Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na skok v zákulisí: Prohlédněte si prototypy a sporťáky z depozitáře Škody

Jan Zajíc
Diskuze (1)

Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi vystavuje celou řadu zajímavých exponátů, spojených samozřejmě s historií nejznámější české automobilky. Pojďte se podívat, co ukrývá depozitář se sbírkou prototypů a sportovních vozů.

Škoda totiž zveřejnila video, v němž nám některé ze zajímavých aut z této kolekce stručně představí Michal Velebný, koordinátor restaurátorské dílny. Začínáme u Škody 110 Super Sport „Ferat“, známého prototypu sportovního vozu, který deset let po svém debutu prošel přestavbou kvůli natáčení filmu Upír z Feratu. Následuje bleděmodrý sedan střední třídy Škoda 720 ID, další poměrně známý prototyp.

Jde o auto s karoserií tehdy začínajícího legendárního studia Ital Design Giorgetta Giugiara a klasickou koncepcí pohonu (motor vpředu uložený podélně, pohon zadních kol). Nadějný projekt moderní škodovky světového formátu ovšem počátkem 70. let zastavila československá politická normalizace.

Velebný pak představuje čtyři poměrně moderní koncepty. Na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 2003 automobilka prezentovala studii Roomster, v Ženevě roku 2005 Yeti, v Paříží 2006 třídveřový hatchback Joyster a roku 2014 v Ženevě Vision C, předobraz třetí generace Superbu.

Nejstarším okruhovým vozem ve sbírce je doutníkovitý bolid Škoda Supersport z roku 1950, postavený na základě „Tudoru“, tedy Škody 1101/1102. Hned vedle je dvojice formulí 3 z let 1965 a 1966, které spojuje upravená technika sedanu Škoda 1000 MB. Zajímavá je také žlutá Škoda Buggy, s níž automobilka ovládla první tuzemský šampionát, pořádaný v roce 1971, a to v kategoriích do 1.000 cm³ i 1.150 cm³. Buggy vznikla na bázi sériové řady 100/110 L. Vystavena je silnější verze s motorem ze Škody 110 L Rallye. Upravená podvozková plošina nesla minimalistickou karoserii s trubkovými ochrannými oblouky. Kvůli omezeným kapacitám svého sportovního oddělení se však značka Škoda s autokrosem rozloučila už během sezony 1972.

V jediném exempláři vznikla Škoda Spider I, prototyp postavený v roce 1972 pro závody na okruzích a do vrchu. Hned v první sezoně s ním Jaroslav Bobek získal mistrovský titul ve skupině B5. Čtyřválec o objemu 1.771 cm³ řady 720 poskytoval výkon 113 kW, který i díky aerodynamické karoserii stačil k dosažení rychlosti 220 km/h.

Daleko většího rozšíření se dočkaly sedany Škoda 120 S, hojně používané nejen továrním týmem, ale také soukromými jezdci z tuzemska i ciziny. Vývojovou řadu s motorem vzadu završuje Škoda 130 LR v úpravě pro skupinu B v automobilových soutěžích, nasazovaná na tratě mezi léty 1985 až 1988. Soutěžní verze 1,3litrového čtyřválce se dvěma karburátory Weber měla výkon až 100 kW.

Od roku 1989 už tovární tým disponoval Škodou Favorit, moderní konstrukcí s motorem napříč u poháněných předních kol. Poté převzala štafetu Felicia Kit Car 1500 (1995 až 1997), pak dorazila Octavia Kit Car a do nejvyšší kategorie, série WRC, se Škoda pustila s Octavií WRC (2001).

Exponát muzea je originálním soutěžním vozem posádky Schwarz–Hiemer z keňské Safari Rallye 2001. Třetí místo tehdy znamenalo nejlepší umístění týmu v podniku seriálu mistrovství světa. Vůz zaujme větší světlou výškou respektující terénní podmínky, předním ochranným rámem či sáním vyvedeným kvůli zvýšené prašnosti na střechu. Přeplňovaný čtyřválec o objemu 1.999 cm³ disponuje výkonem 221 kW). V sekci závodních speciálů nechybí ani Fabia WRC, hatchback poháněný přeplňovaným čtyřválcem o objemu 1.999 cm³ a výkonu 221 kW. Tímto autem videoprohlídka končí.

Jan Zajíc
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - MS-sport
29. 3. 2022 20:14
Nádhera!
Doporučuji všem.....tedy všem normálním. Zbytek může do muzea trolejbusů a šalin a pár jedinců pak návštěva blázince. :-!