Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Žlutý cirkus má nové auto. Ikonické trabanty nahradí ukrajinský obojživelník

Ondřej Mára
Diskuze (4)

Výpravy Dana Přibáně s jeho žlutými trabanty, ve kterých dokázal objet celý svět, se proslavily v Česku i za hranicemi. Na příští výpravě však trabanty nahradí ještě něco podivnějšího.

Pokud jste někdy sledovali rozhovory s Danem Přibáněm, pravděpodobně jste ho už nesčetněkrát slyšeli odpovídat na otázku, proč si na své výpravy vybral právě trabanty. A pokud odhlédneme od nízkých cen a (relativně) jednoduché techniky, jedním z pádných argumentů byla také snaha ukázat, že cestovat se dá prakticky s čímkoliv. A to klidně i s trabantem, který je pro většinu z nás symbolem toho nejhoršího možného cestovatelského auta.

Na příští cestu si však žlutý cirkus, jak bývají výpravy pod vedením Přibáně označovány (ostatně vymyslete lepší název pro kolonu složenou ze žlutých trabantů, Malucha a Jawy), vybral auto, které by mělo být ještě horší. První ukázku jsme dostali již na konci posledního filmu, který uzavřel výpravu původní expedice kolem světa, ta nám ale mnoho neprozradila.

Na oficiální odhalení jsme si tak museli počkat až do včerejšího večera, kdy se na facebookovém profilu Trabantem napříč kontinenty objevilo video, které nový stroj odhaluje v plné kráse. I když s tou krásou to možná trochu přeháníme. Autem pro nové expedice se totiž stal ukrajinský obojživelník LuAZ 967, původně vyvinutý pro armádu, který není zrovna moc hezký, pohodlný ani praktický.

Jak uvádějí autoři: „Luaz 967, v něčem pravý opak trabantu, protože o něm většina lidí nikdy neslyšela, v mnohém naopak trabant jak vyšitý. Je stejně malý, vznikl za hodně zvláštních podmínek, a jestli něco není, tak pohodlný. Naopak, trabi je proti němu luxuní limuzína.“ A když už někdo označí i trabant za limuzínu, pak už je asi co říct.

LuAZ je ovšem auto, které nejspíš potěší každého minimalistu. Nemá totiž nic, co není nezbytně nutné. Postrádá střechu, topení, dveře, má jen jeden stěrač a na jeho sedačky, které jsou vtipně ukryté v podlaze, se posádce vejde jen „půlka zadku“, jak zazní ve videu.

Na rozdíl od trabantů má ale LuAZ 967 čtyřválcový motor, přiřaditelný pohon všech kol a dokonce umí i plavat. Rozhodně se od něj ale nedá očekávat, že by podával kdovíjaké výkony. Jeho vzduchem chlazený vidlicový čtyřválec měl totiž v prvních letech výroby objem pouze 887 kubických centimetrů a nabízel nejvyšší výkon 22 kW, což stačilo k maximální rychlosti 70 km/h na silnici a 3 km/h na klidné vodní hladině. O pohon na vodě se totiž stará pouze vzorek pneumatik.

V roce 1968 se LuAZ 967 dočkal drobné modernizace, během které byl objem motoru zvětšen na 1197 kubických centimetrů a výkon vzrostl na 27 kW. V roce 1972 pak do výroby zamířila modernizovaná verze LuAZ 967M, vyráběná údajně až do roku 1991, která nabídla výkon až 37 kW. Maximální rychlost tak vzrostla na 75 km/h na silnici, rychlost plavby se ale nezměnila. Novinkou však byla nová elektroinstalace a dvouokruhový brzdový systém.

My bohužel nevíme, z jakého roku je nový vůz žlutého cirkusu. Myšlenka na jeho pořízení však měla vzniknout již během výpravy do Jižní Ameriky a pořízen byl na Ukrajině dokonce již v roce 2014. Následující úspěchy filmů a seriálů s trabanty však motivovaly jejich autory k dokončení cesty kolem světa. A teprve nyní se připravují na další výpravu v novém voze, který získal přezdívku „Žlutá žába“.

Bohužel zatím nevíme, kdy a kam povede nová cesta. Autoři už ale prozradili, že se na ní vypraví opět ve dvou vozech a oba bude zdobit žlutá barva. Evidentně se tak máme na co těšit.

Ondřej Mára
Diskuze (4)

Doporučujeme

Avatar - cascadia2
4. 3. 2021 01:40
Re: No nevím,
Trabanti jsou nejlepší, těším se, že zas někam pojedou. Kardungla gompa bylo nejlepší :-[]
Avatar - JirkaV8
3. 3. 2021 21:51
Re: No nevím,
Trabanti byli populární i proto, protože každý auto znal. Trabant byl synonymem, že to už nejde. Tady s neznámýma autama se daný efekt vytratí. Budou to proto muset dohánět na o to zajímavějších situacích, srandách, zážitcích, trase ... Možná když to skombinují s vírníkem a jiné věci. Osobně panu Přibáňovi ale fandím, zejména potom, jaké fiasko předvedl podvodný finanční zloděj Havlíček při snaze reinkarnovat Tatru a přiživit se na ní.
3. 3. 2021 13:03
Re: No nevím,
Na veteranskych znackach by to melo jit bez problemu, ne? Me by spis zajimalo, jak to chteji prezit, vzhledem k tomu jak na posledni ceste Dan chytl zanet pistele. Predpokladam, ze pojedou se strechou, ale i tak si nedokazu v tom predstavit prejezd kontinentu. No nechame se prekvapit :-)
3. 3. 2021 10:42
No nevím,
asi by se s tím dalo jezdit v Ugandě, ale vzhledem k tomu, že 50 let staré vojenské vozidlo původem z Ukrajiny nelze dnes v EU legálně registrovat k provozu (v tomto případě nejen kvůli emisním předpisům, tohle u nás nebylo nikdy k provozu homologováno), tak mi to nepřijde zrovna jako dobrý nápad.
Nevím, jestli může Ministerstvo dopravy poskytnout nějakou speciální výjimku k provozu, aby start výpravy vůbec mohl proběhnout z Prahy...

Nedávno tady pan redaktor Vaculík upozorňoval, čeho všeho se dopustí ten, kdo si u svého Kodiaqu nechá o centimetr rozšířit rozchod kol. Takhle zpráva vzhledem k tomu působí jako z jiného světa.