Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Muzeum ruské značky Lada slaví 45 let. Mrkněte, jaké speciality vystavuje

David Bureš
Diskuze (25)

Firemní muzeum ruské automobilky z Toljatti začínalo s expozicí tří aut. O 45 let později jeho sbírka čítá přes 60 vozidel a pár tisícovek dalších exponátů spjatých s vozy Lada.

Automobilky rády připomínají svoji historii, zvlášť když je bohatá. Platí to i pro ruského výrobce AvtoVAZ prodávajícího vozy značky Lada. Jeho firemní muzeum bylo otevřeno už šest let po zahájení sériové výroby v Toljatti, v roce 1976, a tak letos slaví 45 let od svého otevření.

Za tu doby se přitom expozice hodně změnila a výrazně zvětšila. Původně muzeum zahajovalo svoji činnost s pouhými třemi automobily, dnes už však jeho sbírka čítá přes 60 vozidel, která doplňují další tisíce exponátů spjatých s výrobou v Toljatti.  

Součástí expozice jsou přitom hodně zajímavé automobily z různých etap historie výrobce a různé koncepce. Vystavený „třešňově“ červený VAZ 2101 je vůbec první automobilkou prodaný vůz, který před příchodem do muzea 19 let opečovával jediný majitel. Za odměnu, že žigulíka daroval zpět automobilce, dostal od ní nové auto.

Prezentovaný VAZ 2103 je zase miliontý vyrobený automobil, který byl smontován 21. prosince 1973. Nechybí ale ani VAZ 2101, který objel svět, nebo VAZ 2105 s unikátním Wankelovým motorem. S myšlenkou rotačního agregátu v Sovětském svaz několik let koketovali, kvůli nízké spolehlivosti a vysoké spotřebě se však většího rozšíření nedočkal. Vozy s tímto silným motorem tak využívalo KGB či sovětské milice.

Důležitou kapitolou v historii ruského výrobce je ale také VAZ 2121, známá dnes opět jako Lada Niva (v nedávné době Lada 4x4). Proto muzeum vystavuje jeden z prvních postavených kusů, v renovovaném stavu, stejně jako exemplář, co více než 10 let sloužil na Antarktidě, nebo pětidveřový kousek, co v Himalájích vyšplhal až do nadmořské výšky 5726 m.n.m.

Z novější historie automobilky dnes patřící do aliance Renault-Nissan-Mitsubishi zase zaujmou jubilejní kusy Samary nebo Priory. Je tu sedan VAZ-21099 (prodávaný jako Lada Samara), který byl uveden v roce 1991 jako oslava čtvrtstoletí existence výrobce. Vystavené kombi Lada Largus je zase podepsána ruským prezidentem Vladimirem Putinem, který nechyběl při zahájení jeho výroby. Se žlutou Lada Kalina Sport se Putin zase svezl při inspekci amurské dálnice, když s ní absolvoval na 2.000 km. S prezentovanou předprodukční Ladou 110 se zase svezl Putinův předchůdce Boris Jelcin.

Zaujme také expozice konceptů, prototypů nebo závodních aut. Pamatujete si třeba dvoumístný roadster Lada Roadster nebo závodní verze Nivy a Samary? Série aut Projektu C zase vytvořila základ pro platformu dnes velice úspěšného modelu Vesta, jehož prototyp v továrním muzeu Lada rovněž nechybí.

David Bureš
Diskuze (25)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
9. 3. 2021 09:56
Re: Ruská auta
myslím že nejvíc ho rozsekla Trabant, pak taky Aston Martin Lagonda a spousta dalších aut

Mě zas rozsekává jak testuje všechnov jednejch hadrech, stejný oblečení do Trabanta i Rollsu. No Doug je tak trochu suterén a samorost no :-) :-) :-)
Avatar - Barrichello
9. 3. 2021 09:54
Re: A keby nebolo vojny...
nějak se ti vytratilo období za Stalina a nákupy licencí od Fordu a GM aneb GAZ A/AA nebo ZIS 101 :-) :-) :-)
8. 3. 2021 18:57
Re: ale jo...
Tam by se dal hrát Cimrman. Tohle je muzeum, stále muzeum a teď už je to autosalon.
Avatar - Stejsn
8. 3. 2021 16:55
Re: Ruská auta
Aby se ne***, papundekl.
8. 3. 2021 16:41
Re: Ruská auta
ano je to dobrý celý, ale OK, TOP je to od 13:00 ;-)