Nissan stále vyvíjí spalovací motory, novinka slibuje až 50% účinnost
Tradiční japonská automobilka to se spalovacími motory nechce vzdát. Její novinka slibuje až 50% termální účinnost.
Termální účinnost spalovacích motorů, tedy schopnost převádět teplo vzniklé spalováním paliva na energii schopnou rozhýbat vůz, není zrovna oslnivá. Dlouhodobě se pohybovala okolo 30 %, přičemž moderní motory dosahují okolo 40 %.
Jednoho z nejlepších výsledků dosáhl v roce 2017 tým Mercedes-AMG se závodním motorem pro formuli 1, který dosahoval v té době téměř neuvěřitelné účinnosti okolo 50 %. Nyní však stejnou účinnost slibuje spalovací motor Nissan, což by mělo přinést i snížení spotřeby paliva až o 25 %.
Ovšem i když se jedná o motor spalovací, nejde o tradiční motor určený k rozhýbání vozidla. Nový motor je totiž součástí pohonného ústrojí s označením e-Power, které využívá spalovací motor pouze k nabíjení baterií. Samotný automobil ale následně rozhýbe jeden či více elektromotorů.
Vysoké účinnosti spalovacího motoru dosáhla automobilka úpravou a zesílením průtoku směsi paliva ve válci, zesílením zapalování a zvýšením kompresního poměru. Během testů se pak ukázalo, že motor vykazuje až 46% tepelnou účinnost. Další 4 procenta pak automobilka získala blíže nespecifikovaným způsobem, který recykluje odpadní teplo.
„Trvalo nám 50 let zvýšit tepelnou účinnost konvenčních motorů z 30 na 40 procent,“ uvedl Toshihiro Hirai, starší viceprezident divize pohonných jednotek a elektromobilů v automobilce Nissan. „Ale díky systému e-Power můžeme zvýšit efektivitu na 50 % během několika let. To byl cíl pro technickou komunitu.“