Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Formule 1 je pekelně drahý sport. Kolik stojí vybrané díly?

David Bureš David Bureš 25. 8. 2016
8
Závodit ve Formuli 1 si rozhodně nemůže dovolit každý. Platit jezdce a pracovníky týmů je nákladné, a co teprve samotné díly pro závodní monoposty.

Formule 1 je nazývána královnou motorsportu. Legendární status si tato disciplína vybudovala souboji těch nejlepších jezdců na těch nejnáročnějších tratích (to platilo hlavně v minulosti). S tím souvisela i technická dokonalost závodních monopostů, která jejich cenu zvyšovala do nebeských výšin. A to bezesporu platí dodnes.

Jestliže si tak kdysi mohly účast ve Formuli 1 dovolit i malé, doslova garážové týmy, dnes už v této disciplíně vydrží jen stáje s obřím rozpočtem. Velká část jejich financí přitom vedle platů jezdců, mezd zaměstnanců, vývojových nákladů, nákladů na cestování směřuje právě na jednotlivé komponenty závodních speciálních. Ty jsou totiž všechno, jen ne levné.

Tím vůbec nejdražším komponentem je motor, který v průměru stojí 7,7 milionu dolarů, v přepočtu tedy zhruba 185 milionů korun. Připomeňme, že jezdec může za sezonu použít maximálně pět pohonných jednotek (tedy celkem za 924 milionů korun). Ty se dle pravidel skládají ze šesti částí – spalovací šestnáctistovky, turbodmychadla, dvou generátorů, úložiště energie a řídicí elektroniky, přičemž od každé části má pilot maximálně pět kopií. Víckrát je během ročníku vyměnit nelze, týmy však mohou využívat jejich různé kombinace.

Převodovka je v tomto ohledu počítána zvlášť, s tím, že v šesti závodech po sobě nelze použít více než jednu. Pravidla aktuálně povolují převodovky se sekvenčním řazením (nikoliv tedy ryzí automaty nebo CVT převodovky), s osmi rychlostmi pro jízdu vpřed a s jednou pro jízdu vzad, za které stáje průměrně platí 480.000 dolarů (bezmála 12 milionů korun).

Drahý je samozřejmě i samotný monokok monopostu. Průměrná částka 650.000 dolarů, tedy 15,6 milionu korun, je sice ve srovnání s motorem doslova směšná, monokok pro formuli 1 přesto stojí zhruba stejně jako tři exempláře Lamborghini Huracán Spyder. Monokok tvořený kvůli pevnosti z až 60 vrstev karbonových vláken zkrátka něco stojí.

Můžeme pokračovat i dále. Hydraulický systém nebo chlazení přijdou zhruba na 160.000 dolarů (3,8 milionu korun). Na stejnou částku přijde i přední „nos,“ tedy přední partie s přítlačným spoilerem, zatímco zadní křídlo se systémem DRS stojí polovinu. Ovládací centrum formule v podobě volantu pak vyjde asi na 50.000 dolarů (1,2 milionu korun). Zhruba tolik na českém trhu stojí Ford Mustang s pětilitrovým osmiválcem...

To všechno jsou sice závratné částky, pravidla šampionátu přesto v posledních letech myslí na snižování nákladů. O omezeném počtu motorů nebo převodovek na sezonu už byla řeč, týmy si navíc s sebou nesmí na závod vozit hotové náhradní vozidlo, jak bývalo zvykem. Možností je pouze náhradní monokok, který je využit v případě, že originál je zničen bez možnosti opravy. Zapomenout bychom neměli ani na omezené testování v průběhu sezony, což je také rozdíl proti předchozím letům.

Formule 1: Průměrné ceny vybraných dílů
DílPrůměrná cena [Kč]
Motor185.000.000
Monokok15.600.000
Převodovka11.520.000
Hydraulika3.840.000
Chlazení3.840.000
Přední spoiler3.840.000
Zadní spoiler1.900.000
Volant1.200.000

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - vabis
F1 JE PEKELNĚDEBILNÁ ŠAŠKÁRJA a SPONZORING MILIONÁŘŮ
vabis
| 27. 8. 2016
To je ale jen daň za originalitu, občas za neobvyklé materiály. Já jednou zažil kdy jsem měl dodat díl na nějaké předválečné Porsche. Nikdo netušil ani jak to vypadá. Tak jsme zajeli do firemního muzea, z podstavce sundali exponáty z té doby. Dali to klukům pro které je Favorit dějepis na prototypku, ti se podívali a říkají, jee princip je jednoduchý jen je to řemeslně velmi pečlivé. Posbírali materiál co dům dal, kutili kutili, za pár dní měli udělaných 10 ks, vybrali se 4 nejlepší a ty se prodali každý za cenu větší než celá Octavie. Porsche pak dodalo svůj origo díl a zbylé 3 si uložilo do skladu. Přímé náklady byly asi 600 kč kus.
Cena
T.E.S.L.A už na ACZ serie
| 26. 8. 2016
Presne. :yes:
Avatar - O5kar
Reklama, reklama.
O5kar
| 26. 8. 2016
Na tratích, na autech. Takže užíváte produkty řady těch uvedených a přispíváte ani o tom nevíte. Zrovna jsem koukal, na čem mi jezdí třeba i ten Kaspersky.
Cena
RS
| 26. 8. 2016
Domnívám se, že je to trochu zavádějící. Jsou nějaké náklady a rozpočty na vývoj a nelze je takto jednoduše rozpočítat na díly a následně ještě násobit. Balík peněz za vývoj je stále stejný, vyrobit pak dodatečně nějaký kus navíc už stojí pakatel.
Samozřejmě, že je F1 extrémně drahá, ale kdyby se vyrobilo ročně jen 5 Octavií, tak stojí motor také desítky milionů.
Avatar - Hammunasakra
F1 JE PEKELNĚDEBILNÁ ŠAŠKÁRJA a SPONZORING MILIONÁŘŮ
Hammunasakra
| 26. 8. 2016
:yes: :yes: >:-[]