Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Netradiční hitparáda: Motorky s největším točivým momentem

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)

Točivý moment představuje spolu s výkonem veličinu charakterizující vlastnosti motoru. Ve světě motocyklů se tím nejvyšším točivým momentem mohou pochlubit především cestovně laděné stroje, i když lze narazit i na výjimky.

Při snaze vyzdvihnout jisté přednosti spalovacích motorů je nejčastěji zmiňována nejvyšší hodnota výkonu, zatímco točivý moment zůstává často stranou. V praxi je přitom možná právě druhá zmiňovaná veličina důležitější.

 

Motor s vysokým točivým momentem dostupným v širokém rozpětí otáček je totiž uživatelsky příjemnější než motor s nižším točivým momentem dostupným v užším pásmu otáček. Důkazem ostatně mohou být motocykly, které v současnosti disponují nejvyšší hodnotou točivého momentu. Většina z nich totiž představuje pohodlné cestovní stroje.

 

 

 

BMW v roce 2010 představilo výjimečné cestovní motocykly K 1600 GT a GTL s řadovými šestiválci napříč zavěšenými v hliníkovém rámu. V současnosti nabízí německý výrobce vedle této dvojice ještě odvozené modely K 1600 B a K 1600 Grand America.

 

Srdcem těchto motocyklů je řadový šestiválec o objemu 1649 cm3 se čtyřmi ventily na válec a elektronickým vstřikováním paliva. Tato pohonná jednotka disponuje výkonem 118 kW (160 k) při 7750 min-1 a točivým momentem 175 N.m při 5250 min-1. O přenos těchto hodnot na zadní kolo se stará šestistupňová převodovka a kardan.

 

Podvozek všech BMW K 1600 s rozvorem kol 1618 mm využívá osvědčené systémy odpružení Paralever a Duolever podpořené systémem elektronického přizpůsobení tlumičů ESA II, který upravuje jejich charakteristiky dle aktuální jízdní situace.

 

BMW K 1600 GT v rámci rodiny řadových šestiválců představuje nejsportovněji stylizovaný, i když stále především komfortní cestovní stroj. BMW K 1600 B je typický Bagger s ladnými liniemi. BMW K 1600 GTL a především K 1600 Grand America jsou ve všech ohledech luxusními cestovními motocykly.

 

Motocykly, jejichž pohotovostní hmotnost se pohybuje od 334 do 364 kg, se mohou mimo jiné pochlubit systémem pro automatické udržování rychlosti, vyhříváním rukojetí řídítek, vyhřívanými sedly nebo audiosystémy s přípravou pro navigaci. Pro velká cestovní BMW s řadovým šestiválcem přitom není probléme jízda rychlostí kolem 200 km/h.

 

 

 

Honda uvedla první generaci stroje, který dnes celý svět zná jako Gold Wing, v polovině sedmdesátých let. Tehdy se jednalo o model GL1000, který měl být původně strojem spíše sportovního ražení, ale nakonec se poměrně rychle vyprofiloval v oblíbený stroj cestovatelů, jenž je od konce osmdesátých let poháněn výhradně plochými kapalinou chlazenými šestiválci.

 

Honda GL1800 Gold Wing ve své aktuální podobě měla premiéru na podzim roku 2017 jako zcela nový stroj, jehož základem zůstává plochý šestiválcový motor, ale oproti svému předchůdci i přes neuvěřitelně rozsáhlou výbavu představuje o mnoho lehčí a výrazně agilnější motocykl s téměř sportovní vizáží.

 

Horizontálně uložený šestiválec s protiběžnými písky, z nichž je každý vybaven čtyřmi ventily, má objem 1833 cm3. Maximální výkon 93 kW (126 k) je k dispozici při 5500 min-1, maximum točivého momentu 170 N.m je dosaženo při 4500 min-1. Šestiválec je vybaven elektronicky řízenou škrticí klapkou a nabízí čtyři jízdní režimy, které nesou označení Tour, Sport, Econ a Rain.

 

Manuální převodovka je šestistupňová, zatímco nová dvouspojková převodovka (Dual Clutch Transmission – DCT) disponuje sedmi rychlostními stupni. U ní jsou charakter ovládání spojek, rychlost řazení a hladiny otáček pro řazení/podřazování přizpůsobené pro jednotlivé jízdní režimy. Převodovka také disponuje funkcí pomalého popojíždění vpřed i vzad.

 

Honda GL1800 Gold Wing s rozvorem kol 1695 mm má celkovou délku 2475 mm, resp. 2575 mm ve verzi „Tour“. Předchozí model vážil 413 kg (s náplněmi) a hmotnost aktuální generace s náplněmi činí 365 kg. Verze Gold Wing Tour váží 379 kg (s náplněmi) a verze s DCT a airbagem váží 383 kg (s náplněmi).

 

 

 

Harley-Davidson v současnosti nabízí své stroje v rámci modelových řad Street, Sportster, Softail, Touring a Trike, které každoročně doplňuje několik exkluzivních modelů v podání divize Harley-Davidson Custom Vehicle Operations (CVO).

 

Točivým momentem vynikají u značky Harley-Davidson především motocykly zastupující modelové řady Softail a Touring spolu s tříkolkami Trike, jejichž vidlicové dvouválce o objemu 1,7 až 1,9 l disponují hodnotami od 145 do 166 N.m. Absolutní vrchol pro modelový rok 2019 však představuje jeden jediný model z produkce divize CVO.

 

Harley-Davidson CVO Road Glide s motorem Milwaukee-Eight 117 o objemu 1923 cm3 je v současnosti naprostým vrcholem v nabídce severoamerické značky nejen v oblasti točivého momentu. Ten má přitom maximum 171 N.m při 3750 otáčkách za minutu. Nejvyšší výkon Harley-Davidson již tradičně neuvádí.

 

Vedle své pohonné jednotky se Harley-Davidson CVO Road Glide může pochlubit i výrazným designem, který podtrhuje štíhlé přední 21palcové kolo, kapotáž se žraločím výrazem i použité kombinace barev. Standardem je pro tento exkluzivní model mimo jiné i moderní informační a zábavní systém systém Boom! Box GTS.

 

 

 

Indian Motorcycle je v současnosti značkou, patřící od roku 2011 pod křídla Polaris Industries. Výrobu zcela nově vyvinutých motocyklů Indian tento koncern spustil v roce 2013 a od té doby jejich nabídku neustále rozšiřuje.

 

V současnosti hrají v nabídce značky Indian prim především stroje, které jsou více či méně typickými zástupci kategorií cruiser a bagger, ale vedle nich stojí i luxusní cestovní modely. S výjimkou modelů řad FTR1200 a Scout jsou všechny modelové řady od Chief přes Springfield a Chieftain až po Roadmaster poháněny shodným motorem Thunder Stroke 111.

 

Vzduchem chlazený vidlicový dvouválec o objemu 1811 cm3 disponuje maximálním točivým momentem 161,6 N.m při 3000 min-1. Indian podobně jako Harley-Davidson neuvádí nejvyšší výkon. Motor spolupracuje s šestistupňovou převodovkou a jeho síla je na zadní kolo přenášena pomocí ozubeného řemenu.

 

Indian Chief Dark Horse a Chief Vintage představují dvojici vstupních modelů do svět motoru Thunder Stroke 111. První z této dvojice sází na temný styl, který umocňuje jeho černá barva i samotné označení. Druhý model se pak prostřednictvím svého vzhledu se sedlovými brašnami z pravé kůže, z níž je i sedlo, drátěnými koly a pneumatikami s bílým boky vrací do minulosti.   

 

 

 

Kawasaki od dob svých slavných dvoutaktních tříválců Mach III a IV z přelomu šedesátých a sedmdesátých i legendární čtyřtaktní čtyřválcové devítistovky Z1 z první poloviny sedmdesátých let patří k výrobcům nejvýkonnějších a nejrychlejších silničních motocyklů.

 

Model ZZR1400, který je přímým pokračovatelem linie sahající plynule od Ninja ZX-12R a ZZ-R1200 přes ZZ-R1100, ZX-10, GPZ1000RX, GPZ900R a Z1000 až k slavné Z1, je toho díky svým výkonům naprosto dokonalým důkazem. Zároveň se řadí mezi motocykly, jejichž motor se může pyšnit i nadprůměrným maximem točivého momentu.

 

K pohonu aktuálních provedení modelu ZZR1400 slouží atmosférický čtyřválec 1441 cm3. Tento motor disponuje nejvyšším výkonem 147,2 kW (200 k) při 10.000 min-1, resp. až 154,5 kW (210 k) při stejných otáčkách za využití náporového sání Ram Air. Točivý moment vrcholí hodnotou 158,2 N.m při 7.500 min-1. Tyto hodnoty míří k zadnímu kolu prostřednictvím šestistupňové převodovky.

 

Sportovně cestovní motocykl, jehož základem je rám z hliníkové slitiny, navíc nemá v dnešní době díky kombinaci své velikosti a především výkonům prakticky žádného přímého konkurenta snad s výjimkou modelu H2 SX z vlastní stáje značky Kawasaki.

 

 

 

Triumph Rocket 3 TFC, který byl odhalen na počátku května 2019 a je teprve druhým zástupcem nové divize TFC, využívá ke svému pohonu 2,5litrový řadový tříválec, který je v rámu uložen podélně. Nejvyšší výkon je zde 125 kW (170 k) a největší točivý moment je 221 N.m. Otáčky, při nichž je těchto hodnot dosahováno výrobce prozatím neuvádí.

 

Monstrózní motor modelu Rocket 3 TFC se pyšní skutečností, že představuje motocyklový motor s největším objemem, který je v současnosti vyráběn a zároveň má nejvyšší hodnotu točivého momentu mezi současnými sériovými motocykly.

 

Foto: BMW Group, Honda, Harley-Davidson, Indian Motorcycle, Kawasaki, Triumph Motorcycles

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)

Doporučujeme

Avatar - Hammunasakra
7. 5. 2019 08:58
Re: přenos hodnot na zadní kolo
https://www.autoforum.cz/…o-jde-predevsim/
pod machi(avelli)m je úpadek kvality ACZ docela zdrcující. Definitivně
dopos.anej novou nekvalitní diskuzní platformou. To že se často nedá
dohledat kdo na koho reagoval = to je takovej až fascinující nedostatek =
novinky :-)
Avatar - Beefcake
6. 5. 2019 19:05
H2R
Sa nerata ?
6. 5. 2019 12:28
Omezená rychlost
Pane kolego, kvůli turbulencím zejména od zadní sesle má Grand America
omezenu rychlost na 162 km/h, takže 200 km/h by bez zásahu omezovače
samozřejmě dosáhl, ale v silném větru bych to stran citelného vlnění
raději nepokoušel. Vlastní zkušenost. Co se týká GW, tak ten z obdobného
důvodu končí na 180 km/h, ale u něj alespoň nepíšete, že tu dvoustovku
dosahuje.
6. 5. 2019 09:58
přenos hodnot na zadní kolo
Citace: "..pohonná jednotka disponuje výkonem 118 kW (160 k) při
7750 min-1 a točivým momentem 175 N.m při 5250 min-1. O přenos těchto
hodnot na zadní kolo se stará šestistupňová převodovka a kardan..."

Tato formulace svědčí o hlubokém nepochopení pojmu točivý moment ze
strany autora článku. Už jsem p.Pavlůska několikrát upozorňoval, že
převodovka hodnotu momentu nepřenáší, ale naopak ji mění a to výrazně.
Je až neuvěřitelné, jak zásadní problém může pro odborného
motoristického redaktora představovat i takhle primitivní téma. Fakt
nechápu že to nechápe a místo aby se v tom snažil aspoň trochu
zorientovat, tak jen dál šíří bludy.

A podobně formulace "Motor s vysokým točivým momentem dostupným
v širokém rozpětí otáček je uživatelsky příjemnější než motor
s nižším točivým momentem dostupným v užším pásmu otáček" je sice
pravdivá, ale zní podobně jako že je lepší být zdravý a bohatý než
chudý a nemocný. Konkrétní hodnoty toho širokého rozsahu momentu autor
u žádného z motocyků z článku stejně neuvádí. Je pochopitelné, že
v souladu s heslem objem ničím nenahradíš budou mít velkoobjemové motory
příjemnější charakteristiku než otáčkami vyhoněné menší objemy


Ostatní renoncy, jako například tvrzení že každý píst v Gold Wingu je
vybaven čtyřmi ventily, už raději nekomentuju