Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Neoplan Tourliner v Česku: Premiéra

Přepracování panelu vlevo umožnilo větší odkládací prostory
Zvýšená střední ulička snížila schůdek směrem k sedadlům
Stropní moduly nabízejí velkou šířku, která je u turistického autobusu velmi důležitá
Neoplan Tourliner
14 Fotogalerie
Diskuze (0)
Do pražských Holešovic zavítal zmodernizovaný zájezdový autobus Neoplan Tourliner. Poprvé jsme jej viděli loni na IAA v Hannoveru.

Brzy se otevře turistická sezona a s ní také naroste hustota autobusové přepravy na delší vzdálenosti. Proto české zastoupení značky MAN Truck & Bus naplánovalo tuzemskou premiéru coache na letošní veletrh cestovního ruchu Holiday World.

Čtrnáct let

Původní řada Tourliner měla premiéru již v roce 2003. Od počátku dokázal přesvědčit tento autokar určený pro delší zájezdové trasy díky svému vysokému komfortu, velkolepému prostoru, elegantnímu vzhledu a vysoké hospodárnosti. Brzy se usadil po celé Evropě jako levnější alternativa ostatních modelových řad Neoplanu.

Dvanáctimetrová premiéra

Na letošním veletrhu cestovního ruchu se v Holešovicích představila základní 12,113metrová varianta s konfigurací sedadel 44+1+1. Pro cestující byly k dispozici zavazadlové schránky o celkovém objemu přibližně deset metrů kubických. Na první pohled nás zaujala modernizovaná aerodynamika autobusu a změněné světlomety. Značné poklady se skrývaly uvnitř v podobě velkého množství bezpečnostních asistentů jako například systém nouzového brzdění EBA (Emergency Brake Assist), sledování pozornosti řidiče a systém bdící nad udržováním vozidla v jízdním pruhu. V řadě Tourliner si premiéru odbývá volnoběžka nazvaná Efficientroll. Autobus byl rovněž vybaven automatickým přepínáním tlumených a dálkových světlometů. V bixenonovém provedení by měly řidiči poskytovat maximální přehled v noci.

Rodina Neoplan

Poslední úprava vnější karoserie s čelní kupolí vinoucí se až do střechy a světlomety s černým pozadím dávají jasně najevo, že přijíždí pravý Neoplan ve stylu Sharp cut designu. Vůz tak umožňuje zachovat vizuální jednotu prémiového vozového parku při jeho doplnění o zájezdový autobus ze segmentu standardních autokarů.

Nově tvarované přední světlomety s denním svícením budou zdobit nejen řadu Tourliner, ale také všechny modelové řady tohoto výrobce zájezdových autobusů. Místo současného stříbrného pozadí zde bude vozům nově moderní vzhled propůjčovat černá barva. Navíc přibývá denní svícení v provedení LED, které je pojato jako světelný prstenec okolo tlumeného světla. Takové provedení je známé především ze sportovních vozů.

Zlepšeno pro cestující

Díky rovné podlaze má provozovatel mnoho možností, jak tento univerzální autobus ideálně nakonfigurovat pro vlastní podnikatelský záměr. Kromě toho se cestující pohodlněji dostanou k sedadlům i policím na zavazadla, neboť střední ulička byla zvednuta. Pro nasazení na dálkových linkách je pro varianty s levo- i pravostranným řízením dostupný výtah pro vozíčkáře v kombinaci s možností přemístění až šesti řad sedadel na kolejničkách k sobě s cílem získání místa až pro dva vozíčky.

Snížení spotřeby nafty

Díky novému provedení exteriéru došlo ve srovnání s předchůdcem ke snížení aerodynamického odporu o více než pětinu na hodnotu cW = 0,36. Kromě zaoblenějšího exteriéru došlo k úpravě vnějších zpětných zrcátek, která kromě snížení odporu vzduchu přinesla řidiči lepší výhled.

K výhodné ekonomice provozu přispívá modernizovaný šestiválec D2676 LOH s vyšším výkonem i točivým momentem. Díky tomu lze volit těžší převod diferenciálu, který nově dosahuje také hodnoty i=2,73. Výrobce rovněž upravil strategii řazení. Dále je dostupná nová generace topografického tempomatu Efficientcruise.

Pro řidiče

V rámci modernizace také nastaly změny na bočním panelu s ovládacími prvky. Řidič má k dispozici odkládací místa včetně prohlubně pro láhev či na dokumenty formátu A4. Zábavní systém představuje druhá generace Multi Media Coach (MMC) ve dvou možných provedeních MMC Basic či MMC Advanced s pěti- resp. sedmipalcovými monitory. Novinku tvoří možnost zadání jazyka či propojení se dvěma smartphony.

Neusne

Premiéru si v řadě Tourliner odbyl asistenční systém sledující pozornost řidiče. MAN jej příznačně nazývá Attentionguard. Cílem tohoto systému je včas rozpoznat klesající pozornost řidiče a v případě potřeby mu dát varovný signál. Nejdříve je vizuální, pak akustický a nakonec i brněním v sedadle. Do řízení však nezasahuje.

Proti převrácení

K pasivní bezpečnosti přispívá zesílená struktura skeletu, která splňuje normu o převrácení autobusu ECE R66.02 platnou od podzimu letošního roku. K tomu účelu musí nástavba pojmout o polovinu větší energii nárazů při převrácení, což MAN dosahuje pomocí patentované technologie Rohr-in-Rohr a díky užití vysokopevnostní oceli. Tourliner disponuje navíc dvěma mimořádně stabilními rameny chránícími nástavbu při převrácení v oblasti B-sloupku a zádi.

Začít diskuzi