Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan stále vyvíjí spalovací motory, novinka slibuje až 50% účinnost

Ondřej Mára
Diskuze (52)

Tradiční japonská automobilka to se spalovacími motory nechce vzdát. Její novinka slibuje až 50% termální účinnost.

Termální účinnost spalovacích motorů, tedy schopnost převádět teplo vzniklé spalováním paliva na energii schopnou rozhýbat vůz, není zrovna oslnivá. Dlouhodobě se pohybovala okolo 30 %, přičemž moderní motory dosahují okolo 40 %.

Jednoho z nejlepších výsledků dosáhl v roce 2017 tým Mercedes-AMG se závodním motorem pro formuli 1, který dosahoval v té době téměř neuvěřitelné účinnosti okolo 50 %. Nyní však stejnou účinnost slibuje spalovací motor Nissan, což by mělo přinést i snížení spotřeby paliva až o 25 %.

Ovšem i když se jedná o motor spalovací, nejde o tradiční motor určený k rozhýbání vozidla. Nový motor je totiž součástí pohonného ústrojí s označením e-Power, které využívá spalovací motor pouze k nabíjení baterií. Samotný automobil ale následně rozhýbe jeden či více elektromotorů.

Vysoké účinnosti spalovacího motoru dosáhla automobilka úpravou a zesílením průtoku směsi paliva ve válci, zesílením zapalování a zvýšením kompresního poměru. Během testů se pak ukázalo, že motor vykazuje až 46% tepelnou účinnost. Další 4 procenta pak automobilka získala blíže nespecifikovaným způsobem, který recykluje odpadní teplo.

Trvalo nám 50 let zvýšit tepelnou účinnost konvenčních motorů z 30 na 40 procent,“ uvedl Toshihiro Hirai, starší viceprezident divize pohonných jednotek a elektromobilů v automobilce Nissan. „Ale díky systému e-Power můžeme zvýšit efektivitu na 50 % během několika let. To byl cíl pro technickou komunitu.

Ondřej Mára
Diskuze (52)

Doporučujeme

3. 3. 2021 16:13
Re: A na co jim to bude
Zde ale ta účinnost bude vždy (motor buď poběží v optimálním režimu a nebo bude stát).
Při přenosu přímo na kola (přes převodovku) tohoto stavu nikdy nedocílíte. Zde udávaných 40% u moderních motorů v reálu prostě nedosáhnete - právě kvůli popojíždění, proměnlivému zatížení, častému požadavku na změnu výkonu a otáček...
Takže reálně to nebude zvýšení účinnosti z 40 na 50% ale třeba z 25 na 50%. A to už se ta elektrika zatraceně vyplatí i přes její nějaké ztráty.
3. 3. 2021 16:07
Re: To je úžasné, 50%
No to asi ne. Této účinnosti totiž dosahují jednak konstantními otáčkami ale hlavně přesně vyladěným zatížením. Což při přímém pohonu kol nejde vůbec udělat.
Avatar - Blue Sun
3. 3. 2021 15:37
Re: Tak pokud ten spalovací motor...
To není chyba Nissanu.
3. 3. 2021 14:00
Re: BTE
Zabudol si odpočítať mechanické straty pri tom mechanickom prenose. ;-)
3. 3. 2021 13:57
Re: Uvidíme
To permanentne, len to dno je stále akosi v nedohľadne, že?