Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na prodej je jediná formule 1, která může do normálního provozu!

David Bureš
Diskuze (1)
Dražená formule je poháněna přeplňovaným dvoulitrem Cosworth. Podle majitele je monopost v běžném provozu snadno ovladatelný.

Lola je v automobilovém světě dobře známým pojmem, jedná se o výrobce techniky pro závodní účely, který od roku 1958 postavil přes 5000 závodních speciálů. Přestože její technika je dobře známá i ve Formuli 1, vlastní tým Loly byl neúspěšný, její monopost byl nasazen jen do jediného závodu. Díky němu však vznikla i Formule 1, schválená pro běžný provoz.

A právě ta je nyní na prodej. Dražena bude na aukci společnosti Bonhams v Londýně, a to 7. prosince. Podle odhadů aukční síně by monopost mohl být vydražen za 55.000 až 85.000 liber, což je v přepočtu asi 1,7 až 2,7 milionu korun. Vedle samotného vozidla jsou k němu draženy i náhradní díly, přičemž další komponenty je možné dokoupit.

Dražený monopost F1R sice vychází přímo z techniky speciálu pro Formuli 1, proti závodnímu monopostu se ale v lecčems liší. Tou hlavní změnou je samozřejmě možnost jízdy po běžných silnicích, dražené vozidlo je v Británii od 13. října 2009 registrováno, na zádi tak najdeme poznávací značku.

Právě kvůli homologaci má formule světla vpředu i vzadu a dokonce i ruční brzdu, kterou původní závodní speciál neměl. Jízda na běžných silnicích znamenala i nutnost zvýšení podvozku, aby si monopost poradil s jednotlivými nerovnostmi. V závislosti na nastavení činí světlá výška vozidla 50 až 75 mm. Satirik by už mluvil o crossoveru...

Liší se i motor v útrobách. Jestliže originál využíval vidlicový osmiválec Ford ECA Zetec-R, formule homologovaná pro běžný provoz vsadila na přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec Cosworth YB, který je kombinován s pětistupňovou sekvenční převodovkou. Jednotka je v současné podobě naladěna na 370 koní (272 kW), úpravou turba ale lze dále navýšit.

Změnou proti originálnímu monopostu nasazovanému týmem MasterCard Lola je i samotný vzhled. Silniční formule vedle jiného zbarvení dostala nižší přední partie s odlišným spoilerem i jiné boční partie. Kola jsou navíc částečně zakryta blatníky. Samotné šasi je však společné s vozidlem Lola T97/30 nasazeným ve Formuli 1.

Formuli prodává nejmenovaný motoristický nadšenec a závodník, který o formuli tvrdí, že je v běžném provozu snadno ovladatelná a samozřejmě velice rychlá. Moc často ji ale nevyužíval, protože F1R má na svém kontě jen asi 40 ujetých kilometrů. O monopost však bylo pečlivě pečováno, garážováno bylo v klimatizované hale s dalšími vozy majitele, přičemž každý měsíc bylo kvůli údržbě pravidelně zahříváno na provozní teplotu.

Monopost F1R je výsledkem nepovedeného vstupu Loly do Formule 1 pod vlastním jménem. Tým oficiálně pojmenovaný MasterCard Lola se účastnil pouze jediného závodu, Velké ceny Austrálie v roce 1997, kdy se za volant dvou speciálů posadili Vincenzo Sospiri a Ricardo Rosset. Do závodu se ale ani nekvalifikovali, a to kvůli nekonkurenceschopnému motoru. Jeho vinou nebyli schopní zajet slušný čas. Do dalšího závodu už Lola nenastoupila, a to kvůli „finančním a technickým potížím.“ Nedostatek financí a zastaralá technika tak znamenala konec stáje. V roce 2009 se objevily zprávy, že by se Lola mohla do Formule 1 vrátit, jenže k návratu nakonec nedošlo.

David Bureš
Diskuze (1)
Avatar - Stejsn
24. 11. 2016 11:52
Dobrý den pane řidiči,
ukažte mi lékárničku, žárovky, vestičku, klíč na kola, rezervu.... :-)