TEST Nissan NV200 Van 1,5 dCi - Protože dvě jsou víc než jedna
Nový hráč na poli užitkových vozů sice na první pohled nepůsobí moc přitažlivě, živnostníky a fleetové manažery firem bude přesto díky svým vlastnostem a ceně přitahovat do showroomů Nissanu, podle našeho mínění, velmi úspěšně.
Užitkový vůz totiž musí přinášet svým majitelům především užitek a to NV200 rozhodně umí. Do svých útrob totiž pojme dvě (!) klasické europalety přičemž manipulaci s nimi dále ulehčují standardně montované zadní asymetricky dělené křídlové (úhel otevření až 180 stupňů) a boční posuvné dveře. Ty jsou ve všech verzích umístěny z obou stran vozu, což výrazně usnadňuje manipulaci s nákladem.
Velikost prostoru za přepážkou nás vzhledem k poměrně kompaktním rozměrům vozu, délka malé dodávky je 4400 mm, překvapila. Přeci jen, 4,2 metru krychlového (největší délka 204 cm, minimální šířka mezi podběhy 122 cm a nejvyšší výška 136 cm) už dokáže většinu menších firem a živnostníků plně uspokojit. Zde ale určitě bude největším trumfem již zmiňovaná schopnost pojmout najednou dvě europalety o celkové hmotnosti až 731 kilogramů. V benzinové verzi s motorem o objemu 1,6 litru, která je lehčí, lze využít užitečnou hmotnost dokonce až 783 kilogramů. Nakládací hrana je přitom příjemně nízko: my jsme naměřili pouhých 53 cm od vozovky. Inu, titul International Van of the Year 2010 se neuděluje jen tak každému.
Vždy, když vidíme podobně vysoké hodnoty užitečného zatížení je nám jasné, že s prázdným vozidlem se můžeme těšit na neposednou zadní nápravu a citelně zhoršenou kvalitu jízdy. Nikoliv však u NV200. I při jízdě s nezatíženým vozidlem zvládá jednoduchá zadní náprava, odpružená listovými pery, svou práci dokonale. Máte skoro pocit, jako byste řídili osobní MPV.
Převodovka by si zasloužila šestý rychlostní stupeň, její dráhy jsou ale přesně vymezené, pohyb v kulise je bezproblémový a hlavice se navíc příjemně drží. Navíc, její odstupňování bylo příkladné. Zde by se od japonské dodávky (s francouzským hnacím ústrojím) mohli učit i některé osobní vozy.
I řízení zaslouží pochvalu, elektrický posilovač to s účinkem nepřehání a při vyšších rychlostech poslušně tuhne. Zde nemůžeme očekávat záplavy citu či výraznou zpětnou vazbu, vzhledem k určení vozu jsme však byli s řízením spokojeni.
To se ovšem nedá říci o sedadlech, která, ačkoliv jsou pohodlná a dobře dimenzovaná, v zatáčkách těla řidiče ani spolujezdce nepodrží. To je ale problém většiny dodávek, konstruktéři zkrátka preferují snadné nastupování a vystupování před vlastnostmi sedadel za jízdy.
Výhled vpřed i vzad je z Nissanu bezproblémový, vzpřímená poloha za volantem přináší velmi dobrý přehled o dění okolo vozidla. Na rozměry pozvolně klesající přídě je třeba si nějaký čas zvykat, naštěstí tato část drobné šrámy díky své plastovosti bez problémů snese.
Pod kapotou pracoval vznětový čtyřválec o objemu 1,5 litru. Ano, je to ten samý osmiventilový agregát, který používá do svých vozů rumunská Dacie, ale taky řada Renaultů. Důvod k obavám? Myslíme si, že ne. Zákazníky totiž nebude až tak zajímat kultivovanost chodu (navíc kabina je dobře odhlučněna) jako spíš spolehlivost a provozní náklady. A na tomto poli je čtyřválec králem. S prázdným vozem se lze mimo město bez problémů pohybovat pod šesti litry paliva na 100 km, s lehkou nohou a při klidnějším tempu nebyl problém dosáhnout na spotřebu rovných pět litrů. V městském provozu se spotřeba pohybovala okolo stále ještě přijatelných 6,5 l / 100 km. Zde se nám velmi zamlouvala měkká spojka s dlouhým záběrem – je vidět, že inženýři ladili vůz tak, aby byl v přeplněných aglomeracích příjemným společníkem. O tom svědčí i stopový poloměr otáčení, který má hodnotu jen 5,3 metru.
Když přišla řeč na výbavu, čekala nás řada překvapení. Vždyť kolik dnešních dodávek v podobné cenové relaci nabízí například boční airbagy, ESP, bezklíčový vstup a startování či zadní parkovací kameru? I se všemi těmito prvky ve výbavě se konečná cena vozu nepřehoupla přes půl milionu Kč. Zde se ovšem sluší připomenout, že například zadní brzdy jsou jen bubnové. Tak jako tak, jejich účinek byl naprosto dostačující.
Myslíme si, že konkurence v podobě například Transitu Connect od teď nebude mít lehké spaní. Nissan NV200 je totiž hodně, hodně dobrá dodávka za slušné peníze.
První cena vozu | 373 660,-Kč (1,6 81 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 412 930,-Kč (1,5 dCi 63 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 470 645,-Kč (1,5 dCi 63 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 494 326,-Kč (1,5 dCi 63 kW) |
Plusy
- Jízdní komfort
- Přesné řazení
- Velikost nákl. prostoru, vysoká nosnost
- Moderní prvky výbavy
- Nízká spotřeba
- Měkký a přesný spojkový pedál
Mínusy
- Sedadla s malým bočním vedením
- Méně kultivovaný motor
- Pouze pětistupňová převodovka