Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Multifunkční autobusy: Top Intouro

Ladislav Černý
Diskuze (0)

Na českých silnicích často potkáváme autobusy Mercedes-Benz Intouro na příměstských linkách. Dokáží však splnit i turistické požadavky.

Zjednodušení autobusového výrobního portfolia značky Mercedes-Benz vyneslo linkový model Intouro i do lehkého zájezdového provozu. Pro něj však vyžaduje bohatší vybavení než pro linkovou službu. V nabídce se nachází výhradně dvounápravový model ve třech délkách, o třínápravovém zatím není řeč, přestože v sesterské značce Setra již tříosý multifunkční autobusu známe.

Tři rozvory

Přední i zadní převisy všech tří provedení Intoura se shodují, nárůst celkové délky je tedy způsoben rozpětím rozvoru 6,08 až 7,26 m. Tím vznikají celkové délky 12,14, 12,64 (M) a 13,32 m (L). Třináctimetrové vozidlo dokáže převézt až 65 sedících cestujících.

Klasická výška

Multifunkční autobusy u více výrobců používají výšku střední uličky nad vozovkou v hodnotě 86 cm, aby vozidlo nabídlo optimální poměr mezi velikostí zavazadlových schrán, vnitřní výškou v uličce a celkovou výškou vozidla. Pro linkovou výměnu cestujících je dostačující vnitřní šířka předních i zadních dveří s hodnotou 774 mm. Výška podlahy 860 mm nad vozovkou tvoří také příznivý kompromis mezi pohodlím při nastupování a velikostí zavazadlových prostor v turistickém režimu. Intouro nabízí zavazadelníky o objemu 5,2-6 m3 v závislosti na délkové verzi autobusu.

Na zájezdy

V rámci krátkých turistických cest je do Intoura vhodné objednat pohodlná sedadla Travel Star Eco včetně pro stevardku, neměla by chybět ani lednička pro drobné občerstvení. Pro ryze linkový provoz by stačila sedadla Inter Star Eco.

Model Intouro samozřejmě také dokáže nabídnout rampu pro vozíčkáře. Pokud dopravce rampu nevyžaduje, lze na její místo vložit vyjímatelnou podestu se sedadly. Tím se dostáváme k možnosti nasazení téhož vozidla ve dvou úkolech.

Autobus je pak možné o všedních dnech provozovat bez podesty v linkovém provozu pro maximální počet cestujících. Na víkendový turistický provoz bude lepší podestu se sedačkami přimontovat a získat tak větší kapacitu turistické přepravy.

Linkový provoz

V tuzemských podmínkách vykonává model Intouro práci zejména na příměstských a meziměstských linkách, u kterých se klade důraz na vysoký počet sedadel. Tomu pomáhá sklápěcí dvousedadlo před prostředními dveřmi, které po sklopení vpřed nezasahuje do nástupního prostoru, ale po ukončení výměny cestujících a překlopení vzad nabídne další dvě místa k sedění. Nejnovější modelový rok Intoura poznáme například podle jediné mřížky chladiče na pravé straně zádě vozidla. Výška vozidla 3,34 m bez klimatizace poskytuje cestujícím štědrou výšku 2,17 m v centrální uličce.

V interiéru

Pohodlný nástup z nástupních ostrůvků dovoluje hrana dveří 35 nebo 36,5 cm nad vozovkou vpředu, resp. zadních dveří. Vpředu najdeme jednokřídlé dveře běžné u turistického provozu, zadní dvoukřídlé umožňují intenzivnější pohyb cestujících. V prostoru dveří se nachází místo pro kočárek. Podlaha pod sedadly se nachází 170 mm nad středovou uličkou, což dovoluje příznivý objem zavazadlových prostor. Podlaha v uličce plynule stoupá k zadní nápravě.

Sedadla a přídržné tyče mohou být flexibilně přesunovány, aby model Intouro zajistil jak linkový, tak i krátký turistický provoz. Stropní přihrádky na zavazadla jsou po celé délce praktické i pro objemnější náklad, jejich průhledný mřížkovaný design zabraňuje zapomenutí věcí v autobusu.

Řidiče může těšit moderní a přehledné pracoviště, všechny ovládací prvky jsou pohodlně dosažitelné a čitelné. Perfektní ergonomie přispívá k bezpečnosti na palubě. Na palubní desce najdeme dva velké kulaté ukazatele rychlosti a otáček motoru. Nechybí příprava pro pokladnu a další praktické prvky pro linkový provoz. Kokpit řidiče Intoura je identický s již nevyráběným typem Integro.

Jediný motor

Model Intouro ve všech třech délkových variantách pohání šestiválcový motor OM 936 o výkonu 220 kW. Šestiválec o objemu 7,7 litru lze na přání získat v silnější konfiguraci 260 kW. Uplatňuje se zejména v topograficky náročné trase či při plně vytěžované střední či nejdelší specifikaci. Standardně dodávaná naftová nádrž nabízí objem 340 l, činidlo AdBlue má k dispozici čtyřicetilitrovou nádobu, což je v obou případech pro daný provoz naprosto dostačující.

Tři převodovky tvoří šestistupňová přímo řazená, automatizovaná převodovka Powershift GO 250-8 a automatická s měničem točivého momentu. Dopravce tak může volit převodovku podle předpokládaného druhu využití. V případě kopcovitých tras přijde vhod na přání dodávaný vodní retardér.

Dvě homologace

Model Intouro lze homologovat ve třídách II a III, protože splňuje požadavek na prostor pro přežití při bočním převrácení podle normy EHK 66-02. V rámci turistického provozu obsahuje legislativně vyžadované systémy nouzového brzdění AEBS a hlídání jízdních pruhů.

Ladislav Černý
Diskuze (0)

Doporučujeme