Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

(Ne)výhodné ojetiny: Ojeté = levnější?

Martin Machala Martin Machala 30. 4. 2013 • 07:13
70
Pravidlo, že za ojetý vůz dáte míň peněz, není univerzálně platné. Kdy se jednoznačně vyplatí jít do bazaru? A kdy je výhodnější zaměřit se na nové auto?

Z každé skupiny jsme vybrali několik ilustračních modelů, na nichž si různorodé chování trhu doložíme. Vždy se jedná o nové vs. dva roky staré ojeté auto. Začínáme tipy na novotou vonící modely, které se nízkou cenou na bazarovky nebezpečně dotahují.

FUNGLOVKY

Zájem o nové vozy neustále klesá, prodejci se podbízejí mimořádně nízkými cenami. Není se pak čemu divit, když nastane paradoxní situace – rok dva stará ojetina se prodává za podobné peníze jako funglovka. Nakonec vlastně logická věc. Neustálým zlevňováním se nový vůz dostal do cenové hladiny, na kterou zánovní bazarovka téhož modelu ještě nestačila spadnout. Do této kategorie nejčastěji patří modely na konci životního cyklu. Nebo také auta, která jednoduše drží cenu.

Nissan Note 1.4/65 kW

Na situaci kolem Nissanu Note jsme upozornili v letošním čísle 15 v rubrice Bazar. Dosluhující generace note je ideálním příkladem nového modelu

s diskontní cenou. Na první pohled tedy jednoznačná situace. Když nové auto dělí od dva roky staré ojetiny dvacet tisíc, nemělo by být o čem diskutovat. Jenže ono je. K nejlevnějšímu novému note totiž nedostanete klimatizaci ani rádio. Oba prvky sdružuje příplatkový paket Comfort za 33 000 Kč. A to se pak cena nového note vyšplhá až na 252 900 Kč. U inzerátů na bazarový note však často svítí nápis „Klima“ včetně naší ilustrační dva roky staré ojetiny za 199 900 Kč.

Aktuálně zlevněný note tak potvrzuje další známou pravdu – bazarovky si v boji se zlevněnými novinkami pomáhají lepší výbavou.

Nissan Note 1.4/65 kW
Nový 219 900 Kč
Dvouletá ojetina 199 900 Kč
Rozdíl 20 000 Kč

svetmotoru bazar svetmotoru bazar

Peugeot 308 1.6 16V VTi/88 kW

Tady už argumenty o lepší výbavě ojetin blednou. Zážehová šestnáctistovka s výkonem 88 kW se totiž u nové třistaosmičky prodává až od vyšší verze Active a ta už nabídne automatickou klimatizaci, zadní elektrická okna nebo parkovací senzory. To vše za 329 000 Kč… Důvodů ke koupi dva roky starého Peugeotu 308, který se stejným motorem přijde na rovných tři sta tisíc, tak moc nenajdeme.

Peugeot 308 1.6 16V VTi/88 kW
Nový 329 000 Kč
Dvouletá ojetina 300 000 Kč
Rozdíl 29 000 Kč

svetmotoru bazar svetmotoru bazar

Renault Fluence 1.6 16V/81 kW

I v případě Renaultu Fluence to mají lehce ojeté vozy těžké. A nejen z cenových důvodů, kdy za fluence se zážehovou šestnáctistovkou z roku 2011 zaplatíte nějakých dvě stě čtyřicet tisíc. Nedávno se totiž začala prodávat faceliftovaná verze sedanu nižší střední třídy, která proti staršímu modelu viditelně pookřála. Cenu fluence udržel na stále dostatečně atraktivních 264 900 Kč, díky akci „Mnohem více“ se můžete těšit také na velmi slušnou

výbavu. Pro bazarovky těžko řešitelná situace.

Renault Fluence 1.6 16V/81 kW
Nový 264 900 Kč
Dvouletá ojetina 240 790 Kč
Rozdíl 24 110 Kč

svetmotoru bazar svetmotoru bazar

Škoda Octavia 1.2 TSI/77 kW

O motoru 1.2 TSI sice v bazarovém oddíle občas píšeme, že se kvůli problematické pověsti na trhu ojetin velkému zájmu netěší, u octavie ale jako by český zákazník na vytahaný rozvodový řetěz občas zapomínal. Pád cen ojetin výrazněji neurychlil ani nástup třetí generace, vybavené navíc novou generací motorů TSI. Stále tak narazíte na inzeráty, ve kterých se dvojková Octavia 1.2 TSI/77 kW prodává kolem 320 000 Kč a výš. Bazarové octavie však mívají na své straně lepší výbavu. U třetí generace si v základní verzi Active musíte za klimatizaci připlatit. Díky akci sice jenom deset tisíc, nelakovaná zrcátka a kliky dveří však Octavia III opustí až od prostřední specifikace Ambition. A ta se už od bazarových cen citelně vzdaluje.

Škoda Octavia 1.2 TSI/77 kW
Nová 364 900 Kč
Dvouletá ojetina 319 000 Kč
Rozdíl 45 900 Kč

svetmotoru bazar svetmotoru bazar

BAZAROVKY

A teď na plochu bazaru! Příkladů, které spojuje raketový cenový sešup, najdeme víc než dost.

V prvé řadě se jedná o drahé, luxusní modely. Ty z milionových výšin padají na zlomek původní hodnoty hlavně kvůli vysoké spotřebě a drahému servisu. Cenu však snižuje i na první pohled malicherný fakt – ojetinu si těžko naspecifi kujete podle svých konkrétních představ. A na to je luxusní klientela háklivá.

Výrazný propad čeká také na modely bojující s pošramocenou pověstí. Pro příklad nemusíme chodit daleko – starší verze motoru 1.2 TSI k vyhledávaným bazarovkám patřit nebude.

Na razantní cenový sestup se musí připravit také majitel sice drahého, ale neprémiového vozu. Třeba Citroën C5 s plnou výbavou a nejlépe šestiválcovou motorizací nemine krutý střet s bazarovou realitou.

Jako ojetiny dávají jednoznačný smysl také delší dobu vyráběné modely, u kterých na agresivní cenovou politiku zatím nedošlo. Na ceně takového zánovního vozu se podepíše i skutečnost, že v bazaru může hned vedle postávat pět šest let stará ojetina, na první pohled však velmi podobně zachovalá. Lehce ojetému autu pak nezbude nic jiného než se svým použitějším kolegům přiblížit.

Mercedes-Benz S 350 CDI/173 kW

Za necelé dva roky propad o víc než šest set tisíc, tříleté ojetiny v prodeji už za polovinu ceny. V případě Mercedesu třídy S se sice pohybujeme v milionových relacích, strmější sešup než u luxusních limuzín však na bazarovém trhu těžko najdete. Příčiny prudkého poklesu jsme už rozebrali – servisní náklady, vyšší spotřeba paliva, velmi omezená možnost individualizace…

Mercedes-Benz S 350 CDI/173 kW
Nový 2 072 730 Kč
Dvouletá ojetina 1 400 000 Kč
Rozdíl 672 730 Kč

svetmotoru bazar svetmotoru bazar

Ford Mondeo kombi 2.0 TDCi/103 kW

A může být ještě větší rozdíl! Pokud nebudete trvat na českém původu Mondea kombi, můžete si dvoulitrové TDCi s výkonem 103 kW a výbavou Titanium koupit už za 339 000 Kč. Rozdíl proti novému se stejnou motorizací a velmi podobnou výbavou skoro tři sta tisíc! Po necelých dvou letech provozu! Velice zajímavá nabídka… Však taky fordy patří k nejžádanějším ojetinám!

Ford Mondeo kombi 2.0 TDCi/103 kW
Nový 629 990 Kč
Dvouletá ojetina 399 000 Kč
Rozdíl 230 990 Kč

svetmotoru bazar svetmotoru bazar

Renault Grand Espace 2.0 dCi 16V/110 kW

Naprostý rekordman. Za gigantický propad hodnoty může více faktů. Jeden jsme zmínili v úvodu – delší dobu vyráběný model vytváří na ploše konkurenční prostředí ojetin blízkých si vzhledem a třeba i mírou opotřebení, ale už ne věkem. U Renaultu Espace však do hry vstupují také zkazky o velmi vrtošivé spolehlivosti.

Renault Grand Espace 2.0 dCi 16V/110 kW
Nová 844 900 Kč
Dvouletá ojetina 379 000 Kč
Rozdíl 465 900 Kč

svetmotoru bazar svetmotoru bazar

Škoda Yeti 1.2 TSI/77 kW

Yeti se sice mezi brutalisty typu Renaultu Espace neřadí, u škodováckého SUV se však rozporuplná pověst dvanáctistovky TSI projevuje víc než u octavie. A to yetimu jako novému vozu chybějí argumenty v podobě modernější jednotky, jaké může poskytnout octavia… Možná trochu překvapivá, ale každopádně bazarová realita – zatímco dvojková octavia drží cenu i se starší verzí TSI, yeti padá a padá…

Škoda Yeti 1.2 TSI/77 kW
Nový 349 900 Kč
Dvouletá ojetina 269 000 Kč
Rozdíl 80 900 Kč

svetmotoru bazar svetmotoru bazar

Související články

Témata
23. 12. 2013 23:38
Re: Zajímavé
no jo, ale taky škodovkáři zapomínají uvádět, že při koupi nové škodovky zaplatí o 100k víc než při koupi nějakého francouze, takž ztráta u obou při prodeji v bazaru je srovnatelná.

A co se týká domněnky o levnějším servisu, tak to už taky neplatí. Nový auta jezdí na servis po 30k km za nějaký cca 4k kč(benzíny 1,6)
23. 12. 2013 23:31
dilema
Proč jsem nekoupil auto z bazaru?
strach-jak je to bourané a následně opravené, jak se s ním jezdilo, co je zakamuflované a brzo se rozbije, kolik to má opravdu najeto, kolik to ještě najede?

Čeho lituji po koupi nového?
hrozně rychle zestárlo, zklamání z chování autorizovaného servisu(po změně servisu to bylo OK), ojeté mohlo být levnější(ale o kolik reálně?), manželka se k tomu chová stejně jak kdyby to byla ojetina, možná jsem mohl vybrat lépe(ale dráže)
:-(
2. 5. 2013 21:04
Re: Bazarový život TSI
jedno 60k km, druhe 8k km ;-)
2. 5. 2013 10:20
Re: Ojete je levnejsi
Ta "trileta byvala firemni auta" jsou prave ty kousky co maji dolozitelnou historii a stoji 400.000Kc. Pod nimi cenove jsou pak dotazene kousky bez jakekoliv historie, ktere bud maji i vyrazne vice a nebo byla v minulosti bourana. Vymazlene kousky od ceskeho majitele jsou mimo soutez, protoze jich je naproste minimum. Takovychle aut se u nas do soukromych rukou proda jen velmi malo na to, aby mohla nejak zasadne zasahnout do trhu ojetin. Realne ojeta stredni trida v CR podminkach je bude ex-firemak nebo dotazenka v minimalne 90% pripadu, spise jeste vice.
2. 5. 2013 10:00
Re: Bazarový život TSI
Motory 1.2TSI od data vroby 18.6.2011 mají nový, širší rozvodový řetěz, který je mnohem odolnější a méně se vytahá, životnost lze dle současných zkušeností odhadnout na cca 100000km, pak je vhodná výměna. Řezěz sice stále chrastí, al eničemu to nevadí, proto se to neeviduje ani jako závada. Spustu lidí to lea vyděsí. navíc je nový kryt rozvodů, s nálitkem, který zabrání případnému přeskočení.
Jiné prpblémy ale zůstávají: benzín v oleji, pomalé zahřívání na provozní teplotu a tím zhoršené mazání motoru a hlavně turba.
Při koupi ojete 1.2TSI to znamená: výroba po 18.6.2011, vyměnit rozovody a turbo.
Na druhé straně je zde lákadlo čipu z 63kW na 92kW a 230 Nm, údajně bez vlivu na životnost ;-)
Články odjinud