
Německý trh v krizi: Prodejci jen předstírají dobré výsledky
Zprávy z Německa neustále hovoří o tom, jak zdejší trh s novými automobily statečně bojuje s krizí. Statistiky prodejů ale už nehovoří o tom, že mnohé prodané vozy vlastní sami dealeři nebo samy automobilky.
Podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) na německém trhu vzrostly prodeje nových aut během šesti měsíců letošního roku o 0,7 %. I tento údaj se zdá pozitivní ve srovnání se 20% poklesem prodejů na italském trhu a 14% propadem francouzského trhu.
V Německu se ale neprodá tolik nových aut, jak se dle statistik zdá. Vlastníky 87.454 v červnu prodaných automobilů totiž jsou dealeři nebo automobilky. To odpovídá 29 % prodaných vozů vůbec. Za šest měsíců letošního roku v Německu vlastní prodejci a výrobci 479.385 aut, o 11 % více než rok předtím.
Mnoho již registrovaných vozů se následně prodá jako ojeté, přestože mají najeto minimum kilometrů. Jejich cena takto může klesnout o více než pětinu. I tímto způsobem prodejci reagují na nízké ceny aut z jihoevropských trhů, kde prodeje výrazně klesají. Například jedno z BMW 316d prodávaných na severu Itálie je o 16 % levnější než srovnatelný vůz v Německu.
Němečtí prodejci aut si všimli, že jejich klienti během letošního léta více smlouvají o ceně než kdy dříve. Zákazníci dealerům běžně ukazují, jaké ceny jim nabídli v ostatních showroomech, popřípadě chtějí automobil koupit za takovou cenu, za jakou je nabízeno v zahraničí. Tím klesají marže prodejců a také jejích zisky.
Dle německého magazínu Autohaus činila v Německu během července běžná sleva na nový vůz 12 %. Naposledy byly slevy tak vysoké v srpnu 2010. Například Fiat zde na svá auta v průměru nabízí slevu 14,7 %, PSA Peugeot-Citroën pak 14,1 %.
Prodaná auta zůstávají u dealerů také v USA. Například BMW se zde v červenci stalo nejprodávanější luxusní značkou jen díky tomu, že mezi prodané vozy zařadilo i ty, které zůstaly u prodejců. Sami dealeři tvrdí, že takových automobilů je několik stovek.