje možnosti motoru. Není se čemu divit, protože musí zvládnout i větší objem agregátu.

Samozřejmě se hbitě proplete hustým městským provozem a líbí se nám až sportovní jízdní stabilita, takže si v zatáčkách a výraznějších náklonech připadáme bezpečně. K tomu se přidávají účinné brzdy s kotoučem o průměru 256 mm vpředu a 240 mm vzadu. Tužší nastavení tlumičů ale občas nepobere některé nerovnosti – známe pohodlnější skútry. Forze to však promineme, jde o sportovnější stroj, s nímž jsme se neradi loučili.

Plusy

  • Úsporný a výkonný motor
  • Velký box pod sedadlem
  • Pohodlné sedadlo
  • Elektricky stavitelné plexi
  • Kvalitní zpracování
  • Vyvážené jízdní vlastnosti

Minusy

  • Dvě tlačítka na listování palubním počítačem
  • Neosvětlený podsedlový prostor
Honda Forza 125
Motor  čtyřtaktní jednoválec SOHC
Chlazení  kapalinou
Zdvihový objem (cm3) 125
Vrtání a zdvih (mm) 53,5 x 55,5
Kompresní poměr  11,5:1
Výkon (kW/min-1 10,7/8750
Točivý moment (Nm/min-1 12,3/6500
Převodovka  automatická s plynulým převodem
Spojka  suchá odstředivá
Startování elektrické
Brzda přední  jedna kotoučová 256 mm
Brzda zadní  kotoučová 240 mm
Pneumatiky P a Z  120/70 R15 a 140/70 R14
Rozvor (mm)  1350
Výška sedla (mm)  780
Pohotovostní hmotnost (kg)  164
Objem nádrže (l)  11,7
Spotřeba (l/100 km) 2,4
Základní cena (Kč)  138 900
Leoš Káňa
Diskuze (23)

Doporučujeme

Avatar - speedfred
6. 7. 2023 18:19
Re: Skútroš
V tých dobách bolo málo takých jazdených “cukríkov” ako teraz. Skoro všetko opravované búračky.
Po 4ks J 350 som potom kúpil jazdenu MZ 251 a to bolo celkom žihadlo a hlavne aj spoľahlivá na rozdiel od “ramienkovych” 350.
6. 7. 2023 15:05
Re: Skútroš
350 mi nikdy nějak zajímavá nepřišla. Měl jsem novou MZ 251 a ta stála 10 500 + 500 pro pána v Mototechně, takže taky 11 tisíc. Do lékárny jsem už jezdil na Kawě GPX500R (rakouská verze 600R). Tekly mi vidle, protože je nějaký umělec při rovnání upnul do nějakého zubatého svěráku. Pravá kapotáž byla ruční dílo asi 3 cm laminátu, asi ochrana motoru proti kulkám z kalašnikova :D
Avatar - speedfred
6. 7. 2023 14:16
Re: Skútroš
No áno, Vy lekárnici.
Ja som začínať trochu neskôr a na už okolkovaných 1100Kčs. Nová 350-639 (kotúč) stála myslím okolo 11.000 korún.
6. 7. 2023 12:29
Re: Skútroš
Takové stroje v té době byly pouze pro smetánku, takže bývalí veksláci a spol. Po škole jsem měl v lékárně celých 1950 Kčs (v roce 1992) a následně jako dýler farmafirmy jsem začínal na deseti tisících, ale zase jsem měl dost času se věnovat vedlejšáku jako umouněný vozič a správkař rozbitých aut a motorek :D .
Avatar - speedfred
6. 7. 2023 12:22
Re: Skútroš
ááá sóóó , ja pochopil že ty si ju mal.