Mototest RVM 500 by Jawa Scrambler: Vztah přes půl světa zrodil šikovné dítě
K orientaci v aktuálních modelech Jawy abyste měli mapu. A co teprve pokud to jawa ani není, zato se nabízí u stejných prodejců? Testovali jsme RVM 500 by Jawa Scrambler.
Možná si klepete na hlavu, proč jsme před dvěma týdny otestovali Jawu CL 350 Pérák a teď zase kus stejné značky. Nebude to nuda? Nebojte, oba stroje mají společný pouze nápis na nádrži. Nebo vám snad přijde, že je z Indie do Argentiny cestou přes Čínu, co by pístem dohodil?
Kdo je kdo?
Pro pochopení je potřeba znovu zopakovat, že u prodejců Jawy najdete dvě motorky čínské (350 OHC), dvě indické (Pérák a Kývačka) a dvě z Argentiny s čínským původem (Adventure a Scrambler).
Všechny mají odlišný původ i pozadí. Jihoamerické stroje dokonce ani nenesou plnohodnotný název Jawa, ale krkolomnou odbočku RVM 500 by Jawa. Čert aby se v tom vyznal.
V Argentině totiž jawy frčely pod křídly tamního agilního prodejce Roberta Vincenta Martinéze. Roky krmil tamní trh nenáročnými dvoutakty a později i čtyřtaktními šestistovkami z Týnce nad Sázavou. Jenže když i na jihoamerický trh přišly přísné emisní normy a český pramen vyschl, musel se argentinský obchodník podívat po jiných dodavatelích. Cílem bylo pokračovat v jednoduchých a levných mašinách pro každodenní použití, což dnes bez Číny nejde. Výrobnu našel v čínské fabrice Colove, která nabízí celou plejádu strojů – mimo jiné s motory Loncin. Ty najdete také třeba v BMW a těžko proti kvalitě něco namítat.
A jak to souvisí s Jawou? Domácí fabrice se argentinské stroje líbily natolik, že si je nechává posílat z Číny také. De facto jde ale pořád o argentinský nápad, proto nese jméno RVM podle hybatele a až za ním drobný dodatek „by Jawa“. Čínský originál prozradí, že se v parabole scrambleru pyšní nápis Colove…
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!