Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nedostatek čipů postihl jen některé. Toyota a Hyundai situaci relativně zvládají, VW a Stellantis mají problém

ČTK ČTK 20. 10. 2021 • 18:23
34
19
Zobrazit náhledy (34)
Toyota Takaoka Toyota Takaoka Toyota Takaoka Toyota Takaoka Toyota Motomachi Toyota Motomachi Toyota Motomachi Toyota Motomachi Toyota Motomachi Hyundai Hyundai Hyundai Hyundai Hyundai Hyundai Hyundai Hyundai Trenton Engine Complex Toledo Supplier Park Toledo Supplier Park Toledo Supplier Park Sterling Heights Assembly Plant Sterling Heights Assembly Plant Sterling Heights Assembly Plant Sterling Heights Assembly Plant Sterling Heights Assembly Plant Sterling Heights Assembly Plant Sterling Heights Assembly Plant Sterling Heights Assembly Plant

Toyota a Hyundai patří mezi automobilky méně zasažené aktuálním nedostatkem čipů. Japonské značce paradoxně pomohla havárie v elektrárně Fukušima.

Nedostatek polovodičů, který už více než rok po celém světě ovlivňuje řadu odvětví, trápí zejména automobilky. Ne všechny ale stejně. Projevuje se sice na všech kontinentech, v některých asijských zemích jsou ale dopady méně citelné. Například japonská automobilka Toyota má jen minimální problémy a podobně jihokorejský Hyundai čelí krizi lépe než například skupina Volkswagen včetně automobilky Škoda. Ukazují to výrobní plány jednotlivých firem.

Toyota patří k těm automobilkám, kterých se až do léta problémy s nedostatkem čipů téměř nedotkly. Toyota začala dodávky komponentů lépe plánovat už asi před deseti lety, kdy havárie v japonské jaderné elektrárně Fukušima v roce 2011 způsobila širší potíže se zásobováním. Tehdy si Toyota uvědomila, že nedostatek čipů nelze vyřešit v krátké době, a proto si začala u těchto komponentů vytvářet vysoké zásoby. A to se nyní ukazuje jako strategie, která funguje.

Mnoho firem v této branži používá systém just-in-time. To znamená, že komponenty od dodavatelů objednávají tak, aby se čas dodání zhruba kryl s časem montáže vozidla. Automobilka tak má čipy a další součásti k dispozici ve chvíli, kdy je skutečně potřebuje, takže si nemusí pronajímat velké a mnohdy i drahé sklady.

Nedostatek polovodičů se loni začal objevovat po silném růstu poptávky po elektronice. Lidé, kteří kvůli uzávěrám zavedeným ve snaze zpomalit šíření nového koronaviru byli nuceni trávit prakticky celý volný čas doma, začali nakupovat nejrůznější elektroniku. Továrny na mikročipy jely na plné kapacity a když nemohly vyrábět více, začaly upřednostňovat výrobce elektroniky před automobilkami.

Od léta se ale mnohé změnilo. Toyota tento týden oznámila, že kvůli nedostatku čipů snižuje plánovanou celosvětovou produkci na listopad až o 15 procent, což je zhruba 150.000 vozů. Celoroční plán ale nemění a nadále očekává, že vyrobí kolem devíti milionů aut. Nedostatek čipů donutil na přelomu srpna a září zastavit výrobu i závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně.

Na začátku října přerušila výrobu ve svém závodě ve Vídni italsko-americká automobilka Stellantis, která letos vznikla spojením francouzské PSA a skupiny Fiat Chrysler Automobiles (FCA). „Výroba se tam obnoví 2. ledna 2022,“ sdělil podnik. Stellantis ve Vídni zaměstnává kolem 460 lidí, kterým automobilka zkrátila pracovní dobu.

Německo, kde má automobilový průmysl velmi silné zastoupení, je nyní na začátku druhé vlny přerušování výroby v důsledku nedostatku čipů. Například Opel jednu ze svých továren otevře až v lednu, což pro něj znamená nejdelší takovou odstávku v historii. Přerušení činnosti ze stejného důvodu oznámily v Německu také automobilky Volkswagen, Ford, BMW a Daimler. Ze skupiny Volkswagen se omezení výroby nyní týká i české automobilky Škoda a španělské Seat, v obou případech se podle situace počítá s omezením výroby až do konce roku.

Relativně dobře krizi kolem čipů zvládá i jihokorejská automobilka Hyundai. Ta letos v některých továrnách také přerušila výrobu, její provozní ředitel José Muňoz ale novinářům asi před měsícem řekl, že situace už se zlepšuje. Nejhorší byly pro Hyundai měsíce srpen a září. „Výrobci čipů reagují opravdu velmi rychle,“ řekl a dodal, že například americký výrobce čipů Intel nyní investuje spousty peněz do rozšíření výrobních kapacit.

Spolu s Toyotou a Teslou patří Hyundai k hrstce automobilek, které navzdory nedostatku čipů dokázaly výrobu zvýšit, uvedla agentura Reuters. Hyundai se přesto rozhodl, že začne vyvíjet vlastní čipy, aby do budoucna snížil závislost na externích dodavatelích.

Související články

Témata
21. 10. 2021 15:53
Re: pravda
zase to zásobování na rok je na vlnách ekologie, je rozdíl jestli do továrny jezdí deset kamionů nebo 200.
21. 10. 2021 15:48
Re: jaké překvapení
bentley umí vyrobit fire motor, který má náplň 2l oleje?
21. 10. 2021 14:38
Re: Hloupí manažeři
Tiež robíme automotiv a žiaľ aj VW. A nehanbia sa poslať pampflet že "doba je zla, sice nič neberieme, ale záväzky z vašej strany platia a keby ste nedajbože chceli niečo vo vyrobe zmeniť alebo zmeniť dodávateľa, je potrebné opätovne schválenie...." keketi, garantujes im ze mas pre nich rezervovane kapacity + 15%. Ale ked nic neberu tak pohoda, lebo ty ludia a stroje nestojia nic ked nevyrabaju.....
21. 10. 2021 10:06
Re: Hloupí manažeři
hehe, to je bezne si vo vacsine velkych firiem.
Ale alibizmus ludi v automotive a arogantny pristup VW je vseobecne znamy.
21. 10. 2021 08:08
Re: Hloupí manažeři
Promiň, dělám v energetice a to je jako by jsi popisoval naši - nadnárodní společnost :) jsou schupni vypláznout miliony za nesmysly, ale věci za pár kaček, které potřebujeme k žití- "není to zahrnuté v plánu" ...se pak poser, operativní řešení-nula od nuly pošla!

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud