Rudá vlajka zavlaje nad Českem. Už má ceny a přiveze i spalovací sedan a SUV
V letošní záplavě čínských značek mířících na náš trh se objevuje také ta nejstarší. Hongqi má silně komunistické začátky, v posledních letech se ale plně oddalo trhu. Čechům nabídne prémiové vozy se spalovacími motory i elektromobily.
Historie automobilové výroby v Číně sice sahá až do počátku minulého století, oficiálně je tou nejstarší značkou právě Hongqi. Úplně první vůz nazvaný Dongfeng CA71 vyrobila automobilka FAW (První Automobilka) v roce 1958 a nenese žádnou spojitost se současnou značkou Dongfeng. Hongqi stejné automobilky následovalo o něco později ve stejném roce a i tady se název silně inspiroval v komunistické propagandě. Zatímco Dongfeng vychází z hesla „východní vítr převládne nad západním“, Hongqi je snadněji rozklíčovatelná „Rudá vlajka“.
Právě Hongqi bylo od založení zvoleno jako vůz politbyra a vozit se v něm mohli jen členové vládnoucí strany. Jde tedy o tamní obdobu Tatry nebo Zilu a auto, které jste jako civilista nechtěl večer vidět zaparkované před svým domem. Paradoxně ale vlajka od počátku dodávala vozy také taxikářům a dokonce i pick-upy údržbářům.
I v novodobé historii v mnohem otevřenější Číně byl prodej modelů této značky velmi limitovaný. Některé si stále mohli koupit jen výše postavení členové strany, pár novinek se ale poprvé dostalo také do volného prodeje, avšak bez úspěchu. Od roku 1991 byla většina vozů značky postavena na základech modelů Audi, Lincoln nebo Toyota, často s minimálními vizuálními rozdíly. To hlavní ale nesl každý model Hongqi. Tedy protáhlou rudou „vlajku“ na kapotě, a znaky Hongqi na zádi, vyvedené v rukopisu samotného Mao Ce-Tunga, což platí dodnes.
V roce 2018 automobilka FAW ohlásila novou strategii a modelovou ofenzívu, se kterou si první čínská prémiová značka hodlala získat privátní klientelu. Kromě spalovacích modelů se objevily také hybridní a elektrické a to i v nižších patrech nabídky. Sázka se vyplatila, protože z 33.000 prodaných kusů v roce 2018 bylo 100.000 už ten následující a loni už se jen v Číně prodalo přes 386.000 vozů s vlajkou na kapotě. Mezitím se rozjel i export, který v Evropě začal s jedním elektrickým modelem v Norsku.
No a letos se dočkají i Češi, protože stejný importér, který k nám vozí auta koncernu Dongfeng nabídne i Hongqi. Na podrobnosti jsme se importéra ptali, ale zatím je prý na jejich zodpovězení brzy. Nevíme tak, kdy bude prodej zahájen a jak bude vypadat prodejní a distribuční síť. Na webu už však svítí ceník prvních pěti modelů pro náš trh. Proti původním očekáváním k nám nemíří jen elektrické modely, ale hned tři jsou spalovací.
Nejlevnějším je SUV HS3, velikostně podobné první Škodě Kodiaq, které má pod kapotou přeplňovanou patnáctistovku o výkonu 124 kW. Poháněna jsou jen přední kola, převodovka je sedmistupňová dvouspojka a ceník slibuje docela slušnou výbavu. Varianta je k dispozici jediná, za 939.900 Kč.
Zajímavé je, že Hongqi k nám uvede i spalovací sedan H5, což je kategorie opravdu na pokraji vyhynutí. Překvapivě jej nepohání patnáctistovka, ale dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec o výkonu 165 kW. Poháněna jsou opět přední kola a přenos síly zajišťuje osmistupňový automat s hydroměničem od Aisinu. Výbava je opět bohatá a varianta jediná, za 999.900 Kč.
Větší spalovací SUV HS5 velikostně lehce přerůstá současný Kodiaq a i zde najdeme přeplňovaný dvoulitr se 185 kW. Poháněna jsou všechna kola, převodovka je blíže nespecifikovaný osmistupňový automat. V jediné dostupné výbavě je třeba čalounění kůži Nappa a Alcantarou, průhledový displej, 360° parkovací kamera, výhřev a ventilace předních sedadel, výhřev těch zadních, dvouzonová automatická klimatizace a celá řada moderních bezpečnostních systémů. Za jedinou dostupnou variantu si importér řekne o 1.144.900 Kč.
Elektromobily jsou dva a tím levnějším je sedan EH7, který je dostupný ve dvou verzích. Základ má pohon zadních kol, výkon 253 kW a baterii o kapacitě 85 kWh, která se má do 80 % dobít za 25 minut. V ceníku je za 1.349.900 Kč, zatímco dražší varianta startuje na 1.729.900 Kč. Ta už ale nabídne pohon všech kol, výkon 455 kW a baterii se 111 kWh, opět s možností dobít do 80 % za 25 minut. Nejdražším vozem v nabídce je elektrické SUV EHS7, které nabízí totožné technické údaje jako menší sedan. V nabídce jsou tedy obě varianty, za tu s menší baterií o kapacitě 85 kWh se platí 1.479.900 Kč, za 111 kWh už 1.899.900 Kč.

Zdroj: Hongqi I Foto: Hongqi, video: Hongqi