Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prémiový pick-up Mercedes-Benz třídy X končí. Výroba se zastaví v květnu

Ondřej Mára
Diskuze (28)

O ukončení výroby prémiového pick-upu Mercedes-Benz třídy X se mluví již několik měsíců, nyní však zástupci automobilky spekulace potvrdili.

První informace o možném ukončení výroby Mercedesu-Benz třídy X se objevily již v polovině minulého roku, kdy některá zahraniční média poukazovala na nízké prodeje. V kombinaci s všeobecnou snahou automobilek šetřit před nadcházejícími roky tak tyto spekulace dávaly smysl, potvrzení však přišlo teprve dnes.

Zástupci automobilky totiž v rozhovoru pro německý magazín Auto Motor und Sport uvedli, že výroba třídy X bude oficiálně ukončena v květnu tohoto roku, kdy z výrobní linky závodu Nissan ve španělské Barceloně sjedou poslední kusy. Důvodů k zastavení produkce měl přitom Mercedes hned několik.

Jedním z nejpalčivějších byly samozřejmě nízké prodeje. Třída X se dostala na trh před koncem roku 2017 a za rok 2018 si připsala cca 16.700 prodaných kusů. V roce 2019 pak celosvětové prodeje třídy X spadly dokonce jen na cca 15.300 kusů, zatímco Nissanu Navara, se kterým třída X sdílí technický základ, se jen za první polovinu roku prodalo přes 66.000 kusů.

Oproti sourozencům v podobě Nissanu Navara a Renaultu Alaskan sice Mercedes-Benz třídy X nabízel jako jediný i motor V6, prémiovou image a nepatrně širší korbu, která umožňovala uložení euro-palety na šířku, to si však automobilka nechala náležitě zaplatit.

Nejslabší motorizace 220d (163 k) ve výbavě Pure v kombinaci s manuální převodovkou a pohonem zadních kol začínala na částce 973.445, s pohonem všech kol už se ale vyšplhala přes milion. Nissan Navara pro modelový rok 2018 s nejslabší motorizací 2.3 dCi (160 k) s manuálem a pohonem všech kol začínal v nejnižší výbavě Chassis na ceně 816.200 Kč, cena pro zákazníky však spadla na 696.200 Kč.

Určitou možností záchrany pro třídu X mohlo být plánované přesunutí výroby do Argentiny, jenže to bylo zrušeno již v prvním čtvrtletí 2019. Důvodem měla být cenová očekávání zákazníků v Latinské Americe, kterých automobilka nemohla dosáhnout, uvedli zástupci značky v rozhovoru.

Z třídy X se tak stal svým způsobem okrajový model, který hrál zásadní roli jen na pár trzích, mezi nimiž nechyběla například Austrálie nebo Jižní Afrika. Ve zbytku světa se však automobilce nepodařilo najít dostatek zájemců, kteří by měli slabost pro vozy s třícípou hvězdou ve znaku a pick-upy. Jako lifestylový model pak byla třída X mnohdy příliš velká/ nepraktická a jako užitkový model byla zase moc drahá.

Pokud byste ale náhodou patřili mezi potenciální zájemce, stále máte šanci. V českém konfigurátoru i nadále zůstává třída X s vrcholnou šestiválcovou motorizací X 350 d, kterou můžete získat ve výbavě Progressive od 1.372.745 Kč a ve výbavě Power od 1.499.190 Kč.

Ondřej Mára
Diskuze (28)

Doporučujeme

2. 2. 2020 06:10
Re: To mě točí
V jakém ohledu? Největší legendy segmentu vždycky s čtyřválcovou naftou vydržely, jsou to pracovní nástroje. Co na tom změní šestiválec?
2. 2. 2020 06:09
Re: To mě točí
Za stejné peníze jako Amarok nebo Xko se dá pořídit cokoliv amerického full-size. A řekl bych, že potom už nekupuješ u kovaříčka, ale u kováře:)
Avatar - speedfred
1. 2. 2020 19:25
Re: Kdo chce offroad
Nevieš? No predsa 3 diamanty!
Avatar - mariov8
1. 2. 2020 18:49
Re: V/Multivan
To je prezitek z dob Multivanu T4 a prvni Tridy V s prednim pohonem. Viano cely zivotni cyklus bojovalo a mercedes ladil proti T5 a u VW spinkali, pripadne instalovali kur*itka. Dnes je to s kvalitou, pohodlim a spolehlivosti naopak, v prospech aktualni Tridy V.
Avatar - Ozzman
1. 2. 2020 15:59
Re: Kdo chce offroad
A na to si přišel jak?