V Česku výrazně vzrostl počet smrtelných nehod motorkářů
Díky teplému počasí mohli motorkáři odstartovat letošní sezónu dříve, než je obvyklé. Již první měsíce ovšem ukazují, že i letošní sezóna přinese zhoršující se statistiku fatálních nehod motocyklistů.
Zatímco v minulém roce zahynulo za první čtyři měsíce na sinicích 12 motocyklistů, letos už se počet za stejné období vyšplhal ke dvěma desítkám. V meziročním srovnání se tak bavíme o nárůstu 67 %, který přitom nelze přičítat pouze dřívějšímu příchodu teplejšího počasí. Jen za duben, který je paradoxně považován za měsíc bezpečnosti na našich silnicích, totiž vyhaslo 15 životů motorkářů.
Mezi nejčastější příčiny těchto tragických nehod přitom patří především nepřizpůsobení rychlosti motocyklu dopravně technickému stavu vozovky, jak v tiskové zprávě uvádí Asociace Záchranný kruh.
„Příčin dopravních nehod s účastí motocyklů je však mnohem více a patří k nim například nedání přednosti v jízdě na křižovatce nebo přehlédnutí přijíždějícího motocyklisty jedoucího stejným směrem, tedy při předjíždění,“ potvrzuje z praxe na českých silnicích plk. Mgr. Pavel Žíha, vedoucí Odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje.
V některých případech se ovšem na tragické bilanci podepisují i motocyklisté bez předepsaného vybavení, jako je přilba. Část pak riskuje i řízením pod vlivem alkoholu či návykových látek. Nelze přitom ale ani opomenout fakt, že ve více než 40 % nehod s účastí motocyklistů nesou odpovědnost řidiči automobilů.
Kromě meziročního růstu počtu tragických nehod motocyklistů si ovšem Česko příliš dobře nevede ani v dlouhodobém srovnání s ostatními členy Evropské unie. Například v období mezi lety 2011 až 2018 patřila ČR v hodnocení průměrného ročního přírůstku usmrcených motocyklistů s hodnotou 2,4 % na třetí nejhorší příčku za Rakouskem (+3,8 %) a Lucemburskem (+ 17%).
K nápravě situace by přitom nebylo potřeba mnoho, jak dodává Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh, která dlouhodobě připravuje kampaň „Ty to zvládneš“.
„Někdy by přitom stačilo trochu opatrnosti a předvídavosti. Pravidlo ́být viděn ́ je u motorkářů extrémně důležité. Ale stejně důležité je vědět, že souboj s karosérií auta kvůli chybě řidiče automobilu nemůže motorkář nikdy vyhrát. I to je námětem aktuálního videa naší kampaně Ty to zvládneš – Setkání s realitou.“
V prevenci proti dopravním nehodám motorkářům by pak měl být kladen důraz především na věnování jejich pozornosti při jízdě, přizpůsobení jízdy stavu komunikace, předepsanou výstroj a vybavení všemi předepsanými bezpečnostními prvky. Rozhodně by ovšem pomohla i větší celková ohleduplnost a včasné předvídání všech účastníků silničního provozu.