Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan ZEOD RC: elektrický závoďák pro Le Mans oficiálně

Michal Fokt
Diskuze (0)
Po spoustě předpremiér a částečných odhalení se konečně představil elektrický závoďák Nissanu ZEOD RC, jenž ambicí je účastnit se závodů Le Mans a odvozených vytrvalostních podniků WEC. Teď ještě jak dopadne soud s tvůrci DeltaWingu...

Vzpomínáte si ještě na DeltaWing? Tento projekt rozjeli původně Američané, konkrétně závodní tým Highcroft Racing ve spolupráci s Panozem a následně byl do party přibrán Nissan, jenž dodal pro vůz pohonné ústrojí. Jenže Japonci pak z projektu odstoupili a a nedlouho poté představili svůj koncept ZEOD RC. Podobnost čistě náhodná? Tomu by asi věřil jen úplný naivka, Nissan prostě Amíkům jejich know-how ukr... se inspiroval a využil pro svůj vůz, jenž má být schopen jízdy čistě na elektřinu.

Co vám mám povídat - Panoz hrozí soudem s tím, že DeltaWing měl řadu oblastí patentovaných a že podobnost ZEOD RC není náhodná - největším rozdílem je uzavřený kokpit, jenž ale už dnes Delta Wing má také. Jestli na soud nakonec dojde nebo obě strany přistoupí na nějakou dohodu, je zatím předčasné spekulovat, stejně jako předjímat, jak by spor dopadl. Místo toho se pojďme se ZEOD RC seznámit, dokud je šance...

Nissan ZEOD RC (Zero Emission On Demand Race Car) je (jaká náhoda) také závodní speciál pro vytrvalostní závody sérií Le Mans (v kategorii prototypů LMP1), zastřešované francouzskou ACO (Automobile Club de l'Ouest) a jeho specialitu má být schopnost v případě potřeby jet čistě na elektřinu. To je ovšem u čtyřiadvacetihodinového závodu při současné úrovni techniky neproveditelné, ZEOD RC má tedy přídatný maloobjemový turbomotor a řidič může volit, zda pojede na "baterky" nebo na benzin.

Jízda na elektřinu rozhodně není nekonkurenceschopná - ZEOD RC takto zvládne zajet v plném nasazení celý 13,629 km dlouhý okruh, rozjede se na rychlost přes 300 km/h a okruh v Le Mans zvládne rychleji, než současná LM GTE auta.

Jestli čekáte nějaká další přesná čísla, musím vás ale zklamat. Světová premiéra vozu sice proběhne na okruhu Fuji u příležitosti konání šestihodinovky seriálu WEC už tento víkend, ale Nissan bude pokračovat ve vývoji i nadále a není tedy vyloučeno, že se příští rok na tratích objeví ještě o pořádný kus jiný, lepší ZEOD RC, byť po stránce designu a tedy aerodynamiky už proběhlo modifikací dost a tato podoba tedy nejspíš vydrží. Hlavním testovacím jezdcem se stal Michael Krumm.

Nissan si na svém programu elektromobilů velmi zakládá a tento projekt má zvýšit zájem o tato produkční auta (Leaf už si celosvětově pořídilo přes 80 tisíc lidí) a současně sloužit jako laboratoř pro další vývoj.

Michal Fokt
Diskuze (0)