Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Největší obojživelné vozidlo na kolech sloužilo ve Vietnamu

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Motorový rekordman má čtyři motory, nosnost 100 tun a provozní životnost přes půl století – to vůbec nejsou špatné parametry. Z výjimečností těžila americká armáda při ozbrojených konfliktech.

Velení americké armády potřebuje udržovat akceschopnost vojáků po celém světě bez ohledu na místo určení. Operace doprovázené transportem mužstva a techniky z moře na pevninu probíhají pomocí motorových člunů s výkonnými motory, což není v řadách U.S.Army nic neobvyklého. Cvičené jednotky jsou zvyklé na nejlepší vybavení, ovšem mimo všechny standardy i po letech ve výslužbě stále zůstává mastodontní obojživelné vozidlo schopné plavby.  

Kolový obr 4x4 jménem LARC-LX vznikl zásluhou volnomyšlenkářského vynálezce Roberta Gilmoura LeTourneaua. Americký vizionář prosazoval pro vojáky mimo jiné gigantické terénní soupravy určené k převozu nákladu a dalším naivním projektem bylo právě největší obojživelné vozidlo, jaké kdy někdo vyrobil.

Futuristický velikán vstoupil do vojenské služby v roce 1952, první bojová akce nastala po 15 letech až na druhé straně zeměkoule – v roce 1967 ve Vietnamu. Příslušníci ozbrojených sil USA měli obojživelný transportér k službám skoro celých 50 let. Postupem času byly některé exempláře prodány civilním zákazníkům, proto několik dochovaných obojživelníků funguje dále v provozu. Některé lákají turisty a zbytek úspěšně plní úkoly námořní logistiky. Americký prodejce lodí dokonce nabízí ke koupi použitý LARC-LX z roku 1970 za 50.000 dolarů (1,1 milionu Kč).

Video se připravuje ...

Status největšího vyráběného obojživelníka dokazuje délka stroje 19,1 metru, šířka 8,1 metru a výška 5,9 metru. Hromadu železa o celkové hmotnosti 100 tun poháněly čtyři motory GM 6-71 o celkovém výkonu přes 1000 koní (735 kW) při dojezdu na souši 240 kilometrů a ve vodě zhruba polovinu. Kapacita palivové nádrže dosahovala 2271 litrů. Prázdný LARC-LX mohl po zemi ujíždět rychlostí max 24,5 km/h, po vodní hladině se tempo snižovalo na 12,1 km/h. Pětičlenná posádka si mohla troufnout na 60% stoupání v krajině o venkovní teplotě od -30 to +50 °C.

Každý ze čtyř dieselových motorů roztáčel jedno kolo řízené řidičem zcela samostatně. Stotunový off-road dokázal prakticky kudykoliv uvézt zcela abnormální zátěž, protože náklad mohl dosahovat hmotnosti dalších 100 tun. Všechna řízená kola dovolovala otáčet nápravy v opačném směru, užitečnou funkcí bylo také kráčení do strany podobné chůzi kraba.

Typická mise amerického přízraku spočívala v transportu těžké techniky na břeh, kde docházelo k bezodkladné přípravě prostředí pro vylodění dalšího vybavení armády. Kromě buldozerů, rypadel a nákladních aut LARC-LX navážel tanky či bojová vozidla. Na palubu obojživelného kolosu se vmístilo až 200 uniformovaných mužů a žen.

Neobyčejně přerostlé automobily dosloužily vojsku v roce 2001 po nástupu ještě větších, a hlavně modernějších vznášedel. Kolové čtyřkolky překvapily nízkou potřebou údržby a vysokou spolehlivostí. Ze čtyř motorů stačily dva funkční, aby se LARC-LX posunoval vpřed. Vynálezce LeTourneau mohl být pyšný i za efektivitu, protože motory spotřebovaly zhruba 143 litrů za hodinu provozu, což bylo v daném měřítku prý slušné. Novější vznášedla LACV-30 zvládla spálit i téměř sedmkrát více paliva při nepříjemném víření prachu a vody turbínovým pohonem.

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme