Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan 1,2 DIG-S: Tříválec s kompresorem podrobně

14. 7. 2011 • 12:43
73
14
Zobrazit náhledy (73)
Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra
Přeplňování tříválcového motoru je unikátem. Nissan je první, kdo vrací tento typ zážehového agregátu zpět na silnice.

Tříválce jsou nedílnou součástí světa malých aut už od 80tých let. Téměř vždy se ale jednalo o konstrukčně jednoduchý a výrobně i provozně levný motor. Přeplňování bylo naprostou výjimkou, jako například u Daihatsu Charade 1,0 Turbo.

Tak tomu je až do dnešních dob. Tlaky na snižování emisí a růst litrového výkonu ale přináší nejspíš masovější rozšíření tříválců i do dražších aut. K downsizingu ale patří přeplňování a tím, kdo se ujal role technického leadera je Nissan.

Jeho tříválec má obchodní název 1,2 DIG-S, jedná se o typ HR12DDR. DIG znamená Direct Injection Gazoline, tedy přímé vstřikování benzinu. Písmeno S značí supercharger (kompresor), navzdory aktuálním trendům tedy Nissan spoléhá na mechanické přeplňování.

Agregát o objemu 1198 cm3 dosahuje výkonu 72 kW v 5600 min-1 a točivého momentu 142 Nm v 4400 min-1. Konstrukčně spřízněný atmosférický 1,2litr (HR12DE) nabízí výkon 59 kW a maximum momentu 110 Nm.

Zatím je motor určený jen pro Micru. Podle neoficiálních vyjádření lidí z Nissanu se o něm ale uvažuje pro celou řadu modelů s délkou kolem čtyř metrů – od sedanu odvozeného z Micry až po nástupce MPV Note.

Smyslem tohoto motoru je nahradit v nabídce obdobně výkonnou atmosférickou patnáctistovku a zároveň být alternativou k malým dieselům. Při srovnatelných parametrech totiž 1,2 DIG-S vykazuje stejnou nebo nižší kombinovanou spotřebu a zároveň je výrobně levnější. To samozřejmě znamená i nižší prodejní cenu.

Blok je převzatý z atmosférické 1,2 l/59 kW. Konstruktéři usilovali o maximální snížení vnitřního tření, tedy ztrát vznikajících uvnitř motoru. Proti srovnatelně silnému čtyřválci prý ušetřili 30 %, ale i ve srovnání s atmosférickým základem vykazuje DIG-S o 10 % nižší ztráty.

nissan technika nissan technika

Nanotechnologie se postaraly o hladký povrch vačkových hřídelí, pístní kroužky a zdvihátka ventilů mají zase speciální uhlíkový potah (DLC – Diamond Like Carbon). Variabilní olejové čerpadlo nepumpuje nadbytečné množství oleje při malé zátěži. Samotný motorový olej se vyznačuje nízkou viskozitou.

Variabilní časování sacích ventilů (VTC) je využito k aplikaci tzv. Millerova cyklu. Sací ventily zůstávají otevřeny i v první čtvrtině komprese, vytlačení části směsi ze spalovacího prostoru kompenzuje kombinace vysokého kompresního poměru 13:1 (u atmosférického 1,2 l je 10,7:1) a mechanicky poháněného dmychadla. Díky tomu motor dosahuje vyšší účinnosti. V sériové výrobě se Millerův cyklus už dříve uplatnil, např. v Mazdě Xedos 9. Z hybridních vozidel nebo Hondy Civic 1,8 i-VTEC známe koncepčně podobný Atkinsonův cyklus, ten však nepoužívá kompresor.

Kompresor je osazen spojkou, která jej odpojuje v nízkých rychlostech při malé zátěži. V takových případech motor nemusí roztáčet dmychadlo, které pro svou činnost spotřebovává část výkonu. Nissan touto cestou odstranil hlavní nevýhodu mechanického přeplňování a přiblížil se účinnosti turbodmychadla s obtokovým ventilem.

nissan technika nissan technika
Na první pohled byste kompresor našli těžko, je totiž umístěn ze zadní strany bloku motoru – mezi ním a přepážkou oddělující motorový prostor od kabiny. Okem je viditelný jen při pohledu zboku pod airbox. Jeho umístění tam je ovšem zcela logické z hlediska délky a složitosti sacího traktu.

Přesnější dávkování paliva a možnost dosahovat vyšších výkonů zajišťuje přímé vstřikování. I to patří k podstatným konstrukčním rozdílům vůči základním atmosférickému tříválci.

K k ryze úsporným opatřením pak patří systém stop-start a regenerativní alternátor, který přednostně dobíjí při brzdění motorem a naopak při akceleraci se odpojuje.

Související články

Témata
Avatar - pelikoš
15. 7. 2011 15:30
Re: kompresny pomer a vstrekovanie
naštěstí toto je nissan... ;-)
15. 7. 2011 13:55
Re: kompresny pomer a vstrekovanie
Fabia s 1.4 TDi byla autem, ve kterém jsem se naučil jezdit s volkmenem na uších.
15. 7. 2011 11:41
Re: kompresny pomer a vstrekovanie
Protoze nafta neni nachylna ke klepani, ma velmi vysoke oktanove cislo - tak vysoke, ze se ani neudava u stojanu
15. 7. 2011 11:31
Re: kompresny pomer a vstrekovanie
1) ten motor je vo fabii skor za trest (bez ohladu na nizku spotrebu)
2) kazda tretia istotne nebola tdi, toboz nie 1,4tdi
Avatar - del42sa
15. 7. 2011 10:54
Re: Kompresor
já jsem to pochopil, jen jsem tady ty obrázky dal pro někoho, kdo by se chtěl podívat, kde přesně ten kompresor je a jak vypadá.Z toho "náhledu"[odkaz] za motor, který jste uvedl v článku si to člověk spíše může jen představovat než opravdu vidět.
A navíc pohled zezadu na motor nebyl ani v galerii obrázků :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud