Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
118
Fotogalerie

Nissan Qashqai už nenabídne turbodiesel. Jedinečný hybrid e-Power je prý plnohodnotnou náhradou

Nissan Qashqai bude v nové generaci dostupný výhradně v elektrifikovaném provedení. Nový hybrid e-Power přitom zaujme svojí technikou.

Nissan tento týden odhalil novou generaci kompaktního crossoveru Qashqai. Toho se od roku 2007, kdy na trh dorazila první generace, prodalo přes pět milionů kusů, z toho tři miliony v Evropě, a tak je pro japonskou automobilku opravdu klíčovým modelem. Přesto v nové generaci neváhala vsadit na inovace, které mohou v dané kategorii leckoho překvapit.

V rámci elektrifikace nabídky Nissanu totiž nový Qashqai sází výhradně na hybridní motorizace. Standardem je mildhybridní motor 1.3 DIG-T dostupný ve dvou výkonových variantách (103 kW a 116 kW) a vrcholný, unikátní, tzv. „sériový“, hybrid e-Power, který spalovací motor využívá jen jako generátor elektrické energie. Naopak turbodiesely už Qashqai nenabídne, a to přestože měly důležitý tržní podíl.

„V rámci korporátního rozhodnutí se progresivně zbavujeme vznětových motorů, a to i v Qashqaii, kde byly důležitou součástí nabídky. Věříme však, že nová hybridní technologie e-Power bude plnohodnotnou náhradou. Nabídne totiž zákazníkům lepší hodnotu, a to i těm hledajícím nízkou spotřebu a vysokou sílu turbodieselu,“ tvrdí Marco Fioravanti, viceprezident produktového plánování evropské divize Nissanu s tím, že někdejší podíl 30 % dieselových motorů na evropských prodejích Qashqaie postupně klesal.

Video placeholder
Nissan Qashqai: Nová generace • Nissan

Fioravanti navíc říká, že nové hybridní řešení nabídne stejné přednosti jako turbodiesel. To se má povést právě díky unikátnímu řešení systému, které podle Nissanu poskytuje výhody elektromobilů bez jejich nevýhod. Díky tomu, že kola pohání přímo elektromotor, má takový Qashqai nabízet obdobnou dynamiku jako elektřinou poháněné auto. Spalovací motor jako generátor pak zajišťuje, že tu nehrozí nízký dojezd u elektroauta.

Baterie je tu jen malá (a tedy i lehká, levná a kompaktní), Qashqai sám o sobě na ní ujede jen zhruba dva kilometry, pravidelně ji však dobíjí spalovací motor. Ten navíc pracuje v optimálních otáčkách, což snižuje jeho spotřebu. Navíc díky této koncepci tu není ani typická nevýhoda hybridů v podobě vysoko vytočených spalovacích motorů. Převodovka v tomto případě zcela chybí, o akceleraci se plně stará právě elektromotor.

Nissan ústrojí v praxi ladí už od roku 2016, kdy ho poprvé nabídnul na japonském trhu, a to v modelu Note. Právě v něm se stal nebývale úspěšným, když se Note i díky němu vypracoval na nejprodávanější auto v Japonsku, čehož dosáhnul tři roky po sobě. I proto se ústrojí následně objevilo také v dalších modelech, například v MPV Serena nebo SUV Kicks. A nový Note v zemi vycházejícího slunce už nabídl jedině tento hybrid.

Fioravanti nicméně tvrdí, že evropský zákazník je náročný, a tak v Japonsku oceňované řešení bylo přizpůsobeno evropským požadavkům. Vývoj nějakou dobu trval, a proto e-Power na starý kontinent přichází až nyní. Jelikož se Qashqai řadí mezi kompaktní crossovery, dočkal se většího motoru, a tak místo tříválcové atmosférické dvanáctistovky v Notu e-Power nastoupila přeplňovaná zážehová patnáctistovka. Jde o motor odvozený od dvoulitru Infiniti, s unikátní variabilní kompresí, která má pomoci s úžasnou účinností. Jelikož funguje jen jako generátor elektrické energie, stačí jí 115 kW, přestože Nissan uvádí výkon Qashqaie e-Power 140 kW, který je daný takto výkonným elektromotorem.

I s ohledem na evropského zákazníka byla laděna také CVT převodovka, dostupná pro silnější verzi 1.3 DIG-T. Produktový viceprezident značky přiznává, že variátorové převodovky kvůli hluku vytočeného motoru evropské zákazníky dosud moc nezaujaly, od Qashqaie ale slibuje, že se typických nešvarů CVT zbaví. „Ohledně CVT jsou Evropané skeptičtí, nový Xtronic ale bude lepší, bude lépe fungovat než DCT v dnešním Qashqaii,“ odhodlaně tvrdí Fioravanti.

Také v dalších ohledech Qashqai zaujme pokročilou technikou, kterou využívá. Fioravanti ostatně v tomto směru tvrdí, že Nissan chtěl zákazníkům nabídnout co nejlepší auto. Nechce se tak už s Qashqaiem hnát za co nejvyššími prodeji, ale nabídnout klientům právě co nejlepší produkt.

V rámci mainstreamové kategorie tak může překvapit rozsáhlé použití hliníkových dílů. Z aluminia totiž jsou boční dveře, blatníky i kapota, a to kvůli snížení hmotnosti konstrukce při zvýšení její tuhosti. Z toho důvodu se zvýšil také podíl ultra vysokopevnostní ocele na struktuře karoserie.

Při návrhu nového Qashqaie se přitom počítalo se zachováním koncepce kompaktního crossoveru. Proto se velikost prakticky nezměnila, došlo však k rozšíření karoserie pro stylovější proporce a k prodloužení rozvoru pro zvětšení vnitřního prostoru. Právě tomu má napomáhat také nová platforma, která třeba zvětšila objem zavazadelníku i díky přepracovanému zadnímu zavěšení a snížení podlahy o 20 mm.

Novou alianční platformu CMF-C, která v Qashqaii debutuje, vyvíjel Nissan, který ji v rámci rozdělení odpovědnosti v rámci aliance dostal na starosti. Do budoucna ji však použije také Renault, a to zřejmě pro druhou generaci Kadjaru, který je podobně velký jako Qashqai. Fioravanti přitom tvrdí, že spolu s tím Renault použije také související techniku, jakou jsou mildhybridní benzinové třináctistovky nebo balíček asistenčních systémů ProPilot. Jestli ale francouzská značka využije také hybridní ústrojí e-Power, odmítl sdělit.