Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Neustálé zvyšování hmotnosti nových aut nemá konce. Budeme potřebovat řidičák na náklaďák?

Mirek Mazal
Diskuze (101)

Rostoucí automobily začínají dosahovat limitu klasického řidičského oprávnění. Těžké kolosy mají vliv i na jízdní vlastnosti a bezpečnost provozu.

Aktuální vývoj zcela ignoruje evidentně užitečnější zaměření na snižování hmotnosti osobních vozidel doplněných vyladěnou infrastrukturou. Přesně v opačném procesu totiž vznikají těžší a výkonnější modely soustředěné na delší dojezd při nedotknutelném komfortu.

Hmotnost osobních vozidel roste, ale zajímá to někoho? Konstatovaný fakt míjí většinovou populaci vystačující si s využitím aut jako dopravních prostředků mezi dvěma destinacemi. Nedávné odhalení pětimetrového Volva EX90 bez ostychu doprovázelo uvedení hmotnosti blízké třem tunám, což je dvojnásobek prospěšné hmotnosti pro všechny předpoklady příjemné a ekonomické jízdy.

Legenda geniálních automobilových konstruktérů Colin Chapman dávno proslul radou „přidejte výkon a budete rychlí na rovinkách, uberte hmotnost a budete rychlí všude“. Pravdivé doporučení platí univerzálně a navždy pro všechny typy dopravních prostředků, přesto se automobily stávají stále obtloustlejšími kolosy – pominula doba kritiky dvoutunových novinek, nyní se tolerují třítunová monstra maskující zátěž posílenou technikou.

Více koní, newtonmetrů, airbagů ani asistentů nedokáže popřít fyziku, naopak řidiči za těžšími vícevrstvými skly odstřiženi od reality získávají falešný pocit nezranitelnosti a v případě potřeby zatočení nebo brzdění nastává šok. Range Rover Sport o hmotnosti zhruba 2,8 tuny zastaví z rychlosti 161 km/h zhruba po 108 metrech, zpomalení na 113 km/h znamená pořád dlouhou brzdnou dráhu 54 metrů. Přibližně o tunu lehčí Audi A6 Allroad 50 TDI zabrzdí z rychlosti 113 km/h o 10 metrů dříve, kdy necelé tři tuny Range Roveru Sport budou ještě uhánět rychlostí 48 km/h vstříc potenciální překážce.

Problém není o Range Roveru, názorný příklad platí pro všechna těžká auta nabídky od Mercedesu třídy G po Teslu Model Y. V souvislosti s protěžovanými elektromobily hraje prim udávaný dojezd, protože nabíjecí infrastruktura je aktuálně stále poddimenzovaná. Zásobovací kapacity pod podlahou vozidel eliminují malý počet pochybně funkčních nabíjecích stanic, ovšem velkokapacitní baterie opět jen přidávají hmotnost čili mění jízdní vlastnosti.

Potíž lze identifikovat v tom, že nízká hmotnost je nákladná na konstrukční řešení a těžko se prodává. Efektivní lehkost není lákavý prodejní artikl na rozdíl od vysokého výkonu či objemné baterie. Zákazník slyší na zrychlení nebo dojezd bez nabíjení, sázet na úbytek hmotnosti se nevyplácí, viz slabé povědomí běžných spotřebitelů například o značce Alpine.

Vývoj automobilismu atakuje hranici 3,5 tuny pro řízení s klasickým řidičským průkazem skupiny B. Další zátěž nad standardní limit vyžaduje rozšíření řidičského oprávnění. Obsazení kabiny čtyřmi dospělými včetně zavazadel na výlet snadno přidá stovky kilogramů, proto není divu, že vlivné struktury už lobbují za úpravu hmotnostního omezení.

Video se připravuje ...
 

Mirek Mazal
Diskuze (101)

Doporučujeme

10. 1. 2023 18:01
Re: Re: Ekologie v praxi
Co to placas, to nie je sranda
Avatar - Barrichello
10. 1. 2023 10:18
Re: Otazky na autora
Ty ulhanej lháři, politiku si sem tahal vždycky zásadně ty a tvoji souputníci ala Topten, kde jste vždy politickými žvásty zas*inili jakoukoliv diskuzi o jakékoliv technice z Ruska, bývalého SSSR nebo i o naší z dob ČSSR.

O technice vždy 2 řádky a o politice 700 řádků.

Každej si to tady dohledá, prolhaný šmoulo.

Já sem POUZE reagoval na vaše nemyslný cinty.
Avatar - lamal
10. 1. 2023 09:02
Re: Extra hmotnost....
Tuhost karoserii rastie od 90tok a hlavne od roku 2000 velmi zasadne.
Len airbagy urcite netvoria dnesnu bezpecnost, spevnovanie skeletu je zasadne.
Avatar - lamal
10. 1. 2023 08:54
Re: Zdravý rozum se vytratil
Myslim, ze Brusel to neignoruje, iba s tym nedokaze nic urobit. Dali sa raz na masivnu podporu EV a toto su dosledky, vyrobci aut to nedokazu inac dosiahnut.
Ekologia je siroky pojem, pokial ide o lokalne emisie a ekvivalent CO2 ci obmedzenie fosilii je na problematiku iny pohlad nez pri pohlade na recyklaciu, alebo vysoku hmotnost vozidiel.
Avatar - rohYpnol
9. 1. 2023 20:07
Re: Čím těžší tím víc eko
Ne, nezapomínám zohlednit úsporu hmotnosti v důsledku některých komponent. Jenže naopak i EV má navíc jiný balast co spalovák nemá že. To naopak přehlížíš TY :-!

Ne, já EV znám moc dobře a vím jak se pneu rychle sjíždí. A pokud nejezdíš plynule a ne moc rychle, tak jdou dolů jak jarní sníh.

Nikdo netvrdti že benzín má stejné podvozkové díly jak diesel. To jsi zase vytvořil ve své demagogické hlavě. Hmotnost EV zvyšuje opotřebování dílů podvozku. Takže pokud chceš stejnou životnost jak kdyby byl spalovák a nebyla baterie, tak prostě musíš jít cestou masivnějšího dílů. Což znamená vyšší cena. A opět vyšší hmotnost.