Nissan Navara v Evropě končí. Uzavření španělské továrny není jediný důvod
Japonská automobilka Nissan letos uzavře svoji továrnu v Barceloně, kde mimo jiné vyrábí pick-up Navara. Znamená to i jeho konec na evropských trzích.
Aliance Nissan-Renault-Mitsubishi přehodnotila svoji budoucí strategii, což v případě první jmenované značky znamená i jistou konsolidaci. V Evropě tak Nissan v rámci snižování nákladů letos uzavře svoji továrnu v Barceloně, což bude znamenat také evropský konec jednoho z tamějších modelů.
Tím je pick-up Navara, který se právě v Barceloně vyrábí pro evropské trhy. Konec barcelonské produkce aut bude znamenat i konec tohoto modelu na evropských trzích.
„Výroba současné generace modelu Nissan Navara bude pro evropské trhy ukončena, jakmile se v prosinci 2021 uzavře náš barcelonský závod, a jeho prodej skončí v roce 2022,“ uvedla značka v tiskovém prohlášení.
Konec prodejů Navary v Evropě firma vysvětluje tím, že segment pick-upů v Evropě uvadá, když řada klientů raději přechází ke klasickým dodávkám. Ostatně už dříve skončili bratři Navary, Mercedes-Benz třídy X a Renault Alaskan, rovněž kvůli klesajícímu zájmu evropských zákazníků o tento druh automobilu. Od roku 2019 se nevyrábí už ani Fiat Fullback (vzniklý na bázi Mitsubishi L200), Volkswagen Amarok se pak kvůli snížení nákladů stane v druhé generaci sourozencem Fordu Ranger.
Právě kvůli nízkým prodejům Nissan ani nepočítá s dovozem Navary z nějaké mimoevropské továrny - vůz se vyrábí třeba v Thajsku. Právě tam loni debutovala modernizovaná verze tohoto modelu, která už do Evropy ani nedorazí.
Nízký zájem je zřetelný také na českém trhu. Za pět měsíců roku bylo u nás registrováno jen 10 exemplářů Navary. Větších čísel u nás podobně jako v celoevropském měřítku dosahují jen Toyota Hilux (256 registrací za pět měsíců roku) a Ford Ranger (107 kusů). V Česku se drží také Mitsubishi L200 (103 exemplářů).
Registrace pick-upů na českém trhu v roce 2021 | |||
Poř. | Model | Registrace 1-5/2021 (ks) | Registrace 1-5/2020 (ks) |
1. | Toyota Hilux | 256 | 197 |
2. | Ford Ranger | 107 | 167 |
3. | Mitsubishi L200 | 103 | 99 |
4. | VW Amarok | 32 | 79 |
5. | Jeep Gladiator | 17 | 0 |
6. | Isuzu D-Max | 16 | 4 |
7. | Nissan Navara | 10 | 16 |
8. | Mercedes-Benz X | 2 | 29 |
Aktuální Nissan Navara (D23) vyráběný od roku 2014 je v pořadí už třetí generace tohoto modelu. Oproti předchůdci ještě zdůraznila svoje zacílení na zákazníky hledající netradiční lifestylové vozidlo, čímž se chtěla odlišit od klasických pick-upů, jak je v Evropě známe - tedy od pracovních strojů, primárně zaměřených na užitné vlastnosti než komfort. Podobnou cestou ostatně šel i VW Amarok. Jak se ale ukazuje, úspěch to nepřineslo, a tak Navara na starém kontinentu končí. Třeba v USA nebo Austrálii populární segment se tak v Evropě nadále výrazně neprosadil.