Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mrtvých na silnicích EU ubývá, čísla jsou ale daleko za očekáváním

Ondřej Mára
Diskuze (9)

Minulý rok byl na evropských silnicích opět o něco bezpečnější, přesto si vyžádal 22.800 lidských životů a 120.000 lidí utrpělo doživotní následky.

Silnice států Evropské unie patří s průměrem 51 mrtvých na milion obyvatel k bezkonkurenčně nejbezpečnějším na světě, přesto na nich za minulý rok zemřelo 22.800 osob a dalších 120.000 utrpělo doživotní následky, jak odhalují čísla zveřejněná Evropskou komisí a zpracovaná Platformou VIZE 0.

Ze statistik současně vyplývá, že si 15 států polepšilo (včetně Česka), ve 4 státech zůstává situace zhruba stejná a v 8 státech byly počty obětí vyšší.  Hned osm států si pak v minulém roce připsalo historicky nejnižší nehodovost (např. Německo, Řecko, Chorvatsko, Francie, atd).

Jedny z nejlepších meziročních výsledků předvedlo Lucembursko a Švédsko, kde se podařilo snížit počty obětí na životech a těžkých zranění o více než 30 procent. Nárůst o 20 % ovšem zaznamenali v Dánsku, které se ale i tak udrželo na celkově páté příčce celkového žebříčku. O 13 % si pohoršilo také Slovinsko, ačkoliv se stále udrželo nad unijním průměrem.

A jak vlastně vypadá celkový žebříček? Na prvním místě je Švédsko, kde na 1 milion obyvatel zemřelo při dopravních nehodách 22 osob. Na druhé pozici je Irsko, které i přes 1% meziroční nárůst eviduje 29 zemřelých a třetí Malta zaznamenala 32 mrtvých.

Nejhorší výsledky z evropské sedmadvacítky eviduje Rumunsko, kde na silnicích zemřelo 96 lidí na milion obyvatel. O moc lépe na tom ovšem není ani předposlední Bulharsko, které zaznamenalo meziroční růst o 3 % a eviduje 89 mrtvých. Třetí od konce je Polsko, které zaznamenalo 77 úmrtí.

Mezi jednotlivými členskými státy Evropské unie tak panují obrovské rozdíly, v posledním Rumunsku je evidováno 4,4x více úmrtí než v premiantském Švédsku,“ upozorňuje Roman Budský z Platformy VIZE 0

Česko zaznamenalo meziroční zlepšení o 6%, díky čemuž se s 58 mrtvými na milion obyvatel posunulo o 4 příčky na 17. pozici. Naši slovenští sousedé zaznamenali meziroční nárůst o 7 %, což s počtem 51 mrtvých (což byl průměr napříč celou EU) znamenalo 14. pozici.

Zatímco v roce 2018 Česká republika zaujala v pomyslném unijním žebříčku 21. pozici, za loňský rok to bylo 17. místo. Díky tomu, že dané pořadí již nehodnotí Velkou Británii, je tento výsledek o jednu pozici lepší. I tak by se jednalo o zlepšení o tři místa,“ doplňuje Roman Budský.

Počty mrtvých ale smutná statistika bohužel nekončí. Podle Evropské komise připadá na každou oběť dopravní nehody zhruba 5 osob s doživotními následky. Celkově se tak bavíme zhruba o 120.000 lidech.

Pořadí Stát Rok 2019 Změna 2019/2018 v %
1. Švédsko 22 -32
2. Irsko 29 1
3. Malta 32 -11
4. Nizozemsko 34 -3
5. Dánsko 35 20
6.-7. Lucembursko 36 -39
6.-7. Španělsko 36 -6
8.-9. Finsko 37 -14
8.-9. Německo 37 -7
10. Estonsko 39 -22
11. Rakousko 46 0
12. Francie 48 0
13. Slovinsko 49 13
14. Slovensko 51 7
15. Itálie 55 -1
16. Belgie 56 6
17. Česká republika 58 -6
18. Kypr 59 6
19. Portugalsko 61 -8
20. Maďarsko 62 -5
21. Řecko 65 -1
22. Litva 66 6
23. Lotyšsko 69 -12
24. Chorvatsko 73 -6
25. Polsko 77 0
26. Bulharsko 89 3
27. Rumunsko  96 0
Pořadí států dle počtu usmrcených na 1 milion obyvatel a meziroční změna (zpracovala Platforma VIZE 0 na základě údajů zveřejněných Evropskou komisí)

Náklady dopravní nehodovosti pak Evropská komise vyčíslila zhruba na 280 miliard eur ročně, což odpovídá zhruba 2 procentům HDP celé EU.

Dlouhodobě došlo v rámci EU mezi lety 2010 až 2019 k poklesu počtu obětí dopravních nehod o 23 procent, což není špatný výsledek. Již nyní je ale téměř jasné, že původně předpokládaného poklesu na polovinu proti roku 2010 zřejmě nebude do konce roku 2020 dosaženo. Nejvíce se mu ovšem přibližují Řecko (pokles o 45 procent), Lotyšsko (-39 procent) a Litva (-38 procent).

Jediné dva státy naopak vykázaly zvýšení, konkrétně Malta o 23 a Nizozemsko o 9 procent. Přesto však jsou jejich silnice v rámci celé EU jedny z nejbezpečnějších,“ doplňuje Roman Budský.

Ondřej Mára
Diskuze (9)

Doporučujeme

Avatar - wakantanka
16. 6. 2020 13:30
Re: cisla
Na to aby to ešte klesalo, je potrebné sa venovať aj infraštruktúre. A tým nemyslím len diaľnice či rýchlostné cesty. Občas stačí inak vyriešiť križovatku, či mierne vylepšiť zaťaženú cestu I. triedy.
15. 6. 2020 21:24
Re: cisla
vsechny standardni Zapadni zeme maji mensi pocet mrtvych, nez je u nas, nektere jsou i na polovine, tak netvrd, ze to nema kam klesat. a to jeste maji hustsi provoz nez je u nas.
pokles nastartovany v 2007 se zastavil s nastupem populisticke vlady v 2013
15. 6. 2020 20:21
na silnici
Na place min ale tady je strelcu dost :D
Avatar - Ozzman
15. 6. 2020 19:45
Re: cisla
Ono to už nemá kam klesat, níž už to moc nemá kam padat ve většine zemi EU. Tato čísla by šla snížit jen brutální represi a nebo eliminaci aut. Hezký je to vidět na zemích západ I Evropy, kdy ten největší pokles byl někdy mez lety 1990 - 2005, pak už to stagnuje, rok od roku to může poskakovat, ale takto nízká čísla jsou už Dana lidským faktorem, kterému se předcházet skoro nedá, až na zákaz aut :D
Avatar - Mikesus
15. 6. 2020 18:41
Re: cisla
Je to smutne, že 7 let už to stagnuje. Take vidím chybu v přístupu MV, potažmo vlády.