Pět tisíc kilometrů na plný plyn bez jediné poruchy. Dvě wankelové Mazdy RX-8 během zátěžového testu před dvaceti lety dosáhly čtyřiceti světových rekordů.
Mazda RX-8 je posledním čistě spalovacím autem se slavným rotačním motorem podle původní konstrukce Felixe Wankela. Dodnes je u automobilových nadšenců vyhledávanou ojetinou, protože si stále drží nízkou cenu, za kterou nabízí tu asi nejlepší řidičskou koncepci – motor vpředu, manuální převodovku a pohon zadních kol se samosvorným diferenciálem. Minimální růst hodnot má však své důvody, zejména oproti svým dobovým konkurentům je pořád levná.
Poslední evoluce kupé modelů RX od japonské značky je totiž pověstná až chronickou nespolehlivostí s původem v choulostivém exotickém motoru i mnohdy špatné údržbě zbytečně šetřících provozovatelů. Jenže i jedno z těch nejméně povedených moderních aut může být překvapivě spolehlivé, pokud se s ním zachází správně. Mazda RX-8 potřebuje pořádnou zátěž, aby se wankel vypaloval od karbonových úsad a pracoval bez zaváhání.
Ideální ukázkou je připomínka rekordní jízdy, jakou Mazda absolvovala se dvěma RX-8 už v roce 2004. Letos na podzim to bude dvacet let od chvíle, kdy japonská kupé vyjela na oválnou testovací dráhu v dolnosaském Papenburgu a s dvourotorovým wankelem 13B-MSP Renesis o 170 kW (231 koních) během 24 hodin ujely více než 5000 kilometrů na plný plyn. Historicky to bylo poprvé, co rotační motor čelil takto náročnému testu.
Mazdy RX-8 během celého dne na vysokorychlostní dráze dosáhly průměrných rychlostí 215,934 a 212,835 km/h a mezinárodní automobilová federace FIA následně potvrdila celkem 40 mezinárodních rekordů v kategoriích A (speciální vozy) a B (sériová vozidla) za dosažení nejvyšších zaznamenaných průměrných rychlostí za čas nebo vzdálenost. Za jejich volanty se přitom střídalo patnáct motoristických novinářů z jedenácti zemí. Během testu současně projely silným deštěm.
Obě mazdy byly produkčními vozy, ale byly vybaveny skořepinovým sedadlem pro řidiče s pětibodovým bezpečnostním pásem a ochranným rámem v kabině pro zmírnění následků možné havárie. Jedna z nich navíc disponovala i přídavnou palivovou nádrží a 19“ koly. Standardně se Mazda RX-8 prodávala na 17“ a 18“ kolech.
Mazda RX-8 se vyráběla v letech 2003 až 2012 a její málo spolehlivý wankel Renesis nasbíral řadu prestižních ocenění, včetně čtyř cen „International Engine of the Year Awards“. V Česku se prodávala se dvěma motorizacemi – slabší o 141 kW (192 koních) a silnější o 170 kW (231 koních).