Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na prodej je unikátní kupé české výroby. Jediný exemplář patřil slavnému závodníkovi

Jan Zajíc Jan Zajíc 1. 10. 2021 • 05:00
26
2
Zobrazit náhledy (26)
Jawa Minor II Hron Heger Jawa Minor II Hron Heger Jawa Minor II Hron Heger Jawa Minor II Hron Heger Jawa Minor II Coupé Jawa Minor II Coupé Jawa Minor II Coupé Jawa Minor II Coupé Jawa Minor II Coupé Jawa Minor II Coupé Jawa Minor II Coupé Jawa Minor II Coupé Jawa Minor II Coupé Jawa Minor II Coupé Jawa Minor II Coupé Jawa Minor II Coupé Jawa Minor II Coupé Jawa Minor II Coupé Jawa Minor II Coupé Jawa Minor II Coupé Jawa Minor II Coupé

Jestli hledáte nějaké neobvyklé a vzácné auto české nebo československé produkce, pak by se vám mohlo líbit tohle malé kupé, které je aktuálně na prodej.

Říká se mu Jawa Minor II Coupé a možná je vám povědomé. O tomto pozoruhodném autě jsme totiž psali v únoru. Pojďme si ho přesto připomenout.

Vůz vychází z modelu Jawa Minor II, tedy druhé generace auta ze 30. let minulého století, kterou Jawa vyvíjela potají za druhé světové války. A na jejím konci ji také zdárně dokončila. Po znárodnění však podnik musel vyrábět jen motocykly, takže produkci drobného vozu podstoupil Leteckým závodům Praha. Z Jawy se tak stalo Aero, přesto však některé vozy ještě nesly starší označení Jawa Minor II.

Právě na základě Minoru II pak vzniklo "naše" unikátní kupé. Na svědomí ho mají konstruktéři Hron a Hégr (někdy psáno jako Heger), jimž práce zabraly zhruba dva roky. Hotovo měli v roce 1954.

Kupé s 2,3metrovým rozvorem stojí na žebřinovém rámu, na který byla posazena karoserie vlastního designu s dřevěnou kostrou a plechovými panely. O pohon se stará malý vodou chlazený dvoutaktní dvouválec Jawa o objemu 616 kubických centimetrů.

Motor je vybaven karburátorem Solex, výkon dosahuje skromných 15 kW. I to ovšem stačí, aby se malé a necelých 700 kg vážící auto rozjelo až 100 km/h. Dvouválec roztáčí přední kola, spojený je s čtyřstupňovou manuální převodovkou.

Podle dostupných informací se Minor někdy v 80. letech dostal do Německa, kde podstoupil menší renovaci a změnu laku - na současnou stříbrnou. Před několika lety vůz získalo Muzeum sportovních vozů v Lánech.

A právě to ho nyní také prodává. V inzerátu zmiňuje existenci původního technického průkazu z roku 1954 a bez zajímavosti rozhodně není tvrzení, že kupátko v roce 1954 vlastnil legendární motocyklový závodník František Šťastný.

Jawa Minor II Coupé je k mání za 1,7 milionu korun bez DPH (2.057.000 Kč s DPH).

Témata
2. 10. 2021 10:23
Re: "Oceňuji" snahu grafika, že....
Počtom fotiek sa tu asi meria kvalita...
Inak k článku - nechápem, ako môže múzeum len tak hocikomu predávať jediný prototyp. Je to exponát, ktorý patrí zase iba do múzea. U zberateľa, ktorý ho v lepšom prípade bude mať zamknutý v súkromnej garáži, bude to auto skrátka zabité a zmizne zo scény. To je ostatne problém každého vzácneho kusu, ktorý nie je vystavený v žiadnej expozícii.
1. 10. 2021 20:29
"Oceňuji" snahu grafika, že....
...se snažil doplnit článek co největším počtem snímků i za cenu, že 8 snímků je v galerii 2x. :-|

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud