Müller: Volkswagenu budou změny po skandálu trvat až tři roky
Německému týdeníku Wirtschaftswoche to řekl šéf společnosti Matthias Müller. Skupina, do níž patří i česká Škoda Auto, by se podle něj měla do budoucna místo zvyšování prodeje zaměřit na zlepšování ziskovosti.
"Strategické přeorientování skupiny potrvá určitě dva až tři roky a nebude to žádná hračka," řekl Müller v rozhovoru, který časopis zveřejnil dnes.
Müller dodal, že Volkswagen se přestane zaměřovat na zvyšování objemu výroby a prodeje. Své konkurenty bude chtít naopak porážet v ziskovosti.
Odbyt vozů se za Müllerova předchůdce Martina Winterkorna zdvojnásobil na více než deset milionů ročně a Volkswagen loni dočasně předstihl Toyotu na pozici největšího světového prodejce aut. "Honba za novými rekordy v prodeji z mého hlediska nedává moc velký smysl," řekl výkonný šéf skupiny.
Müller chce také i přes skandál s emisemi u naftových vozů dál pokračovat v dieselové ofenzivě na americkém trhu. Šéf Volkswagenu tento týden zavítá do USA poprvé od loňského září, kdy skandál s měřením emisí v naftových autech Volkswagenu vypukl.
Koncern Volkswagen bude ve Spojených státech v důsledku emisního skandálu nucen odkoupit od zákazníků zhruba 115.000 naftových vozů umožňujících falšování testů emisí. Informoval o tom německý list Süddeutsche Zeitung bez uvedení zdrojů. Tito zákazníci podle listu obdrží od firmy zpět plnou kupní cenu, nebo získají výraznou slevu na nový automobil.
Ostatní automobily, kterých se skandál v USA týká, budou podle Volkswagenu vyžadovat velkou úpravu, jež si vyžádá významné náklady na součástky a dlouhý pobyt v servisu, píše Süddeutsche Zeitung.
Americké ministerstvo spravedlnosti tento týden podalo na Volkswagen civilní žalobu kvůli tomu, že do téměř 600.000 naftových vozů v USA instaloval zařízení, které umožňovalo skrývat při testech emisí vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku.
Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoké hodnoty toxických oxidů dusíku. Největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu donutil k odchodu dlouholetého generálního ředitele Winterkorna a vedl k vyšetřování po celém světě. Tento týden podala americká vláda na Volkswagen civilní žalobu, která může firmu podle výpočtů agentury Reuters teoreticky stát až 48 miliard dolarů.
Volkswagen přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě. Skandál se týká rovněž 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.