Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan a Fiat se přou kvůli tvaru svých elektromobilů

Nissan a Fiat se přou kvůli tvaru svých elektromobilů

Nissan a Fiat se přou kvůli tvaru svých elektromobilů Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Diskuze (36)
Velké automobilky vedou mediální válku ohledně elektromobilů a hybridů. Do slovní pře se dostal japonský Nissan s italským Fiat skrze svá americká zastoupení.

Turínský koncern hodlá novotou vonící elektromobil na základě malého modelu 500 prodávat jen za mořem kvůli přísným kalifornským emisním limitům, a to i přesto, že očekává ztrátu 10 tisíc dolarů (necelých 193 tisíc korun) na každém autě. V Evropě jej alespoň prozatím nabízet nebude.

Fiat si ovšem pěkně rýpl do konkurence, minulý týden označil evropský Vůz roku 2011 Nissan Leaf za „vizuální znečištění“. Nejde zde tedy ani tak o ekologii, jako spíše o design samotného auta. Šéf amerického marketingu italského výrobce Matt Davis řekl na autosalonu v L.A. v rozhovoru pro Bloomberg News řekl doslova: „Buďme upřímní, ošklivost je pravděpodobně jednou z nejhorších forem znečištění. Fiat 500e dokazuje, že u auta na elektrický pohon se nemusíte vzdát elegantního vzhledu.“ Nebyl sice nijak konkrétní, ale přece jen je celkem zřejmé, koho měl na mysli. Byť Leaf a 500 nejsou svou velikostí přímými soupeři, přece jen se k sobě blíží více než jiné elektromobily.

Nissan opáčil: „Kdopak to mluví?“ Vedoucí globální marketingové komunikace Simon Sproule si narážku nenechal líbit a přes server Automotive News Davisovi vzkázal: „Přiznejme si, Fiat se zrovna nedokáže vystříhat kontroverzního stylu. Mnoho lidí by dokázalo jejich produkty také označit za vizuální znečištění. Podívejte se například na Doblo!“ To je ale účelovou dodávkou a jako elektromobil se sériově nevyrábí, takže Mr. Proule tak trochu míchal dva druhy „ovoce“. Byť mu šlo zřejmě hlavně o tvary. Nenechal navíc nitku suchou ani na „ pětistovce na baterky“ : „Oni si vybrali pro elektrickou konverzi jejich nejmenší vozidlo, zatímco Leaf je plně funkčním autem pro rodiny s dětmi. Nemyslím, že si mohou za svým prohlášením stát!“

Mluvčí Fiatu v Turíně ponechal tento výrok bez komentáře. Koneckonců, ani Nissan není s Leafem nijak obchodně úspěšný. Prestižní titul je jedna věc, nezájem zákazníků druhá. Sám Carlos Ghosn nedávno uznal, že hranice dvaceti tisíc prodaných Leafů v USA během letošního roku byla příliš optimistická. Od ledna do listopadu 2012 jich našlo zákazníky jen 8.330, což je o 5 % méně než ve stejném období letopočtu 2011. Sproule pak prohlásil, že se do klesajícího odbytu promítla spíše obava potenciální klientely z nedostatečné infrastruktury, nikoli to, že by se jim Leaf nelíbil. Jak si povede jeho menší elektrický konkurent z jihu Evropy, to teprve uvidíme.

Není to zdaleka první případ mediální přestřelky v „zelené“ kategorii. Ford totiž nedávno napadl Toyotu kvůli hybridnímu Priusu, prohlásil že je škodlivější než C-Max Energi.

Vstoupit do diskuze (36)