Nissan se potácí nad propastí, hledá investora
Japonská automobilka Nissan se ocitla v nejhorší situaci od roku 1999, kdy ji hrobníkovi z lopaty sebral Carlos Ghosn.
Automobilka Nissan, která má ve své historii nejeden legendární sporťák a která je součástí aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, je ve vážných problémech. Dokonce tak moc, že má „12–14 měsíců života“, citují noviny Financial Times dva nejmenované členy vedení firmy. „Bude to opravdu těžké a potřebujeme, aby Japonsko a USA vydělávaly,“ říkají dále šéfové.
Nissan v nedávné minulosti propustil 9 tisíc zaměstnanců z celkem 130 tisíc napříč celým světem, plánuje snížit kapacitu výroby o pětinu na všech pětadvaceti výrobních linkách v celém světě a také prodal třetinu svého podílu v Mitsubishi. Spolu s odkladem uvedení některých nových modelů na trh tak plánuje ušetřit v přepočtu 71,8 miliardy korun.
Zároveň hledá velkého a dlouhodobého investora, jako např. banku nebo velkou finanční skupinu. Také nevylučuje, že by Honda – dlouholetý rival, s nímž ale Nissan nedávno začal spolupracovat na elektromobilech – získala většinový podíl akcií Nissanu. Všechny možnosti jsou na stole.
Renault zvažuje prodej části akcií Nissanu, které drží, právě Hondě. Francouzská automobilka spolupracuje s Nissanem už čtvrt století – a tuto alianci právě chce restrukturalizovat. Podle nejmenovaného zdroje novin by právě hlubší partnerství Hondy s Nissanem bylo pro francouzskou automobilku „jedině přínosem“.
Co za problémy stojí? Generální ředitel značky Makoto Učida zkraje listopadu na tiskové konferenci přiznal, že automobilka „nepředpovídala takto rychlý růst zájmu o hybridy“. „Začali jsme tomu rozumět ke konci minulého fiskálního roku,“ dodal, což u Nissanu znamená do konce března 2024.
Technika s názvem ePower, tedy sériový hybrid, který už pracuje např. v modelu Qashqai, je v Japonsku velmi úspěšná. Ve Spojených státech, které jsou pro Nissan klíčovým trhem, se však ještě neprodává.
Výsledkem je, že ve třetím čtvrtletí letoška klesl provozní zisk Nissanu o 85 % a výsledkem byla ztráta 9,3 miliardy jenů, tedy 1,48 miliardy korun. Ve stejném čtvrtletí roku 2023 přitom vydělal 191 miliard jenů (29,7 miliardy korun).