Volvo EX90 oficiálně: Sedmimístná elektrická vlajková loď slibuje začátek nové éry
Vůz postavený na nové platformě slibuje dostatek prostoru pro 7 cestujících, dojezd až 600 kilometrů a maximální důraz na bezpečnost i udržitelnost.
Automobilka Volvo dnes konečně představila svou novou čistě elektrickou vlajkovou loď, sedmimístné SUV s označením EX90. Novinka je postavena na nové elektrické platformě a slibuje začátek nové éry, kdy automobilka v každém roce představí nový elektrický model, než se koncem desetiletí stane čistě elektrickou značkou. Do roku 2040 by pak značka měla být i zcela uhlíkově neutrální.
Vraťme se ale k modelu EX90, o jehož designu automobilka mluvila již během poslední upoutávky na samotnou premiéru. Tvary vozu vychází ze skandinávského přístupu k designu, který má být jednoduchý a funkční. V případě modelu EX90 pak designéři kladli důraz především na jeho aerodynamiku, která je zásadní pro dosažení vysokého dojezdu.
Vůz má uzavřenou přední masku, která je nižší a lehce zaoblená. Nasávací otvor v předním nárazníku je pak vybaven aktivními žaluziemi. Za pozornost stojí také přední světlomety, navazující na design Thorova kladiva, které jsou vybaveny LED technologií. Světla jsou rozdělena do několika výrazných segmentů a kromě jiného by měla nabízet i animované funkce.
Tvary vozu jsou jednoduché, plynulé a maximálně aerodynamické, čemuž odpovídají i zapuštěné kliky. V podbězích pak vidíme 22“ litá kola, která jsou vybavena aerodynamickými „poklicemi“. Specialitou vozu je LIDAR umístěný na střeše, který má přispět k mimořádné bezpečnosti. Například chodce by totiž měl být schopen zaznamenat až na vzdálenost 250 metrů.
Design vozu se tak přibližuje konceptu Volvo Recharge z roku 2021, současně však elegantně navazuje na model XC90. Po technické stránce je pak Volvo EX90 spřízněno spíše s elektrickým SUV Polestar 3, se kterým by mělo sdílet chytrou elektrickou platformu SPA2. Díky propracované výpočetní technice a technologiím pak není divu, že automobilka mluví o modelu EX90 jako o počítači na kolech.
Například zmiňovaný LIDAR senzor na střeše spolupracuje s desítkami senzorů a kamer kolem celého automobilu, díky čemuž vytváří neviditelný „štít“ kolem celého automobilu. O zpracování informací se stará výkonný počítač s technikou Snapdragon Cockpit Platforms, s jejich vizualizací pak pomáhá Unreal Engine – 3D nástroj používaný k vývoji moderních her.
Jak automobilka zmiňuje, nové senzory se na rozdíl od řidiče nikdy neunaví. Díky konektivitě vozu se navíc systémy budou postupem času vylepšovat a tím i rozsah jejich funkcí. Senzory navíc podpoří funkci asistované jízdy Pilot Assist, která nově nabídne podporu řízení i při změně jízdního pruhu. Vůz by tak měl nabídnout podporu asistované jízdy až na třetí úrovni.
Vůz také pracuje s technologiemi Nvidia, má 5G konektivitu a prostřednictvím 14,9“ vertikálně orientovaného infotainmentu v kabině nabízí Google služby. Samotná kabina je poměrně vzdušná, nabízí až sedm míst a bohužel má minimum fyzických tlačítek – podle automobilky však tento čistší design napomáhá vyšší bezpečnosti vozu. Některé funkce ale bude možné ovládat hlasově. Před řidičem je pak jen malý digitální přístrojový štít a volant zřejmě jen s dotykovými tlačítky.
Mobilní telefony bude možné připojit prostřednictvím bezdrátových služeb Apple Car Play i Android Auto, navíc však Volvo EX90 nabídne i možnost použít mobilní telefon jako klíč k odemknutí a nastartování vozu. Podle telefonu navíc vůz může nabídnout i osobní uvítání. Vůz také nabídne audio-systém Bowers & Wilkins s funkcí Dolby Atmos a reproduktory zabudované do hlavových opěrek.
K prostornosti kabiny zatím značka také neprozradila nic konkrétního, jeden ze snímků ale prozrazuje alespoň velikost zavazadelníku. Ten by měl mít na výšku 78 centimetrů a hloubku až 1,9 metru v třímístné konfiguraci, 1,20 metru v pětimístné konfiguraci a 0,38 metru v sedmimístné konfiguraci. Nové Volvo EX90 by tak mělo být i slušným stěhovákem.
Kromě chytrých technologií, zaměřených na pohodlí bezpečnost, nabídne nové Volvo EX90 také techniku pro pohodlné a bezemisní cestování i na delší vzdálenosti. Automobilka zatím naznačila dvě verze pohonného ústrojí, přičemž obě by měly mít pohon obou náprav díky dvěma elektromotorům s permanentními magnety a baterii s kapacitou 111 kWh.
Standardní verze, která bude na trhu dostupná jako první, by měla nabídnout výkon 300 kW a odhadovaný dojezd až 600 kilometrů na jedno nabití. Výkonnější verze pak slibuje výkon až 380 kW a až 910 Nm točivého momentu. O dojezdu už se však automobilka nezmiňuje.
Elektromobily by měly podporovat rychlonabíjení, díky kterému by se baterie měla nabít z 10 na 80 procent již během 30 minut – konkrétní výkon však automobilka nezmiňuje. Model EX90 navíc jako první elektromobil značky Volvo nabídne podporu obousměrného nabíjení, díky čemuž může baterie elektromobilu posloužit například jako záložní zdroj pro domov.
K novince nám zatím stále chybí poměrně dost konkrétních informací, v rámci svého důrazu na ekologii se však automobilka pochlubila, že vůz obsahuje až 15 % recyklovaného železa, 25 % recyklovaného hliníku a až 48 kilogramů recyklovaných plastů a bio-materiálů, tvořících až 15 procent všech plastů použitých v kabině.
Nové Volvo EX90 tak slibuje elegantní tvary, moderní technologie, dostatek výkonu i solidní dojezd, pokud ale patříte k fanouškům spalovacích motorů, nemusíte smutnit. Automobilka totiž v prodeji ponechává i sesterský model XC90, který bude modernizovaný a nabízený jako plug-in hybrid.