Návrh europoslance Kocha: Do 21 let jen auta do 110 kW
Dieter-Lebrecht Koch (CDU), místopředseda Dopravního výboru v Evropském parlamentu, navrhuje, aby automobily s výkonem vyšším než 110 kW mohli řídit jen řidiči starší 21 let. “Musíme ochránit mladé před sebou samými,“ tvrdí.
Německý poslanec Evropského parlamentu svým prohlášením reaguje na nedávnou dopravní nehodu, při které v Německu havaroval devatenáctiletý řidič supersportovního Gumpertu Apollo, jehož výkon je 485 kW (650 koní). Důvodem havárie, kterou oba pasažéři jen se štěstím přežili, bylo nezvládnutí vysoké rychlosti. Celková způsobená škoda byla vypočítána na 300 tisíc euro.
Kochovi se nelíbí, že mladý řidič může zemřít za volantem tak rychlého auta. Podle jeho slov potřebuje rychlý automobil zkušeného jezdce za volantem. “Samozřejmě, že je nebezpečné, pokud jsou na silnici mladí řidiči za volantem rychlých aut, vážnou nehodu ale mohou způsobit i autem s nízkým výkonem,“ kvituje Gerd Lottsiepen, mluvčí VCD (Dopravní klub Německa).
Jiný evropský poslanec Kirsten Lühmann (SPD) vidí alternativu v omezení povolené rychlosti po vzoru Francie. V zemi galského kohouta smí řidiči, kteří řidičský průkaz vlastní méně než dva roky, jet mimo město maximálně 80 km/h a na dálnici 110 km/h.
Na českých silnicích způsobili v roce 2009 řidiči mladší 25 let 9.435 dopravních nehod, což bylo 15 % z celkového počtu dopravních havárií. Během těchto nehod zemřelo 125 osob (23 % z celkového počtu usmrcených).
V Česku byl tento týden v prvním čtení schválen návrh novely silničního zákona, který zpřísní podmínky pro získání oprávnění na silnější motorky. Řidičské oprávnění tzv. bez omezení se bude vydávat až od 24 let.